Mededeling

Collapse
No announcement yet.

voer jonge mozambiquesijsjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • voer jonge mozambiquesijsjes

    Kan iemand mij vertellen wat jonge mozambiquesijsjes nodig hebben?

    Vooralsnog dacht ik aan:
    - gierst
    - eivoer
    - insectenpate
    -tropisch zaad
    - buffalo's

    Moeten daar ook vliegjes bij?

    mvg
    jeroen

  • #2
    Ik voer de eerste week eivoer CEDE met buffalowormen en trosgierst. Dan na 7 dagen onbeperkt trosgierst en onbeperkt eivoer met buffalowormen. Dat tot ze zelfstandig zijn. Maar je kan ook na een dag of 7-10 de buffalo weghalen als je vogels te hitstig worden. Maar dat zou ik alleen doen als je zeker weet dat ze eivoer geven

    Verder geef ik niks op het normale zaadmengsel na dan. En alles wordt groot en overleeft in prima conditie. Veel belangrijker is het om niet te denken dat je kan stoppen met eivoer en trosgierst als de jongen zelf eten. Ik geef nog zeker 6 maanden elke dag vers rul eivoer en elke dat trosgierst. Zo verlies je geen jongen in de jeugdrui. Als je alles op puur tropenzaad zet kunnen ze wel dood gaan.

    En insectenpate, vliegen ed zou ik nooit voeren. Hoe meer eiwitten hoe meer vuur in je vogels. Bij mij worden ze van insectenpate dus echt heeeeel erg fel. Ik heb het een keer een paar dagen gegeven en in 2 kooien kon ik een mishandelde pop van de bodem plukken. Ik doe dat dus echt nooit meer Zelfs in de babykooi heeft een man van 7 maanden de rest flink aangepakt toen ik dacht dat ik leuk was en ze eens een beetje insectenpate moest bijvoeren.

    Als je je vogels buiten in een ruime ren zet maakt het allemaal minder uit. Dan hebben ze meer te doen dan elkaar afrossen haha. Ik heb broedkooien van 1,6 meter en dat is met een felle man nog steeds veel te klein op zo'n moment.

    Opmerking


    • #3
      dank je voor de heldere uitleg. Je merkt; dit is ' mijn' eerste keer met sijsjes... Vliegen dus niet. helder. Scheelt een hoop gekrioel op zolder. :-)

      Opmerking


      • #4
        Zit er nog iets van een minimum / maximum aantal buffalo's per jonkie per dag?

        Opmerking


        • #5
          Zelf geef ik 8 buffelootjes per dag per jong.

          Maar ik geloof dat Marx ze de hele dag onbeperkt verstrekt.

          En beide gaat goed, dus kijk maar hoeveel je gaat geven.
          Groeten Michael

          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door populier
            Zelf geef ik 8 buffelootjes per dag per jong.

            Maar ik geloof dat Marx ze de hele dag onbeperkt verstrekt.

            En beide gaat goed, dus kijk maar hoeveel je gaat geven.
            Yep, ik geef ze onbeperkt omdat ik het idee heb dat ze vrijwel geen eivoer geven. Ik heb wel 1 punt dat daar misschien mee samen hangt. Bij mij moeten de jongen altijd in voorhangkooien na het uitvliegen. Ik heb geen enkel koppel waarvan de man de jongen na uitvliegen meer dan 2-3 dagen kan verdragen zonder te gaan najagen. Dat kan wel samen hangen met de hoeveelheid eiwit natuurlijk . Echt pikken heb ik niet gezien maar de jongen hebben dan geen rust meer en worden door de hele kooi gejaagd door de man. Maargoed, ik zet ze dus standaard voor hun eigen veiligheid in een voorhang kooi voor een week of 3 en dan zijn ze zelfstandig. In de voorhangkooi doe ik trosgierst en rul eivoer. Zaadjes leren ze pas later zelf eten. Dat is meer knabbelen dan dat ze echt genoeg kunnen opnemen. Natuurlijk zit er ook drinken in de voorhangkooi want dat doen ze meestal al binnen een dag of 5 na uitvliegen. Kennen ze meteen de flesjes. In die kooi zet ik 2 stokjes. 1 dicht op de tralies van de ouders in de lengte. De jongen kunnen dan naast elkaar bij de tralies bedelen. Dan in de ouderkooi een stok die goed aansluit tegenover die van de jongen en dan begrijpen ze binnen een paar uur hoe ze moeten voeren en gevoerd moeten worden. Dat gaat dus prima en is wel zo veilig voor de jongen in dit geval.

            Opmerking


            • #7
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                Dat dacht ik eerst ook maar ik heb koppels die nog nooit buffalo gepakt hebben en die blijven ook hitsig. Ik heb nu voor de 4e keer eieren op de grond bij een pop die alleen zit en op puur tropenzaad. Ik wil haar op stop zetten en dan in april buiten laten broeden. Maar zij denkt daar anders over en heeft al haar 4e set eieren gelegd in haar eentje op alleen zaad.

                Bij het koppel dat al 12 maanden broeds is is dat denk ik wel het geval. Zij hebben altijd jongen en dus altijd buffalo ter beschikking. Die zitten dus op plastic eieren nu en het laatste jong gaat er vandaag of morgen af. Hij was al een ongelukje omdat ik de 3 eieren vervangen had maar de pop een 4e ei heeft gelegd wat ze nog nooit eerder gedaan heeft. Dus toen ik alles weg wilde halen na 15 dagen lag er weer 1 jong tussen de plastic eitjes. Foutje.....

                Dan gaan de ouders naar een andere ruimte in een andere kooi om ze echt te laten stoppen.

                Opmerking


                • #9
                  Nou, ik ga eens kijken, want vanmorgen is het allereerste jong geboren! Ik heb er twee stengels trosgierst in, 15-20 buffalo's, eivoer, gewoon tropisch zaad (staat er altijd) en water dus. (moet er nog iets van kiemzaad door dan?)

                  Nog een vraagje over die voorhangkooi.....Wat is dat? Wanneer plaats je zo'n ding? Bij mij zit pop en man (+jong) nu in kooi op zolder. Dan kan dat toch zo blijven zitten? Of bedoel je dat je het jong - wanneer het eruit vliegt - apart zet van de ouders in aparte kooi?

                  Opmerking


                  • #10
                    Als het jong uitvliegt heb je hele grote kans dat de man rottig gaat doen ruim voordat het zelfstandig is. Dan pak je een voorhangkooitje, dat hang je tegen de tralies en dan kan de man door de tralies het jong voeren. Moet je wel zorgen dat in de kooi een stok zit die in de breedte langs de tralies loopt van de kooi van de ouders. Dan in de kooi van de ouders een stok die weer zo zit dat ze makkelijk voor het jong kunnen gaan zitten. Dat werkt heel goed. Ik doe dat altijd 1 of 2 dagen na uitvliegen. Anders raken de jongen helemaal uitgeput van het jagen door de vader. Hier doet hij ze niks maar hij trekt ze constant van de stokken af (aan hun kopveren) en in de avond gaat hij ze rustig een uur lang opjagen wat natuurlijk veel te vermoeiend is voor een jonge vogel. Ik zou de eerste dagen meer buffalo geven of meerdere keren per dag. In ieder geval de eerste 5 dagen want soms voeren ze alleen dat. Hier wel in ieder geval dus ik geef 2 porties per dag zodat ze goed voeren. Pas na een dag of 5-7 zie je dat ook zaadjes niet meer heel uitgepoept worden. Kiemzaad zou ik nooit geven. Veel te veel kans op bacterien en ze hebben het totaal niet nodig. Ik geef dat nooit en ik kweek prima.

                    Pas na 7 dagen mag je iets van vogelmuur of paardenbloem geven maar dan alleen in de ochtend want soms proppen de ouders ze daar helemaal mee vol en veel energie voor de nacht zit daar niet in. Wel veel goede vitaminen. Ik geef dat overigens het ene nest wel en het andere niet en dat maakt ook geen verschil. Dus als je op safe wil spelen, ook geen groen of fruit geven.

                    Eivoer, buffalo, trosgierst en zaad. Altijd sepia in de kooi hangen want dat geven ze hier op dag 12 ineens aan de jongen. De man gaat het pikken, pakt wat zaad en water en laat het zo in de bek van de jongen lopen. Hij voelt aan dat ze dat op dat tijdstip schijnbaar goed kunnen gebruiken.

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik heb gister de laatste voorhangkooi opgeruimd dus helaas geen foto mogelijk. Hier is de kweek stopgezet ivm veel teveel jonge mozambiquesijzen. Wel erg leuk maar ook wel erg druk nu. Ik heb er tegen de 30 zitten en er zijn er al 20 verkocht. Ik ga komend jaar door met 5 koppels en ik zet 2 vogels op de reservebank.

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik gebruik zelf prefab eivoer een maak dit dan wat rul met wat kiemzaad erdoor, er zit in gekiemd zaad van alles, vitamines en zo, dus dat is twee vliegen in een klap.

