Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Wisselbroed Kanarie

Junior lid
    Thanks
    0

Wisselbroed Kanarie

Beste Lezers,

Gaarne uw mening gevraagd. Die gebasseerd is uit ervaring uit vorige kweek jaren betreffende wisselbroed.

Wat is de situatie; In januari heb ik een "super" kanarie man proberen in te zetten voor wisselbroed. Dwz 3 poppen op een man Kanarie. De man accepteerde maar 1 pop. De andere 2 poppen niet. (ik hoor al denken; "gekoppeld aan lokroep" Nee echt niet hoor.)

Toen heb ik wijzelijk besloten om de superman kanarie bij die ene pop te laten. Daar ik zelf weinig ervaring met wisselbroed heb.

Vraag concreet; Is het mogelijk om de man er nu of later(hij voedt de jongen op dit moment samen met de pop) eruit te halen en bij een andere pop te zetten (of 2 poppen)? Vragen zoals tijdstip en broerijp / cyclus is van belang in deze. Welke ervaren kweker heeft hierin een gouden tip.

Doelstelling is om toch 2de ronde de huidige pop en 2 (?) andere poppen te bevruchten.
    Gaarne uw ervaren tips.

Alvast bedankt

Senior lid simone's Avatar
    Thanks
    0
    ik heb het 1 keer gedaan met 2 poppen op 1 man, de man heeft alle 2 de poppen wel gepakt en de eieren waren ook bij alle 2 bevrucht. maar de man heeft maar bij 1 pop mee geholpen met de jongen groot brengen. ik weet niet hoe andere kwekers het doen. bij mij kwam dit toevallig toen zo uit.
    Don't judge me. You only see what i choose to show you.

Stamgast
    Thanks
    8

Arrow zo gepiept

Zodra de popjes goed broedrijp zijn zullen ze de man wel accepteren. Met enige regelmaat de man een half uurtje bij de "te bezoeken" pop plaatsen. Daarna weer terug naar "zijn eigen" pop waar hij weer verder zal gaan met waar hij gebleven was. Ook twee of zelfs meer popjes zal veelal geen bezwaren opleveren bij de man zolang je hem maar steeds vertelt dat hij naar de buurvrouw mag. "Kom maar Jacob, mag je naar de buurvrouw".

Groet,

Rob.

Wisselen

Wisselbroed, de naam zegt het al. De ervaring hier is om de man niet langere tijd bij een enkele pop te laten. De man zit in principe niet bij de poppen, wordt alleen bij de pop gezet als ze broedrijp is - en gaat na een half uurtje/uurtje weer terug naar zijn eigen huis. De man kan op deze manier drie poppen per dag bedienen - als dat nodig is omdat alle poppen tegelijk broedrijp zijn. Als het eerste ei er is, dan houdt het man-bezoek op. De poppen brengen vervolgens allemaal hun eigen nestje groot, zonder hulp van de man.

Stamgast Antoni Hopmann's Avatar
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Golf Bekijk Bericht
    Beste Lezers,

Gaarne uw mening gevraagd. Die gebasseerd is uit ervaring uit vorige kweek jaren betreffende wisselbroed.

Wat is de situatie; In januari heb ik een "super" kanarie man proberen in te zetten voor wisselbroed. Dwz 3 poppen op een man Kanarie. De man accepteerde maar 1 pop. De andere 2 poppen niet. (ik hoor al denken; "gekoppeld aan lokroep" Nee echt niet hoor.)

Toen heb ik wijzelijk besloten om de superman kanarie bij die ene pop te laten. Daar ik zelf weinig ervaring met wisselbroed heb.

Vraag concreet; Is het mogelijk om de man er nu of later(hij voedt de jongen op dit moment samen met de pop) eruit te halen en bij een andere pop te zetten (of 2 poppen)? Vragen zoals tijdstip en broerijp / cyclus is van belang in deze. Welke ervaren kweker heeft hierin een gouden tip.

Doelstelling is om toch 2de ronde de huidige pop en 2 (?) andere poppen te bevruchten.
    Gaarne uw ervaren tips.

Alvast bedankt
    Als je wisselbroed wilt toepassen,moet je ervoor zorgen,dat de man of pop
    zich niet te veel aan de partner gaat hechten.
    Dat voorkom je dus door de man slechts korte tijd tot de pop toe te laten.
    Heb je weinig tijd of wil de pop de man niet laten treden,terwijl ze wel broedrijp is,dan kan je de man
    's avonds voor het licht uitgaat tot de pop toelaten en 's morgens weer weghalen. Meestal zal de man de pop in dit geval verrassen door zijn plicht te doen.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Forum Rechten