Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: Voor het eerst kweken waar allemaal op letten ?

Junior lid Jeannet's Avatar
    Thanks
    0

Question Voor het eerst kweken waar allemaal op letten ?

Hallo

Ik heb een buiten voillere van 1.70 bij 1.70 en 2.00 hoog, met een apart nachthok van 1.00 bij 1.40 en ook 2.00 hoog.
    Daar zit 1 koppel eleganten, 3 koppels grasparkieten en 2 kwarteltjes in.

Nu zou ik er graag broedblokken in willen hangen, maar hoeveel en waar (binnen/buiten) en moet ik de vogels ook bij voeren (eivoer)
    Zijn er nog ander dingen waar ik op moet letten, kan ik in deze kleine voillere wel broedblokken hangen ? enz ... enz ...

Groetjes Jeannet

In een gezelschapsvoliere moet je 2x zoveel broedblokken ophangen dan dat er koppels zijn. Dus in jouw geval 8 nestblokken. Waar je de nestkasten ophangt maakt niet zoveel uit, maar wel allemaal opdezelfde hoogte.

De combinatie grasparkieten en eleganten kan in de broedperiode voor problemen zorgen. Grasparkieten laten dan soms een vervelend groepsgedrag
    zien. Dus goed in de gaten houden!. Beter is het om ze apart te laten broeden

Ik zou zelf de overweging maken (ook i.v.m. de grote van de voliere) om met de koppels in broedkooien te kweken en de voliere als uitvliegruimte voor de jongen aan te houden.

In de broedperiode hebben de grasparkieten en eleganten naast hun gewone zaad, jodiumblok, vogelmineralen en maagkiezel eivoer nodig (krijgen ze bij mij het hele jaar door) en af en toe wat groenvoer of gekiemde zaden.

Voer het groenvoer met mate want eleganten zijn gevoelig voor darmstoornissen.

Thanks
    0
    dank je wel voor je reactie

Als ik de eleganten uit de voliere zou halen en apart zou laten broeden,( lijkt mij voor mij dan de beste oplossing) hoe moet dat er dan uitzien ? hoe groot enzo ?
    Of zou ik misschien het nachthok kunnen afsluiten en de parkieten in de voliere laten broeden( kunnen dan niet meer naar binnen) en de eleganten dan in het nachthok ? en als de eventuele jongen dan uitgevlogen zijn en bij de ouders weg kunnen, dat ik dan het nachthok weer open zet en de grasparkieten en eleganten weer bij elkaar kunnen ?

Het is de bedoeling om de voliere groter te maken maar ik denk niet dat dat gaat lukken voor het broedseizoen .... ik wou de broedblokken er eind maart in hangen

En nog een vraag moet je er broedblokken in hangen kun je het ook gewoon zo laten ?

Sorry voor de vele vragen maar wil het wel graag goed doen, en niet achteraf moeten zeggen had ik maar ......

Groetjes Jeannet

Eleganten moeten een broedkooi van ongeveer 1,20m lengte hebben. Maar groter is altijd beter. Niet alle eleganten willen echter broeden in broedkooien.

Grasparkieten hebben een broedkooi van min 80 cm nodig. Grasparkieten willen ook wel kweken in broedkooien van 60cm maar dat vind ik persoonlijk te klein.

Over de vraag of je het ook zo kunt laten.
    Natuurlijk kun je het gewoon zo laten alleen als je jongen wilt moet je nestkasten ophangen.

Thanks
    0
    Dank je wel voor je antwoord, ik ga er eens goe over nadenken wat ik nu moet gaan doen

Groeten Jeannet

Thanks
    0
    ik heb de broedblokken voor de grasparkieten gisteren opgehangen in de vlucht, ik dacht als zij nu een blok hebben gekozen dan hang ik een groter broedblok voor de eleganten in het nachthok die is 1.40-1.00 en 2 meter hoog, dan kan ik als er wel ruzie komt het nachthok afsluiten en dan kunnen de grasparkieten niet meer bij de eleganten komen.

Maar nu lijkt het erop dat het vrouwtje elegant al een broedblok in de vlucht heeft uitgekozen .....heeft het nu nog zin om het grotere broedblok alsnog in het nachthok te hangen of zal ik die dan ook maar gewoon in de vlucht hangen ?

Eleganten gebruiken dezelfde maat nestblokken als grasparkieten. Dus het is niet raar dat ze er al eentje heeft uitgekozen.

Hoeveel nestblokken heb je opgehangen?

Het blijft opletten. Als een grasparkiet vrouwtje een oog op de nestkast van de eleganten laat vallen dan wordt het oorlog. En dan moet je er snel bij zijn.

Het is beter om deze soorten apart te laten broeden. Dan weet je zeker dat het goed gaat.

Thanks
    0
    daarom wou ik de eleganten in het nachthok laten broeden , die is 1.40-1.00 en 2 meter hoog) die kan ik afsluiten als er wel ruzie zou komen.
    Ik vind zo'n kweek kooitje zo klein ... ik heb al wat rond gezocht maar grote kweekkooien vind je eigenlijk niet

In de vlucht heb ik nu 4 broedblokken hangen, allemaal op de zelfde hoogte, er is niet veel meer ruimte, dan moet ik ze dichter op elkaar hangen en dat lijkt me ook niet zo geschikt.

4 nestkasten voor 4 koppels is echt te weinig. Dat geeft op den duur zeker problemen.
    Je kunt dan beter de eleganten in het nachthok laten broeden.

Waar ga je met de eventuele jongen naartoe? 3 koppels grasparkieten geven na 1x broeden al snel 12 jongen. Laat je die er gewoon bijzitten of zet je die apart?

Thanks
    0
    Als het broedblok voor de eleganten erbij komt dan zijn er 5 blokken.
    Ben nu druk op zoek naar een kweekkooi van minimaal 120 maar die is niet te vinden.
    Er komt zeer binnenkort een vlucht bij de voliere aan, van dezelfde afmetingen als dat de vlucht nu is ( 1.70- 1.70 bij ongeveer 1.90 hoog)

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten