Hallo
ik gebruik het regelmatig bij de vogels
de ene vogel is er dol op en de andere kijkt er niet naar
gr Bennie
hallo mensen,
heeft iemand ervaring met terra mix van orlux, en of wat is jullie mening.
http://www.versele-laga.com/Nutri/Nu...o/Info28nl.pdf
groetjes William
Hallo
ik gebruik het regelmatig bij de vogels
de ene vogel is er dol op en de andere kijkt er niet naar
gr Bennie
Ik gebruik het ook , de vogels zijn er gek op.
Het moet wel vers zijn, eenmaal ingedroogd hoeven ze het niet meer.
Maar vers ( vochtig) vliegen ze er direct op af.
Henk
Ik heb er totaal geen ervaring mee. Als ik het goed begrijp is het biggenkompost. Je moet het idd. vochtig geven.
Vroeger gaven de vogelfokkers hier gewoon vochtige tuinaarde in een bakje.
De vogels vlogen er op af. Was een soort hype.
Daarna was het de beurt aan universeelvoer. Ook daar vlogen de vogels op
af.
Gooi vers schelpenzand op de bodem van kooi of voliere en ook hetzelfde.
heeft iemand ervaring met terra mix
- Of terra mix hetzelfde is als hoogkwalitatief uitgewerkte compost, bij de boerenbond verkrijgbaar onder de naam biggencompost, kan ik niet zeggen.
- Gebruiken biggencompost al 15-20jaar (of zelfs langer). Niet enkel een superbron van mineralen, maar ook de ultieme natuurlijke darmconditioner die aan de darmwand zowel vezels, als zuren, als andere zeer nuttige stofjes aanlevert.
- Idealerwijze is biggencompost te gebruiken na de rustperiode, als onderdeel van "voorbereiding van de inwendige vogel" naar opstarten van de kweek toe. Uitermate geschikt om uit rust komende vogels te ontdoen van "dik bloed". Dus helpt de vogel om zich te zuiveren na de rust, en de darmfunctie voor te bereiden voor intensieve eiwitverwerking.
- Vogels die naast biggencompost ook beschikking hebben over vochtige klei, zullen in een dynamische omgeving (koud-warm / vochtig-droog) niet al te gauw ziek worden. Eénvoudigweg omdat ze "tegen een stootje meer kunnen" via een darmfunctie die zeer alerte immuunreflexen onderhoudt (weerstand haalt een (volwassen / genetisch bekwame) vogel voor meer dan 3/4 uit de darmen )
Antoni,
met hype heeft het weinig te maken, met gezond boerenverstand des te meer.
Vogels die in de natuur in halfverteerde/ verteerde bladerresten gaan scharrelen, zijn naar meer op zoek dan een wormpje of kevertje. Halfverteerd plantaardig materiaal is voor een vogel (in de natuur) ter voorbereiding van het kweekseizoen even normaal als voor ons, mensen, een alledaagse appel, peer of banaan is. En vanzelfsprekend zijn er altijd wel mensen die nooit "spontaan aanzurend fruit" eten, maar op den duur is het hen ook altijd aan te zien.
Ach Lester, dat was allemaal in een tijd,dat het een op het ander volgde.
Eerst dit en dat weer dat.
Uiteindelijk werd het weer schelpenzand,waaruit de vogels de mineralen haalden, die ze nodig hadden.
Dan gingen we ineens allemaal weer miereneitjes uit het bos halen, dan
weer i.p.v .sisal allemaal mos in de nesten.
Leuke tijden. Dat wel natuurlijk.
Daarna weer allemaal terug naar sisal naturel 3 cm - 5 cm.
Doordat er inmiddels beter eivoer was,keerden we gewoon weer terug op
aarde.
Aangezien alles is vervuild,zowel grond,lucht als water kunnen we allemaal blijven dromen van het meest ideale. En dat is het mooie van de hobby.
Want meer is het niet.
Dus een volliere met gewoon zwarte grond Waar ook af en toe wat zaad wordt gemorst en die regelmatig nat wordt en af en toe wordt omgespit is gewoon erg goed!