Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Onkruid (groenvoer)

Senior lid woestijnvink's Avatar
    Thanks
    0

Onkruid (groenvoer)

Heeft iemand een lijst of site waar ik kan vinden welke onkruiden die ik kan plukken om te geven aan de europese cultuur vogels ?

Thanks
    0
    en mogen paardebloemen gegeven worden in hun bloei toestand ?
    (met de gele bloem)

of zou dit slecht zijn ?

Stamgast
    Thanks
    6
    Paardenbloem is perfect. Ik geef het ook en gaf het ook aan mijn putters die de hele bloem uitplozen. Ook de zaden vinden ze heerlijk dus je kan die witte bollen ook geven. Ik knipte wel de pluizen eraf want anders is je hele kooi wit

Aanvullend; ook het blad en de wortel zijn prima groenvoer.
    Net uitgebloeide bloemen bevatten veel halfrijp zaad, supergezond voor alle vogels.

Thanks
    0
    thx voor de uitleg ,

zou het waar zijn dat het ook stimulerend werkt ? qua kweekrijpheid ?

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    327

boek

er is een boek in de handel, waar zeer uitgebried op je vragen word ingegaan.

Onkruiden, zaden, insecten en bessen voor vogels

van Alois Van Mingeroet

ik heb het zelf ook, en er staat heel veel in, een echte aanrader voor jou.

Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
    er is een boek in de handel, waar zeer uitgebried op je vragen word ingegaan.

Onkruiden, zaden, insecten en bessen voor vogels

van Alois Van Mingeroet

ik heb het zelf ook, en er staat heel veel in, een echte aanrader voor jou.
    dank je ton ,
    kan je een link geven waar ik het online kan kopen ? of een title ofzo ,

dank bij voorbaat

Senior lid
    Thanks
    0
    De volgende groente- en fruitsoorten kunnen aan vogels gegeven worden:
    Appel (bij voorkeur zoete, peer, druif, banaan, kiwi, sinaasappel, mandarijn, dadel, vijg, rozijnen, abrikozen (vers of gedroogd), wortel, tomaat, maïs(kolf), ananas, gewelde krenten en rozijnen, wortel, selderij (kleine hoeveelheden), peterselie, dadel, papaya, broccoli.

Geef nooit avocado aan vogels, deze vrucht is namelijk giftig voor vogels!!!!

De volgende bessen kunnen aan vogels gegeven worden:
    Bessen van de vuurdoorn, vlierbes, braam, berberisbessen, rozenbottel, bessen van de vuurdoorn, bessen van de meidoorn.

De volgende onkruiden zijn geschikt voor vogels:
    Vogelmuur, verse graszaden, weegbree, melkdistel, teunisbloem, tuinkers, kruiskruid, perzikkruid (zaden + bloemen), klein hoefblad, herderstasje, duizendblad en paardenbloem.

Bedenk bij het verstrekken van bovenstaande voedingsmiddelen dat u er zeker van bent dat ze niet vervuild zijn door neerslag van zware industrieën, bestrijdingsmiddelen en uitlaatgassen van motorvoertuigen. Ten aanzien van groenvoer en fruit wil ik nog opmerken dat deze niet verlept, rot of beschimmeld moeten zijn.

Geef groenvoer ook altijd met mate d.w.z. zoveel als de vogel(s) op kunnen. Bewust heb ik sla niet bij de groente soorten genoemd omdat hier vaak veel teveel van gegeven wordt. Gevolg van een teveel aan sla is diarree bij de vogel(s). Een stukje sla ter grootte van een jampot deksel is bijvoorbeeld meer dan genoeg voor 2 vogels ter grootte van een kanarie.

Voor fruit geldt dat deze zeer goed moeten worden gewassen en in kleine stukjes moet worden aangeboden. Ook voor fruit geldt, niet meer geven dan de vogels op kunnen. Met mate voeren van groenten en fruit voorkomt ook de opname van vervuilde groente en fruit door de vogels en daarmee de kans op ziekte.

Om er zeker van te zijn dat bovenstaande voedingsmiddelen vrij zijn van vergiftige stoffen zou u ook nog kunnen besluiten om de betreffende middelen zelf te gaan telen of kweken.

Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Laurenzo Bekijk Bericht
    De volgende groente- en fruitsoorten kunnen aan vogels gegeven worden:
    Appel (bij voorkeur zoete, peer, druif, banaan, kiwi, sinaasappel, mandarijn, dadel, vijg, rozijnen, abrikozen (vers of gedroogd), wortel, tomaat, maïs(kolf), ananas, gewelde krenten en rozijnen, wortel, selderij (kleine hoeveelheden), peterselie, dadel, papaya, broccoli.

Geef nooit avocado aan vogels, deze vrucht is namelijk giftig voor vogels!!!!

De volgende bessen kunnen aan vogels gegeven worden:
    Bessen van de vuurdoorn, vlierbes, braam, berberisbessen, rozenbottel, bessen van de vuurdoorn, bessen van de meidoorn.

De volgende onkruiden zijn geschikt voor vogels:
    Vogelmuur, verse graszaden, weegbree, melkdistel, teunisbloem, tuinkers, kruiskruid, perzikkruid (zaden + bloemen), klein hoefblad, herderstasje, duizendblad en paardenbloem.

Bedenk bij het verstrekken van bovenstaande voedingsmiddelen dat u er zeker van bent dat ze niet vervuild zijn door neerslag van zware industrieën, bestrijdingsmiddelen en uitlaatgassen van motorvoertuigen. Ten aanzien van groenvoer en fruit wil ik nog opmerken dat deze niet verlept, rot of beschimmeld moeten zijn.

Geef groenvoer ook altijd met mate d.w.z. zoveel als de vogel(s) op kunnen. Bewust heb ik sla niet bij de groente soorten genoemd omdat hier vaak veel teveel van gegeven wordt. Gevolg van een teveel aan sla is diarree bij de vogel(s). Een stukje sla ter grootte van een jampot deksel is bijvoorbeeld meer dan genoeg voor 2 vogels ter grootte van een kanarie.

Voor fruit geldt dat deze zeer goed moeten worden gewassen en in kleine stukjes moet worden aangeboden. Ook voor fruit geldt, niet meer geven dan de vogels op kunnen. Met mate voeren van groenten en fruit voorkomt ook de opname van vervuilde groente en fruit door de vogels en daarmee de kans op ziekte.

Om er zeker van te zijn dat bovenstaande voedingsmiddelen vrij zijn van vergiftige stoffen zou u ook nog kunnen besluiten om de betreffende middelen zelf te gaan telen of kweken.
    waaw mooie uitleg !!!!!!!!! dank je

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten