Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mijn japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • mijn japanse nachtegalen


  • #2
    Hallo WK. Elfjes. Kijk even op dit website. http://www.gorgewildlifepark.com.au/ Er staat een knop op "contact us" stuur ze een mailtje en vraag te spreken met Vic Lyndsay. Hij is de birdkeeper en werkt al 15 jaar op dit bedrijf met vogels. hij lijd U wel op het juiste pad voor die elfjes. success. Kees ( en mischien, heel mischien, heel, heel mischien zouden we in de toekomst eens direct kunnen corresponderen

    Opmerking


    • #3
      jappen slepen ...

      nu zag ik vandaag voor het eerst dat de man met een grashalmpje en een bamboeblaadje naar een oud merelnest (dat nog in een van de bomen zit van toen de voliere er nog niet omheen stond) vloog. Daarna ging het popje er even in zitten schuifelen om vervolgens gezellig samen een bad te nemen.
      Zou ik nu misschien best het merelnest verwijderen of is dit gewoon even oefenen voor wat ze hopelijk volgend jaar zullen doen?

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          beste secundo

          de japanner is een sociaal ingestelde vogelsoort (zowel bij ander soortige als eigen soort).
          dat de "test" dus positief uitvalt nu is dan ook helemaal niet zo verwonderlijk.

          waar het om gaat is in hoeverre slaat jouw koppel japanners om in de broedtijd ?
          dan pas komt het ware karakter naar boven van het koppel jappen.

          ik kan je nu met 10000000% zekerheid zeggen dat jappen en baardmannetjes nu uitstekend bij elkaar gestoken kunnen worden.

          LET OP het hier opvolgende geschrevene komt voort uit de gedachte van dat je met vogels "moet" kweken, als je vogels alleen hebt voor ernaar te kijken/genieten vergeet onderstaand geschrift:

          hoe dat in de broedtijd is? dat kan je alleen ondervinden als je het uitprobeerd want het ene koppeltje (of individue) is het andere niet.

          men denkt vaak alleen aan ruzie in de tent of eierpikken of weet ik veel wat,maar waar het vooral omgaat is het voedselaanbod is dat goed en genoeg , m.a.w. men werkt het gehele jaar naar het kweekseizoen toe en dan gaat het maar al te vaak fout omdat er precies die ene dag geen of genoeg voedsel voorhandig is voor de jongen.

          wat ik bedoel in jouw situatie:

          baardmannetjes en jappen

          beide soorten zijn insecteneters die hun jongen groot krijgen op vooral insecten etc.

          baardmannetjes zijn een soort die af en aan jongen groot trekken en daar is een enorme voedselvooraad voor nodig.

          jappen zijn een soort die af en aan jongen grootbrengen (moet je iets meer "geluk"mee hebben dan bij baardmannetjes) en daar is een enorme voedselvooraad voor nodig.

          wat nu als jouw jappen precies die eerste of tweede dag alleen maar pinky's willen voeren..................en de baardmannetjes willen dat ook...............wat gebeurd er dan???? ondanks dat je dan bakken vol hebt staan met divers voedsel gaan je jongen toch minder gevoerd worden,omdat het voedsel wat ze willen op dat moment
          Wat ik hier merk is dat de jappen sinds ze gezelschap hebben veel kalmer zijn geworden. Ze scharrelen gezellig rond en schrikken nooit meer ergens van. Dat komt omdat hun metgezellen enorm tamme rustige vogels zijn. In de broedtijd heb ik ze alleen gehad. Maar ik heb er geen ei van gehad dus als ze komende lente laten zien nog steeds zo gezellig met hun hokgenoten om te kunnen gaan is er een kans dat ik die erbij laat. Nu gaat het bij mij wel om zaadeters dus geen voedselprobleem.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
            en dat is ook niet meer dan logisch want buiten het broedseizoen om is het een sociaal ingestelde vogel, en sluiten ze zich aan bij groepen soortgenoten of andere vogelsoorten ,ook dit heeft meerdere redenen o.a : meerdere ogen zien eerder gevaar....................... dus zijn relaxter.

            m.a.w. die van jouw vertonen puur natuur gedrag.
            mvg

            Opmerking


            • #7
              bedankt voor de reacties!

              door redenerend
              kan zijn incidentje.........( in het beste huwelijk komt wel eens wat woorden voor).

              maar kan ook zijn dat het toch niet zo klikt als jij dit denkt.(kan ....is voor mij natuurlijk nooit in te schatten vanaf hier).

              1 van de natuurlijke dingen in de natuur is dat na een desasteurs broedseizoen vaak vogels hun eigen weg gaan om zo proberen wel de juiste partner te vinden waarmee het geestelijk als lichamelijk klikt.

              vergeet niet hoe je het wend of keert wij als kwekers stellen 9 van de 10 x de koppels samen ,en dat wil dan niet zeggen dat dit de keuze zou zijn van 1 der beide vogels.

              en misschien denkt 1 van beide wel : "I know what you did last summer..............."
              of kan jouw pop wel helemaal geen eieren leggen.........is zeldzaam maar het kan (afwijking in de eierproductie).

              en ja dat ze dan toch gewoon weer gaan beginnen volgend jaar dat komt voort uit de drang die ze bezitten en omdat ze geen andere keuze hebben.

              er is een ongeschreven regel,vogels die hun eigen partner kunnen uitkiezen daar verloopt de kweek vaak het beste mee.
              soms heb je gewoon geluk met een koppel en doen ze het zonder dat je er wat extra's voor hoeft te doen

              Opmerking


              • #8
                Baardmannetjes

                Oorspronkelijk geplaatst door secundo
                Even een vraagje:
                zou het mogelijk/verstandig zijn om bij m'n koppel japanse nachtegalen een koppeltje baardmannetjes te plaatsen?
                Na een eerste testperiode voor de voliere zijn de kleinere soorten (zebravinkjes...) eruitgehaald omdat die tijdens de voorbije zomer toch wel bewezen hebben dat ze hardnekkig nestmateriaal uit andere nesten stelen.
                Hallo

                Even over het vet gedrukte stukje.
                Vergis je niet in de nieuwsgierigheid van de Baardmannetjes. Die kunnen voor andere voliere bewoners bij een nestje heeeeell irritant zijn. Ook in zo'n voliere als die van jou.

                Verder sluit ik mij helemaal aan bij Winterkoning aangezien je met insecteneters in de broed pas het ware aardje ziet. Maar tijdens de rust zeker geen probleem maar in het broedseizoen.................. afwachten.

                Als je baardmannetjes neemt vergeet niet op tijd te ringen.
                Hier was het op dag 3 al anders was ik waarschijnlijk al te laat. 1 x 4de dag en dat was knap moeilijk en zweten. Vanwege hun rubberpootjes. Maar de Baardman is een geweldige mooie en leuke vogel.

                Maar een ander vraagje
                Waarom in die voliere niet alleen het koppeltje nachtegalen??? ideaal lijkt mij.
                Hier heb ik ook 1 koppel in de voliere van 6 x 3 x 2. En doen het geweldig.
                mvg Gerard 6

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
                  Hallo

                  Maar een ander vraagje
                  Waarom in die voliere niet alleen het koppeltje nachtegalen??? ideaal lijkt mij.
                  Hier heb ik ook 1 koppel in de voliere van 6 x 3 x 2. En doen het geweldig.

