Mededeling

Collapse
No announcement yet.

twatwa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • twatwa

    ik zit er over na te denken om een twatwa te kopen,alleen nou heb ik wel is gehoord dat als je pech heb hij helemaal niet fluit en dat is toch balen als je er een hoop geld voor heb betaalt.zijn er mensen die hier toevallig ervaring mee hebben

    gr barry

  • #2
    hangt sterk af van je budget.wil je hier mee gaan broeden? dan is type zang etc niet echt belangrijk.aub niet hier en daar vogels gaan kopen. vraag eerst rond aan mensen.letop met import vogels met NL kweekringen.

    gr
    r

    Opmerking


    • #3
      Hallo Rakesh,

      Kan je mss. iets meer vertellen over die import vogels met NL ringen.

      Een vriend van mij heeft laatst bij een bekende winkel in R'dam.

      Een koppel Twa's gekocht, ze hadden er 15 zitten allemaal nederlands geringt met zelfs het volgnummer 27 erop, dan moet je dus als kweeker heel veel koppels hebben zitten als het gemiddelde nest van twa twa's uit 2 jongen bestaat, vond het al vreemd.

      Alvast bedankt.
      Groeten Michael

      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

      Opmerking


      • #4
        als je verschillende vogels heb met de zelfde ringmaat, kan het makkelijk zijn dat je bij 27 ben.

        Opmerking


        • #5
          Daar heb ik ook over nagedacht, maar een ringmaat van de 3,2mm.

          Is wel toevallig als je daar verschillende soorten vogels van hebt zitten.

          2.5mm en 2.7mm kan ik mee nog indenken.

          En ik heb het idee dat twa twakwekers voornamelijk alleen bezig zijn met alleen deze vogelsoort.
          Groeten Michael

          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door populier
            Hallo Rakesh,

            Kan je mss. iets meer vertellen over die import vogels met NL ringen.

            Een vriend van mij heeft laatst bij een bekende winkel in R'dam.

            Een koppel Twa's gekocht, ze hadden er 15 zitten allemaal nederlands geringt met zelfs het volgnummer 27 erop, dan moet je dus als kweeker heel veel koppels hebben zitten als het gemiddelde nest van twa twa's uit 2 jongen bestaat, vond het al vreemd.

            Alvast bedankt.
            ik ben dan wel geen rakesh, maar weet wel hoe het 1 en ander gaat. (althans bij sommige zaken heb ik geen volledig 100% betrouwbaar beeld,en heb dat dus van horen zeggen,maar het gaat er dan wel om "wie" wat zegt natuurlijk).

            vogels in de natuur worden geringd met de Nederlandse ringen,vlak voordat ze uitvliegen worden ze uitgenomen en met de hand opgekweekt (hoera lang leven de handopfok en wij maar vertellen hoe men moet handopfokken cq de zielige vogeltjes moeten "redden" omdat ze er zo verlaten bijzitten) ,deze vogels gaan dan vervolgens als de familie op familiebezoek gaat /komt mee want men kan gewoon vogels meenemen ( per persoon 5 vogels dacht ik) als men dit opgeeft alszijnde huisdieren (zelfs de ring "bewijst" het). en zelfs word het "cultureel erfgoed en traditie " in de strijd gegooid als het om invullen van papieren gaat.

            ook heb ik vernomen dat er ook hele families in bv. suriname bezig zijn met de wel correcte kweek van.......nu is er in Europa min of meer een hype ontstaan aangaande picolet, twa twa etc. en springt men daar dus maar al te graag op in, is voor hun veel geld hoor aldaar ,de prijzen liegen er in Nederland i.i.g niet om.

            ook vernomen: zelfs werken bepaalde aangewezen fokstations zo, die hebben een kavel(of meerdere) en alles wat daarop "kweekt" word geringd en op transport gezet.
            zo is mij dat verteld door een handelaar/reptielen/dierenzaak eigenaar uit het Rotterdamse en dan heb ik het niet of "buco en ducko" (of weet ik veel hoe die heten,heb ik me nooit in verdiept in die gasten).
            die zaak bestaat gelukkig niet meer ,daar kon je alles kopen zelfs 1,5 m lange brilkaaiman of "pitbul" schildpadden of.................nou ja wat je maar wilde eigenlijk (tja je moest er wel eventjes geduldig op wachten werd erbij verteld,maargoed heb toen mijn voedseldieren betaald en vervolgens nooit meer in die zaak geweest).

            een soort gelijk verhaal heb ik ook gehoord van een handelaar die in het verleden veelvuldig adverteerde met de meest exclusieve soorten (uit Apeldoorn) , die had familie in Afrika zitten en die hadden daar een kweek opgezet en zo kwam hij dan regelmatig aan de meest mooie soortjes ,keurig netjes geringd.
            Goh wat kon die man kweken zeg..................................
            waar deze persoon nu is? ik zou het niet weten ,ik hoor of zie er niks meer van ......hoe zou dat komen?

            ander mogelijkheid is altijd zo dat er iemand is met een koppel of 10 (of meer) en die de kweek van zijn leven heeft met als resultaat 20 of meer jongen. het kan , want alles kan namelijk.

            nummer op ringen zeggen niet zo heel veel, ik bedoel ik kan een streng hebben van 50 ringen besteld en dat ik de ene keer de eerste ring pakt (nr 1 dus) en bij zijn broertje of zusje de laatste (nr 50 dus).

            wat ook kan en dat doe ik zelf altijd is dat men als men 2 koppels heeft de ene koppel zijn jongen met de even nummers ringt en de andere met de oneven ( ga je twee keer zo hard omhoog in nummers). maar waarom ik dat doe is dat ik op die manier bij verkoop of samenstellen van koppels nooit in de fout kan gaan met verwant schap e.d.
            of zie ik in 1 opslag van welke ronde de bepaalde vogels waren (het zijn maar kleine truukjes in de kwekerswereld maar ze werken wel op dit gegeven na dan..................komt iemand en die krijgt nummer 1 en 2 mee alszijnde koppel.......nou dan moet je goed kunnen praten als brugman en goed kunnen overtuigen als willem de zwijger om de mensen duidelijk te maken over het hoe of wat,maargoed gelukkig komt dit maar zelden voor ).

            wat dan dus ook kan voorkomen is dat het ene koppel niks doet maar het andere koppel 4 rondes tja dan kom je toch al snel in de tig getallen terecht terwijl je er maar een stuk of 10 kweekt . het kan, alles kan.

            het is dus net maar hoe men er tegenaan kijkt.(positieve gedachtens of negatieve gedachtens).

            Opmerking


            • #7
              Hallo WK,

              Allemaal hele goeden gedachtens, maar de twa twa's is in Suriname in het wild bijna uitgestorven, dus het vinden van zoveel nesten in de natuur op het juiste tijdstip om die jongen op tijd te kunnen ringen lijkt mij sterk.

              Het kweken van twa's gebeurt daar al wel maar ik heb het idee dat in ons kleine kikkerlandje er meer mee gedaan wordt.

              Ok, dan hebben we nog Brazilie, daar word veel meer geweekt, ook allemaal handopfok, maar dat zijn het grote twa's (Braschongs) en zullen voor mensen niet bang zijn.

              En de aangeschafte pop was een sipa(kleine soort) en ook nog een eens doodsbang voor mensen.

              Bedankt voor het meedenken en we houden het maar op de positieve gedachte dat de kweker een streng van 30 ringen had besteld en ook bij nummer 30 is gaan ringen.

              Bedankt voor het meedenken
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                tja dat weet ik ook allemaal niet hoor, bv. s.v.h. heeft wel eens meer een hele grote mond, en dan vervolgens zitten zijn hokken weer wat voller dan voorheen.

                en om welke soorten het dan precies gaat dat weet ik dan ook niet ,misschien het wel ander soorten dan twa twa zijn, misschien zijn het wel alleen picoletten, wie weet mag het zeggen,maar ik doe dat niet hier ?
                dus weet ik het ook niet dan hoor,als ik me niet met een soort bezig houd dan kan ik er zo langs lopen en er geen enkele interesse in hebben.
                maarja men heeft de "gewoonte"schijnbaar om belangrijk tegen mij te willen doen..............waarom???? joost mag het weten.

