Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 15 van de 15

Onderwerp: voer jonge mozambiquesijsjes

Stamgast
    Thanks
    6
    Als het jong uitvliegt heb je hele grote kans dat de man rottig gaat doen ruim voordat het zelfstandig is. Dan pak je een voorhangkooitje, dat hang je tegen de tralies en dan kan de man door de tralies het jong voeren. Moet je wel zorgen dat in de kooi een stok zit die in de breedte langs de tralies loopt van de kooi van de ouders. Dan in de kooi van de ouders een stok die weer zo zit dat ze makkelijk voor het jong kunnen gaan zitten. Dat werkt heel goed. Ik doe dat altijd 1 of 2 dagen na uitvliegen. Anders raken de jongen helemaal uitgeput van het jagen door de vader. Hier doet hij ze niks maar hij trekt ze constant van de stokken af (aan hun kopveren) en in de avond gaat hij ze rustig een uur lang opjagen wat natuurlijk veel te vermoeiend is voor een jonge vogel. Ik zou de eerste dagen meer buffalo geven of meerdere keren per dag. In ieder geval de eerste 5 dagen want soms voeren ze alleen dat. Hier wel in ieder geval dus ik geef 2 porties per dag zodat ze goed voeren. Pas na een dag of 5-7 zie je dat ook zaadjes niet meer heel uitgepoept worden. Kiemzaad zou ik nooit geven. Veel te veel kans op bacterien en ze hebben het totaal niet nodig. Ik geef dat nooit en ik kweek prima.

Pas na 7 dagen mag je iets van vogelmuur of paardenbloem geven maar dan alleen in de ochtend want soms proppen de ouders ze daar helemaal mee vol en veel energie voor de nacht zit daar niet in. Wel veel goede vitaminen. Ik geef dat overigens het ene nest wel en het andere niet en dat maakt ook geen verschil. Dus als je op safe wil spelen, ook geen groen of fruit geven.

Eivoer, buffalo, trosgierst en zaad. Altijd sepia in de kooi hangen want dat geven ze hier op dag 12 ineens aan de jongen. De man gaat het pikken, pakt wat zaad en water en laat het zo in de bek van de jongen lopen. Hij voelt aan dat ze dat op dat tijdstip schijnbaar goed kunnen gebruiken.

Stamgast
    Thanks
    6
    Ik heb gister de laatste voorhangkooi opgeruimd dus helaas geen foto mogelijk. Hier is de kweek stopgezet ivm veel teveel jonge mozambiquesijzen. Wel erg leuk maar ook wel erg druk nu. Ik heb er tegen de 30 zitten en er zijn er al 20 verkocht. Ik ga komend jaar door met 5 koppels en ik zet 2 vogels op de reservebank.

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Ik gebruik zelf prefab eivoer een maak dit dan wat rul met wat kiemzaad erdoor, er zit in gekiemd zaad van alles, vitamines en zo, dus dat is twee vliegen in een klap.

De voorzet kooi, of te wel de baby kooi is en kooitje wat je aan de buitenkant van je front hangt.

Als de pop weer een nestje begint en eieren legt, kunnen jonge mozambiquesijzen van het eerste nest hinderlijk op het nest bij pop kruipen en daar de pop een beetje in de weg zitten.

Dan is het tijd ze in de babykooi te plaatsen en kan de man de jongen gewoon door de tralies blijven voeren.

Ik zelf vind die babykooien wat klein, zeker als je straks 4 jongen er in moet doen.

Ik deel zelf mijn broedkooien met een tralie wand, links de man en de pop en rechts de jongen.

Dan hebben de jongen meer ruimte om een een beetje te leren vliegen, in zo'n babykooi kunnen ze alleen de hele dag zitten en haast niet bewegen.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails 3130_Babykooi_groot_met_deur.jpg  

Stamgast
    Thanks
    6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
    Dan hebben de jongen meer ruimte om een een beetje te leren vliegen, in zo'n babykooi kunnen ze alleen de hele dag zitten en haast niet bewegen.
    Yep, ik heb zelf kanariekooien open geknipt aan 1 kant zodat ze daarin kunnen. Omdat ik laatst meer nesten dan opengeknipte kanariekooien had heb ik 1 echt voorhangkooitje gebruikt. Dat jong kon niet eens vliegen toen ik het er gister uithaalde. Helemaal slap en zonder spieren. Dus ik ben het met je eens dat dat veel te klein is. Ze fladderen zich ook helemaal kapot en bij mij ging het jong zelfs tot twee keer toen in blinde paniek door de tralies Hij werd dan helemaal wild en bang van mij, bleef proppen bij de tralies en floep, hij was erdoor en zat weer bij pa en ma in de kooi. Ik gebruik wel aga-fronten dus die zijn breder dan kanariefronten.

Maar feit blijft dat die jongen geen plaats hebben en erg wild zijn in die kleine voorhangkooitjes.

Senior lid Jeroenc's Avatar
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marx Bekijk Bericht
    Als het jong uitvliegt heb je hele grote kans dat de man rottig gaat doen ruim voordat het zelfstandig is. Dan pak je een voorhangkooitje, dat hang je tegen de tralies en dan kan de man door de tralies het jong voeren. Moet je wel zorgen dat in de kooi een stok zit die in de breedte langs de tralies loopt van de kooi van de ouders. Dan in de kooi van de ouders een stok die weer zo zit dat ze makkelijk voor het jong kunnen gaan zitten. Dat werkt heel goed. Ik doe dat altijd 1 of 2 dagen na uitvliegen. Anders raken de jongen helemaal uitgeput van het jagen door de vader. Hier doet hij ze niks maar hij trekt ze constant van de stokken af (aan hun kopveren) en in de avond gaat hij ze rustig een uur lang opjagen wat natuurlijk veel te vermoeiend is voor een jonge vogel. Ik zou de eerste dagen meer buffalo geven of meerdere keren per dag. In ieder geval de eerste 5 dagen want soms voeren ze alleen dat. Hier wel in ieder geval dus ik geef 2 porties per dag zodat ze goed voeren. Pas na een dag of 5-7 zie je dat ook zaadjes niet meer heel uitgepoept worden. Kiemzaad zou ik nooit geven. Veel te veel kans op bacterien en ze hebben het totaal niet nodig. Ik geef dat nooit en ik kweek prima.

Pas na 7 dagen mag je iets van vogelmuur of paardenbloem geven maar dan alleen in de ochtend want soms proppen de ouders ze daar helemaal mee vol en veel energie voor de nacht zit daar niet in. Wel veel goede vitaminen. Ik geef dat overigens het ene nest wel en het andere niet en dat maakt ook geen verschil. Dus als je op safe wil spelen, ook geen groen of fruit geven.

Eivoer, buffalo, trosgierst en zaad. Altijd sepia in de kooi hangen want dat geven ze hier op dag 12 ineens aan de jongen. De man gaat het pikken, pakt wat zaad en water en laat het zo in de bek van de jongen lopen. Hij voelt aan dat ze dat op dat tijdstip schijnbaar goed kunnen gebruiken.
    Hallo,

Moet het altijd verse vogelmuur of paardenbloem zijn? Ik heb vandaag van Vitakraft de salatmix gekocht. een vitamine houdende mix v groenten, vogelmuur, paardebloen en - ik tik over - waardevolle kruiden. elke 1-2 een theelepel bij het voer. ken jij dit spul en is het goed?

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Forum Rechten