Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geen tot slechte eivoer opname

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Geen tot slechte eivoer opname

    Mijn vogels, voornamelijk australische prachtvinken nemen geen tot heel slecht eivoer op.

    Ze zitten op dit moment in het broedseizoen (binnen) en krijgen naast eivoer tropisch zaad, grit, maagkiezel, water en af en toe wat trosgierst.
    Ik voer gerantsoeneerd, dus de zaadbakken zijn zo goed als leeg aan het eind van de dag, behalve het eivoer, hier is amper van gegeten.

    Ik voer CeDe eivoer voor exoten, zonder extra toevoegingen, welke ik een beetje rul maak met water, zoals op de verpakking omschreven staat.

    Hoe kan ik er voor zorgen dat het eivoer beter opgenomen word?

  • #2
    Je kunt het wat "lekkerder" maken. Veel vogels houden van zoet, dus bv een beetje honing oplossen in warm water en daarmee je eivoer rul maken.
    Wat stuifmeel of nectar erdoor, of wat kleine zaden die ze erg lekker vinden. Ook een beetje geraspte appel erdoor helpt ze soms over de drempel. Succes.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Soesje
      Mijn vogels, voornamelijk australische prachtvinken nemen geen tot heel slecht eivoer op.

      Ze zitten op dit moment in het broedseizoen (binnen) en krijgen naast eivoer tropisch zaad, grit, maagkiezel, water en af en toe wat trosgierst.
      Ik voer gerantsoeneerd, dus de zaadbakken zijn zo goed als leeg aan het eind van de dag, behalve het eivoer, hier is amper van gegeten.

      Ik voer CeDe eivoer voor exoten, zonder extra toevoegingen, welke ik een beetje rul maak met water, zoals op de verpakking omschreven staat.

      Hoe kan ik er voor zorgen dat het eivoer beter opgenomen word?
      Voor de Spaanse Timbrado's doe ik er de bloempjes van de broccoli door.
      Is heel herkenbaar. De broccoli wel even afspoelen met warm water. Ook
      wat peen fijn gemaakt in de hakmolen.
      Er zijn maar weinig zaadeters,die dat kunnen weerstaan.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Ik geef sinds een half jaar foniopaddy in het eivoer en mijn japanse meeuwen die heel weinig tot geen eivoer aten zitten nu te wachten tot het bakje in de voliere staat en zitten er lekker van te eten.
        Misshien ook voor jou een idee. En wat de anderen ook al zeggen zoet vinden de vogels meestal ook lekker of wat meel- of buffalo wormpje klein gemaakt erin verwerken.
        Het is altijd lekker te maken voor ieder vogel denk ik.
        Succes.
        mvg.
        Herma.

        Opmerking


        • #5
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

          Opmerking


          • #6
            Heb me laten vertellen van enkele kwekers. Zij geven 's morgens eivoer en 's middags het gewone voer zo zijn de vogels voor een deel verplicht om ervan te eten voor de moeilijke eters van eivoer. Hier heb ik er geen probleem mee van moeielijke eters. Heb het zelf nog niet moeten proberen maar daar hangt toch een risisco aan volgens mij.
            Wat denken jullie?
            Lang leve de vogels

            http://www.everyoneweb.com/vrijevinkeniersmenen

            Opmerking


            • #7
              nee

              nee hoor, dat is een veel gehoorde en toe gepaste oplossing. ik deed het zelf ook, om mijn vogels er aan te laten wennen. s`morgens vroeg alle voer weghalen, en alleen het eivoer laten staan. en dan een paar uur voor het donker word weer alles terug plaatsen. dat een paar dagen herhalen, en je zal zien dat ze er beter van eten.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                nee hoor, dat is een veel gehoorde en toe gepaste oplossing. ik deed het zelf ook, om mijn vogels er aan te laten wennen. s`morgens vroeg alle voer weghalen, en alleen het eivoer laten staan. en dan een paar uur voor het donker word weer alles terug plaatsen. dat een paar dagen herhalen, en je zal zien dat ze er beter van eten.