                ik ga ook uit van de positieve gedachtens hoor
                maar dan rijst er bij wel de vraag wat doe een ander dan fout ? want er is dus schijnbaar erg goed mee te kweken dan (15 e.k vogels kweken of geringd met 1 kweeknummer is in die soort best wel veel zullen we maar zeggen).
                maargoed ik "ken" ook mensen die 10 koppels hyacint ara's hebben en ermee kweken,of die Arabische sjeik (zal zijn naam niet noemen, want dat is niet te schrijven of te uitspreken) die met de sphinx ara kweek (tig koppels) dus wederom alles kan.

                maar was het niet marx die ook bv een handopfok mozambikie had die totaal anders gedrag vertoonde dan wat men "verwacht" van een handopfok?

                bang ,angstig ,benaderbaar,tam etc zeg niks, heeft gewoon te maken met het aard van het beestje en hoe gaat men ermee om (men kan gedragneem bv. angstig bevorderen/beinvloeden of juist afnemen bij vogels), ik heb alleen maar 100% natuurbroed etc vogels , als ik vogels (jongen) in een kooi zet om uit te selecteren of wat dan ook dan zijn er altijd vogels bij die rustig zijn en zijn broertje of zusje stuiteren door diezelfde kooi.
                of nog anders: importkoppels van bepaalde soorten .....die zijn inmiddels handtam geworden ( bedoel ik mee nemen voedsel aan vanuit de hand etc. het zijn geen speelgoedjes ), die krijgen jongen en die zijn niet benaderbaar.
                of een handtam jong/vogel een paar keer flink achterna jagen met een groot wit schepnet, moet jij eens kijken wat er gebeurt als je met een wit T-shirt voor de kooi staat of alleen ff met dat netje langs de kooi loopt...........

                nee zegt niet zo heel veel allemaal.

                mvg

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    ik bv. nu ook weer een japanse nachtegaal man zitten
                    en het is of de duvel er mee speelt,maar zijn kop opentrekken doet tie niet.
                    is weer een stille willie,ik heb hem nog niet horen zingen ,echt niet maar bevruchten doet tie wel, echt wel ,dus ja .........als ik niet beter zou weten en zou kunnen zien aan zijn uiterlijke kenmerken dan zou men hem zomaar voor een pop aan kunnen gaan horen/zien.
                    wat ik wil zeggen hiermee,vogels lopen ook wel eens buiten het "hokje"waarin ze toebedeeld worden qua eigenschappen.
                    het zijn net individuen en geen eenheidsworsten.

                    je zou zo'n man kopen zeg omdat ze zo lekker zingen...ben je mooi klaar mee hahahahaha
                    mvg

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik heb zo'n twa man zitten die zijn bek niet open doet, er komt nog geen piepje uit zelfs , maar deze heb ik de hele winter bij 3 poppen gehad.
                      Hij is zijn zelfvertrouwen kwijt daar de dames een stuk dominanter zijn dan hem.

                      Ik ga hem zelf voor de kweek gebruiken en dan maakt de soort zang niks uit, maar op den duur zal hij wel iets moeten zingen om de dames in de stemming te krijgen.

                      Ik kan me voorstellen dat je zo'n dure vogel koopt en hij dan niets zingt, dan wordt je wel gek denk ik.
                      Groeten Michael

                      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                      Opmerking


                      • #12
                        Een twatwa die niet zingt als hij daarvoor wel is aangeschaft kun je vergelijken met een reisje boeken naar New York om Madonna te horen zingen. Sta je daar zingt ze niet. Weg 800 euro hahaha! Dus ik begrijp wel waarom je het een probleem vind als die vogel niet wil zingen en daarvoor wel aangeschaft is.

                        En WK, mijn nachtegaal heeft dit jaar alles bij elkaar 3-5 dagen hard en veel gezongen en nu doet hij al weken zijn bek niet meer open. Lekker nestjes aan het maken denk ik. Iets beters te doen.

                        Opmerking


                        • #13
                          zang en dominantie is beinvloedbaar (tot op zekere hoogte)
                          je kan het naar boven halen door bepaalde stoffen in zaden of eivoer of levendvoer en ook bv. licht of wegnemen van andere externe factoren die de vogel in een niet zo'n comfortabele zone laten bewegen.

                          men kan net voor verkoop ( als koop specifiek is op zang en ruim van te voren afgesproken) een vogel een vogel laten zingen dat de dakpannen van het dak af gaan, althans de koper het idee geven dat dit zo is .( en dan glashard zeggen : tja hij moet nog naar zijn top toe gebracht worden hoor,zit meer in dan dat deze nu laat horen).