                  Opmerking


                  • #10
                    Begrepen

                    Hallo Secundo

                    Ik snap je helemaal hoor. Het was maar een ideetje ik begrijp heel goed dat je wat leven in de brouwerij wilt (het gaat je zoals ik het begrijp niet direct om kweekresultaat). Als ik naar je beplanting kijk kun je er best iets van zaadeters bij in hebben. Kijk eens wat je eventueel aan ec-vogels leuk vind. Maar nogmaals aan baardmannetjes heb je wel hele leuke vogels.
                    mvg Gerard 6

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        Mij is door iemand hier verteld dat mezen te nieuwsgierig zijn en overal in willen kijken. Dus ik in nesten van andere vogels. En dat nachtegalen dat onprettig vinden. Ik wilde graag een koppel mezen bij mijn nachtegalen onder de zelfde gedachte als jij nu schrijft. Maar die nieuwsgierigheid zou een nadeel zijn.

                        Ik vind overigens azuurmezen echt te prijzig. Neem aan dat staartmees en pimpelmees het zelfde idee is?

                        Opmerking


                        • #13
                          spreek uit eigen ervaring niet doen.

                          hoe de ervaringen bij andere zijn dat weet ik niet kan alleen spreken vanuit ervaring met een 10 -tal mezen soorten die ik heb gekweekt en ook met sommige heb geprobeerd te combineren met een andere soort

                          de enigste mezensoort die bij mij tot "weinig"problemen heeft gezorgd in een gecombineerde voliere was de zwarte mees. (maar ook hier was het een korte periode oppassen geblazen),was met een kwikstaartsoort,die op de grond broedde dus......................

                          vogels zijn individuen,kunnen allemaal anders zijn in hun gedragingen,het is aan de liefhebber om te zien was zijn doel is.

                          het zal een kwestie zijn van uitproberen want mijn jap kan anders zijn dan jouw jap.

                          volgens mij was het marx die vertelde ergens dat bv. zijn mozambique niet samen ging met de jap,laat ik nu weten dat er in een verzorgings tehuis hier in de buurt een voliere is met daarin jap,mozambique en edelzanger etc bij elkaar zit in pais en vree,dus ja.....................wat is het doel en wanneer is er 1 waarheid die de enigste waarheid blijkt te zijn?

                          ik zeg nogmaals .............niet doen.(uit eigen ervaring)
                          verwacht geen discussie of ja of nee van mijn kant over dit onderwerp,daarvoor zijn er te veel factoren in het "spel" die kunnen bepalen of iets wel of niet kan.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                            volgens mij was het marx die vertelde ergens dat bv. zijn mozambique niet samen ging met de jap,laat ik nu weten dat er in een verzorgings tehuis hier in de buurt een voliere is met daarin jap,mozambique en edelzanger etc bij elkaar zit in pais en vree,dus ja.....................wat is het doel en wanneer is er 1 waarheid die de enigste waarheid blijkt te zijn?
                            Klopt, dat gaat hier totaal niet. Zelfs nu nog zitten de Jappen meteen aan het gaas als binnen de mozambiquesijs mannen beginnen te zingen. Toen ik er alleen een pop bij had hebben ze die zelfs echt aangevallen en een pluk borstveren uitgetrokken. Dat naast het constante gejaag op die mozambique. Meeuwen en blauwgrijze roodstaartjes gaat wel prima hier.

                            Ik weet overigens nog twee mensen waar deze combi niet werkt. Dus het is niet willekeurig. Misschien dat deze mensen en ikzelf de vogels hoger in driften hebben dan daar waar het wel gaat. Als je heel karig voert, zaad en universeel dan denk ik dat ze makker blijven.

                            Opmerking


                            • #15
                              staarttekening

                              toen de nachtegalen deze voormiddag even in het nachthok zaten, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de onderkant van de staartveren eens te fotograferen. Ik las dat dit een goeie manier is om het geslacht te bepalen. Kunnen de kenners hier eens hun licht laten over schijnen: heb ik wel degelijk een koppel?? (ik las wat Marx meemaakte: 2 nachtegalen die zich gedroegen als een koppel, maar uiteindelijk toch 2 mannen bleken te zijn. Op de duur zou je ook beginnen te twijfelen...)

                              Opmerking

                              Working...
                              X