                Opmerking


                • #9
                  Als de broccoli niet helpt dan zeker het eitje zoals door Hans beschreven.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Soesje
                    Mijn vogels, voornamelijk australische prachtvinken nemen geen tot heel slecht eivoer op.

                    Ze zitten op dit moment in het broedseizoen (binnen) en krijgen naast eivoer tropisch zaad, grit, maagkiezel, water en af en toe wat trosgierst.
                    Ik voer gerantsoeneerd, dus de zaadbakken zijn zo goed als leeg aan het eind van de dag, behalve het eivoer, hier is amper van gegeten.

                    Ik voer CeDe eivoer voor exoten, zonder extra toevoegingen, welke ik een beetje rul maak met water, zoals op de verpakking omschreven staat.

                    Hoe kan ik er voor zorgen dat het eivoer beter opgenomen word?
                    Ik heb dit probleem ook gehad met mijn driekleur papegaai amadines. Heb na een tip wat tropisch zaad gekookt tot het een beetje rul wordt. Dit heb ik door het eivoer gemengd (gewoon discus eivoer) en ze eten nu bijna direct het bakje leeg!

                    Ben nu aan het afbouwen met het gekookte tropenzaad en het wordt nog prima opgenomen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Wat van de zadenmengeling 6 uur laten weken en goed afspoelen.Even laten uitlekken en dan door het eivoer. Wordt ook graag gegeten.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik heb het met 1 koppel mozambiquesijzen. Nu geef ik eivoer van CEDE met een ei erdoor, een beetje geraspte wortel erdoor en wat appelsap (zelf geraspt). Vanmorgen zat de man op de rand van het bakje eivoer en hun jong leeft al 4 dagen. Denk dat het dus gelukt is. Hun vorige jong moest ik met de hand grootbrengen want die kreeg vanaf dag 1 slechts zaadjes en na een paar dagen niks meer. Hij was dus niet gegroeid. Dit jong groeit wel en ik zie ook eivoer/ei in de krop zitten en niet alleen droog zaad

                        Opmerking


                        • #13
                          Wat natuurlijk ook heel belangrijk is,de vogels aan het eivoer te laten wennen.
                          Als ze niet anders gewend zijn en er van eten,zullen ze het ook aan de jongen voeren.
                          Dus niet steeds van eivoer wisselen.
                          Vr.groeten van
                          Antoni





                          homepage:
                          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                          Opmerking


                          • #14
                            CeDe eivoer

                            Oorspronkelijk geplaatst door Soesje
                            Mijn vogels, voornamelijk australische prachtvinken nemen geen tot heel slecht eivoer op.

                            Ze zitten op dit moment in het broedseizoen (binnen) en krijgen naast eivoer tropisch zaad, grit, maagkiezel, water en af en toe wat trosgierst.
                            Ik voer gerantsoeneerd, dus de zaadbakken zijn zo goed als leeg aan het eind van de dag, behalve het eivoer, hier is amper van gegeten.

                            Ik voer CeDe eivoer voor exoten, zonder extra toevoegingen, welke ik een beetje rul maak met water, zoals op de verpakking omschreven staat.

                            Hoe kan ik er voor zorgen dat het eivoer beter opgenomen word?
                            ik geef CeDe eivoer droog aan de vogels, maar dat meng ik wel met CeDe krachtvoer ( staat op de verpakking van CeDe eivoer ).
                            dit alleen indien men dit voer droog wil verstrekken.
                            mijn vogels zijn er verzot op.
                            je kan het natuurlijk ook nat verstrekken, aan jou de keus.
                            maar zoals antoni al in dit forum zegt; je moet de vogels eraan laten wennen.

                            Opmerking


                            • #15
                              hoi

                              Een oud topic zie ik, maar in mijn geval erg actueel.ik heb sinds april 2 zebravinken en 2 japanse meeuwen die maar niet aan het eivoer willen.heb al veel van de hier gemelde tips geprobeerd nu wil ik het ook met gekookt zaad en onthouding van datgene wat ze wel goed opnemen proberen.
                              2 vraagjes:hoelang koken en zou het een idee zijn om er wat gemalen popcorn doorheen te doen?is zoet
                              hopende op antwoord,

                              grt hans.

                              Opmerking

                              Working...
                              X