Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: voer jonge mozambiquesijsjes

Hybride Weergave

Senior lid Jeroenc's Avatar
    Thanks
    0

voer jonge mozambiquesijsjes

Kan iemand mij vertellen wat jonge mozambiquesijsjes nodig hebben?

Vooralsnog dacht ik aan:
    - gierst
    - eivoer
    - insectenpate
    -tropisch zaad
    - buffalo's

Moeten daar ook vliegjes bij?

mvg
    jeroen

Stamgast
    Thanks
    6
    Ik voer de eerste week eivoer CEDE met buffalowormen en trosgierst. Dan na 7 dagen onbeperkt trosgierst en onbeperkt eivoer met buffalowormen. Dat tot ze zelfstandig zijn. Maar je kan ook na een dag of 7-10 de buffalo weghalen als je vogels te hitstig worden. Maar dat zou ik alleen doen als je zeker weet dat ze eivoer geven

Verder geef ik niks op het normale zaadmengsel na dan. En alles wordt groot en overleeft in prima conditie. Veel belangrijker is het om niet te denken dat je kan stoppen met eivoer en trosgierst als de jongen zelf eten. Ik geef nog zeker 6 maanden elke dag vers rul eivoer en elke dat trosgierst. Zo verlies je geen jongen in de jeugdrui. Als je alles op puur tropenzaad zet kunnen ze wel dood gaan.

En insectenpate, vliegen ed zou ik nooit voeren. Hoe meer eiwitten hoe meer vuur in je vogels. Bij mij worden ze van insectenpate dus echt heeeeel erg fel. Ik heb het een keer een paar dagen gegeven en in 2 kooien kon ik een mishandelde pop van de bodem plukken. Ik doe dat dus echt nooit meer Zelfs in de babykooi heeft een man van 7 maanden de rest flink aangepakt toen ik dacht dat ik leuk was en ze eens een beetje insectenpate moest bijvoeren.

Als je je vogels buiten in een ruime ren zet maakt het allemaal minder uit. Dan hebben ze meer te doen dan elkaar afrossen haha. Ik heb broedkooien van 1,6 meter en dat is met een felle man nog steeds veel te klein op zo'n moment.

Thanks
    0
    dank je voor de heldere uitleg. Je merkt; dit is ' mijn' eerste keer met sijsjes... Vliegen dus niet. helder. Scheelt een hoop gekrioel op zolder. :-)

Thanks
    0
    Zit er nog iets van een minimum / maximum aantal buffalo's per jonkie per dag?

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Zelf geef ik 8 buffelootjes per dag per jong.

Maar ik geloof dat Marx ze de hele dag onbeperkt verstrekt.

En beide gaat goed, dus kijk maar hoeveel je gaat geven.

Stamgast
    Thanks
    6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
    Zelf geef ik 8 buffelootjes per dag per jong.

Maar ik geloof dat Marx ze de hele dag onbeperkt verstrekt.

En beide gaat goed, dus kijk maar hoeveel je gaat geven.
    Yep, ik geef ze onbeperkt omdat ik het idee heb dat ze vrijwel geen eivoer geven. Ik heb wel 1 punt dat daar misschien mee samen hangt. Bij mij moeten de jongen altijd in voorhangkooien na het uitvliegen. Ik heb geen enkel koppel waarvan de man de jongen na uitvliegen meer dan 2-3 dagen kan verdragen zonder te gaan najagen. Dat kan wel samen hangen met de hoeveelheid eiwit natuurlijk . Echt pikken heb ik niet gezien maar de jongen hebben dan geen rust meer en worden door de hele kooi gejaagd door de man. Maargoed, ik zet ze dus standaard voor hun eigen veiligheid in een voorhang kooi voor een week of 3 en dan zijn ze zelfstandig. In de voorhangkooi doe ik trosgierst en rul eivoer. Zaadjes leren ze pas later zelf eten. Dat is meer knabbelen dan dat ze echt genoeg kunnen opnemen. Natuurlijk zit er ook drinken in de voorhangkooi want dat doen ze meestal al binnen een dag of 5 na uitvliegen. Kennen ze meteen de flesjes. In die kooi zet ik 2 stokjes. 1 dicht op de tralies van de ouders in de lengte. De jongen kunnen dan naast elkaar bij de tralies bedelen. Dan in de ouderkooi een stok die goed aansluit tegenover die van de jongen en dan begrijpen ze binnen een paar uur hoe ze moeten voeren en gevoerd moeten worden. Dat gaat dus prima en is wel zo veilig voor de jongen in dit geval.

Forum Rechten