                          maar het kan ook juist andersom natuurlijk, wil men juist een rustige vogel dan kan men dit ook sturen door voeding ,licht of plakband etc.

                          een handtamme/handopfok vogel per direct schuw maken (vlak voor verkoop) eventjes paar borstveren trekken(kan zonder dat de koper dit ooit zal zien),wedden dat tie niet lief bij je komt zitten .
                          (neem als voorbeeld d.n.a. trekken ,als je dat gedaan heb dan kijken ze je ook de eerste weken niet meer aan, mede daarom doe ikzelf altijd als het nog nodig is direct d.n.a. trekken, heeft als reden dat de vogel toch al in de hand is en gestrest is,als men bang is voor teveel stress en de vogel kan het niet aan dan heeft men niet goed opgelet bij aankoop van de vogel aan de hand van zijn conditie).

                          en zo worden menig 1 van zijn duur verdiende centen "berooft",(of neem de kwestie wel of geen natuurbroed, of wel of geen wildvang etc.)

                          het enige wat ik kan zeggen is ga bij vertrouwde adressen kopen ( en zeker als het om zulk soort vogels en bedragen gaat die jullie bedoelen),ook al is die wat duurder.

                          dit soort dingen heb ik dus gehoord en gezien in de shama en dayal wereld.
                          en dan vertellen "ze"zoiets nog vol trots ook...................... in mijn ogen criminelen en ondermijners van de vogelsport.

                          is het dan wijs om dit te gaan neerpennen hier? ik weet het niet er zal er wel altijd 1 of de andere klojo zijn die weer mogelijkheden ziet en vooral "dollartekens" in de ogen krijgt.

                          maargoed het zal allemaal wel, men doet maar ,ik vind het best ,tja je maakt wat mee in een heel leven vogelsport,al dit soort flauwekul dingen zijn van alle dagen of tijden maar ik weet 1 ding als het om "geld"gaat is er maar weinig volk wat eerlijk is.
                          ik zeg altijd maar een kampieon kan je niet kopen ,die verkoopt men namelijk voor 99 van de 100 gevallen nooit.
                          een pop kopen die gegarandeerd elk jaar 15 jongen groot trekt...........hmm alarmbellen, waarom zou men zo'n pop verkopen aan een "vreemde"?
                          nou ja men snapt het wel.
                          andere kant de mens is begerig en wil graag voor een duppie op de eerste rang zitten,tja dan zou je bijna zeggen : eigenschuld -> lege knip(dikke bult).

                          mvg

                          Opmerking


                          • #14
                            genoeg mensen met een mening hoor ik al
                            ik wil hem puur alleen voor de zang
                            hoeft ook niet perse ring of een andere slag te zijn
                            neem aan dat ze in wild ook een aardig deuntje hebben
                            ik geloof wel dat er ook eerlijke mensen zijn die deze vogels verkopen,je moet ze alleen zien te vinden.ik weet wl koop er pas 1 als ik ook vertrouwen in die persoon heb.heb ook het lieft een grotere soort,sipa is toch ook een redelijk forse vogel?las in 1 van jullie reactie s dat het een kleinere soort is?
                            braschong is de grootse dat weet ik wel zeker.
                            zal eerst nog wat rond mailen voor ik een keuze maak
                            mischien dat ik er later ook wel wil mee gaan kweken maar een pop kan ik er altijd nog bij kopen.
                            mischien weet iemand van jullie nog een leuke twatwa te zitten?
                            heb wel al een gelebek en een papegaaisnavelpaapje en dat vind ik zulke leuke vogels,leuk karakter(lekker bruutaal) en leuke zangdus verwacht dat de twatwa ook een beetje zo n karakter heb

                            gerben

                            Opmerking


                            • #15
                              Persoonlijk vind ik de sipa een stuk kleiner dan de braschong.

                              Je zegt dat je een papegaaisnavelpaapje(perupaapje) heb, zingt die bij jouw een beetje? ik heb er ook een aantal maar die krassen alleen maar.

                              Voor vogels en dus voor ook twa's adviseren we je aan te wenden tot MP en VMP
                              Groeten Michael

                              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                              Opmerking

                              Working...
                              X