Mededeling

Collapse
No announcement yet.

grit en kiezel beperken of kan het geen kwaad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • grit en kiezel beperken of kan het geen kwaad?

    Ik heb een nieuwe vogel die erg veel grit eet. Eigenlijk alsof hij nooit eerder grit heeft gehad en denkt dat dat voer is. Zit rustig een minuut of 5 achter elkaar lekker grit, kiezel en klei te eten. Nu is dat misschien geen probleem en dan laat ik hem begaan. Toch zegt iets in mij dat ik dat bakje weg moet halen en hem gedoseerd grit moet gaan geven. Krijg er een beetje het jonge kwartel gevoel van. Die eten soms ook grit alsof het voer is en gaan daar ook dood aan. Het gaat om een vogel van enkele maanden oud, een jonge vogel dus.

    Wat denken jullie? Natuur zijn gang laten gaan of toch grit weghalen en alleen af en toe wat geven?

    PS, hij oogt prima gezond, is actief en fluit zelfs al wat.

  • #2
    Hmm, dat is moeilijk... ik ben geneigd om te zeggen: geen risico nemen en gedoseerd grit aanbieden. Maarja, dan is de volgende vraag: hoeveel mag zo'n vogel dan hebben? Ik heb echt geen idee.

    Opmerking


    • #3
      Hallo Marx:

      Het is een bekend feit dat gestresseerde vogels (te)veel grit opnemen.

      Een nieuwe vogel die nog moet wennen aan de nieuwe omgeving is gestresseerd.

      Na de quarantaine krijgen nieuwe vogels bij mij de eerste twee, drie weken een minimale hoeveelheid grit, mineralen en maag kiezel.

      Wessel van der Veen.

      Opmerking


      • #4
        OK, dan gaat de grit er nu uit. Ik heb de vogel een week en hij eet elke dag meerdere minuten achter elkaar grit. Laat ik het zo zeggen, soms zit hij wel 20 keer per dag op het gritbakje te pikken.
        Dat leek mij al een slecht idee. Hij heeft nu ruim voldoende grit binnen dus dat gaat er nu een weekje uit. Bedankt, fijn dat mijn gevoel bevestigd is en dat ik nu het gevoel heb dat ik goed doe aan het wegnemen van het grit.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Marx
          OK, dan gaat de grit er nu uit. Ik heb de vogel een week en hij eet elke dag meerdere minuten achter elkaar grit. Laat ik het zo zeggen, soms zit hij wel 20 keer per dag op het gritbakje te pikken.
          Dat leek mij al een slecht idee. Hij heeft nu ruim voldoende grit binnen dus dat gaat er nu een weekje uit. Bedankt, fijn dat mijn gevoel bevestigd is en dat ik nu het gevoel heb dat ik goed doe aan het wegnemen van het grit.
          Om de dag een snoepbakje met gemengd grit moet buiten de rui/broed voorlopig voldoen,Marx.
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking

          Working...
          X