                        De voorzet kooi, of te wel de baby kooi is en kooitje wat je aan de buitenkant van je front hangt.

                        Als de pop weer een nestje begint en eieren legt, kunnen jonge mozambiquesijzen van het eerste nest hinderlijk op het nest bij pop kruipen en daar de pop een beetje in de weg zitten.

                        Dan is het tijd ze in de babykooi te plaatsen en kan de man de jongen gewoon door de tralies blijven voeren.

                        Ik zelf vind die babykooien wat klein, zeker als je straks 4 jongen er in moet doen.

                        Ik deel zelf mijn broedkooien met een tralie wand, links de man en de pop en rechts de jongen.

                        Dan hebben de jongen meer ruimte om een een beetje te leren vliegen, in zo'n babykooi kunnen ze alleen de hele dag zitten en haast niet bewegen.
                        Bijgevoegde Bestanden
                        Groeten Michael

                        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door populier
                          Dan hebben de jongen meer ruimte om een een beetje te leren vliegen, in zo'n babykooi kunnen ze alleen de hele dag zitten en haast niet bewegen.
                          Yep, ik heb zelf kanariekooien open geknipt aan 1 kant zodat ze daarin kunnen. Omdat ik laatst meer nesten dan opengeknipte kanariekooien had heb ik 1 echt voorhangkooitje gebruikt. Dat jong kon niet eens vliegen toen ik het er gister uithaalde. Helemaal slap en zonder spieren. Dus ik ben het met je eens dat dat veel te klein is. Ze fladderen zich ook helemaal kapot en bij mij ging het jong zelfs tot twee keer toen in blinde paniek door de tralies Hij werd dan helemaal wild en bang van mij, bleef proppen bij de tralies en floep, hij was erdoor en zat weer bij pa en ma in de kooi. Ik gebruik wel aga-fronten dus die zijn breder dan kanariefronten.

                          Maar feit blijft dat die jongen geen plaats hebben en erg wild zijn in die kleine voorhangkooitjes.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                            Als het jong uitvliegt heb je hele grote kans dat de man rottig gaat doen ruim voordat het zelfstandig is. Dan pak je een voorhangkooitje, dat hang je tegen de tralies en dan kan de man door de tralies het jong voeren. Moet je wel zorgen dat in de kooi een stok zit die in de breedte langs de tralies loopt van de kooi van de ouders. Dan in de kooi van de ouders een stok die weer zo zit dat ze makkelijk voor het jong kunnen gaan zitten. Dat werkt heel goed. Ik doe dat altijd 1 of 2 dagen na uitvliegen. Anders raken de jongen helemaal uitgeput van het jagen door de vader. Hier doet hij ze niks maar hij trekt ze constant van de stokken af (aan hun kopveren) en in de avond gaat hij ze rustig een uur lang opjagen wat natuurlijk veel te vermoeiend is voor een jonge vogel. Ik zou de eerste dagen meer buffalo geven of meerdere keren per dag. In ieder geval de eerste 5 dagen want soms voeren ze alleen dat. Hier wel in ieder geval dus ik geef 2 porties per dag zodat ze goed voeren. Pas na een dag of 5-7 zie je dat ook zaadjes niet meer heel uitgepoept worden. Kiemzaad zou ik nooit geven. Veel te veel kans op bacterien en ze hebben het totaal niet nodig. Ik geef dat nooit en ik kweek prima.

                            Pas na 7 dagen mag je iets van vogelmuur of paardenbloem geven maar dan alleen in de ochtend want soms proppen de ouders ze daar helemaal mee vol en veel energie voor de nacht zit daar niet in. Wel veel goede vitaminen. Ik geef dat overigens het ene nest wel en het andere niet en dat maakt ook geen verschil. Dus als je op safe wil spelen, ook geen groen of fruit geven.

                            Eivoer, buffalo, trosgierst en zaad. Altijd sepia in de kooi hangen want dat geven ze hier op dag 12 ineens aan de jongen. De man gaat het pikken, pakt wat zaad en water en laat het zo in de bek van de jongen lopen. Hij voelt aan dat ze dat op dat tijdstip schijnbaar goed kunnen gebruiken.
                            Hallo,

                            Moet het altijd verse vogelmuur of paardenbloem zijn? Ik heb vandaag van Vitakraft de salatmix gekocht. een vitamine houdende mix v groenten, vogelmuur, paardebloen en - ik tik over - waardevolle kruiden. elke 1-2 een theelepel bij het voer. ken jij dit spul en is het goed?

                            Opmerking

                            Working...
                            X