Pagina 1 van de 46 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 457

Onderwerp: mijn japanse nachtegalen

Senior lid secundo's Avatar
    Thanks
    6

mijn japanse nachtegalen

zoals al vermeld in een ander topic ('nachtegalen in de rui', maar daar past dit eigenlijk niet onder vandaar dat ik een nieuw topic opstart) heb ik mij deze zomer (in 2 keer) een koppel japanse nachtegalen aangeschaft.
    man: geringd 2008 was meteen al een mooi gekleurde vogel
    pop: import die al een 4 á 5-tal jaar in een ruime binnenvoliere zat. deze vogel was wat te vet en ook redelijk grijs & grauw.
    Ze zitten hier bij mij in een zeer ruime voliere met (onverwarmd) binnenhok enkele bomen en struiken in.
    Dankzij het topic 'Jappen slepen veel maar....' (een fantastische bron aan informatie trouwens!!! dank aan de 'vaste' bijdragers van dat topic!!!) staat er nu ook een grote bamboestruik en Thuya Occ. Brabant in.
    Voorlopig zitten er ook nog 4 zebravinken, 3 kanaries, 3 botvinken en 2 diamantduifjes bij. Op de grond lopen (ook nog tijdelijk) 1-2 californische kuifkwartels en een koppel patrijzen.
    Na de rui - ik heb ze een hele tijd niet veel gezien: ze hielden zich constant in de bomen en struiken- is het popje nu ook veel mooier & intenser geel/groen gekleurd.
    Vandaag heb ik voor 1 keer 's morgens géén vers badje voorzien. Deze namiddag dan het badje gevuld en er 1 meter vandaan gaan zitten (in de voliere) met mijn camera in de aanslag.

Stamgast
    Tauranga Nieuw Zeeland voor de ene helft van het jaar, de andere helft outback Australia
    Thanks
    95
    Hallo WK. Elfjes. Kijk even op dit website. http://www.gorgewildlifepark.com.au/ Er staat een knop op "contact us" stuur ze een mailtje en vraag te spreken met Vic Lyndsay. Hij is de birdkeeper en werkt al 15 jaar op dit bedrijf met vogels. hij lijd U wel op het juiste pad voor die elfjes. success. Kees ( en mischien, heel mischien, heel, heel mischien zouden we in de toekomst eens direct kunnen corresponderen

Thanks
    6

jappen slepen ...

nu zag ik vandaag voor het eerst dat de man met een grashalmpje en een bamboeblaadje naar een oud merelnest (dat nog in een van de bomen zit van toen de voliere er nog niet omheen stond) vloog. Daarna ging het popje er even in zitten schuifelen om vervolgens gezellig samen een bad te nemen.
    Zou ik nu misschien best het merelnest verwijderen of is dit gewoon even oefenen voor wat ze hopelijk volgend jaar zullen doen?

Thanks
    6

nachtegalen & baardmannetjes samen???

Even een vraagje:
    zou het mogelijk/verstandig zijn om bij m'n koppel japanse nachtegalen een koppeltje baardmannetjes te plaatsen?
    Na een eerste testperiode voor de voliere zijn de kleinere soorten (zebravinkjes...) eruitgehaald omdat die tijdens de voorbije zomer toch wel bewezen hebben dat ze hardnekkig nestmateriaal uit andere nesten stelen.
    Maar nu is de voliere heel groot (7x5m) en lijkt ze nogal leeg met enkel de nachtegalen.

Daarom dacht ik aan baardmannetjes omdat dit toch ook wel levendige vogeltjes zijn. En buffalo's en dergelijke zijn sowieso ook al aanwezig.

Máár nogmaals: er kunnen enkel nieuwe bewoners in als deze met de nachtegalen te combineren zijn want deze laatste krijgen sowieso de absolute voorang!

alvast bedankt

Stamgast
    Thanks
    6
    beste secundo

de japanner is een sociaal ingestelde vogelsoort (zowel bij ander soortige als eigen soort).
    dat de "test" dus positief uitvalt nu is dan ook helemaal niet zo verwonderlijk.

waar het om gaat is in hoeverre slaat jouw koppel japanners om in de broedtijd ?
    dan pas komt het ware karakter naar boven van het koppel jappen.

ik kan je nu met 10000000% zekerheid zeggen dat jappen en baardmannetjes nu uitstekend bij elkaar gestoken kunnen worden.

LET OP het hier opvolgende geschrevene komt voort uit de gedachte van dat je met vogels "moet" kweken, als je vogels alleen hebt voor ernaar te kijken/genieten vergeet onderstaand geschrift:

hoe dat in de broedtijd is? dat kan je alleen ondervinden als je het uitprobeerd want het ene koppeltje (of individue) is het andere niet.

men denkt vaak alleen aan ruzie in de tent of eierpikken of weet ik veel wat,maar waar het vooral omgaat is het voedselaanbod is dat goed en genoeg , m.a.w. men werkt het gehele jaar naar het kweekseizoen toe en dan gaat het maar al te vaak fout omdat er precies die ene dag geen of genoeg voedsel voorhandig is voor de jongen.

wat ik bedoel in jouw situatie:

baardmannetjes en jappen

beide soorten zijn insecteneters die hun jongen groot krijgen op vooral insecten etc.

baardmannetjes zijn een soort die af en aan jongen groot trekken en daar is een enorme voedselvooraad voor nodig.

jappen zijn een soort die af en aan jongen grootbrengen (moet je iets meer "geluk"mee hebben dan bij baardmannetjes) en daar is een enorme voedselvooraad voor nodig.

wat nu als jouw jappen precies die eerste of tweede dag alleen maar pinky's willen voeren..................en de baardmannetjes willen dat ook...............wat gebeurd er dan???? ondanks dat je dan bakken vol hebt staan met divers voedsel gaan je jongen toch minder gevoerd worden,omdat het voedsel wat ze willen op dat moment te schaars is.

kijk secundo zo moet je ook denken.
    denk er ook aan dat je meerdere voerplekken maakt ,soms kan een soort de gehele bak/voertafel zich eigen maken met alle mogelijke gevolgen van dien.

uiteraard zijn er ook weer uitzonderingen hierop,kijk ik ben bv thuis, dus ik kan kijken ( in zo'n situatie) wat op dat tijdstip favoriet voedsel is ,dus kan ik daar op in springen,ben je niet thuis dan word het alweer een iets moeilijker verhaal.

maargoed ik ben van het apart huisvesten en kweken( uhhhh bij de niet koloniebroeders heb ik het dan over hé) ,geef bij mij tot nu toe altijd nog de beste kweekresultaten (juist omdat ik gericht kan voeren en dus ook zeker weet dat de jongen het voedsel krijgen wat ze nodig hebben).

als jij secundo denkt dat je het "voedselprobleem" wel kan tackelen dan zou je het misschien eens anders kunnen zien:

probeer je voliere in lagen te zien, onder/midden en bovengedeelte.
    in elke laag zijn er vogels die daar thuis horen ,hun territorium hebben en ook broeden.
    als je voor elke laag nu eens een lijstje maakt met vogels die je wel aanstaan.
    dan kom je op weet ik veel hoeveel vogels uit die allemaal een eigen voedsel / broed en nestelpatroon hebben.
    uit dat lijstje zou je dan een zo ideaal als mogelijke samenstelling kunnen maken zodat je , en broedresultaat mag verwachten in zo'n voliere en je voliere wat meer gevuld is.
    zou zou je bv dus ook in elke laag twee verschillende soorten kunnen huistvesten die afwijkend zijn in voedsel opname of nestgelegenheid,voorbeeld bovenlaag (eigenlijk ook middenlaag) neem je de jappen (insecteneter) en een holenbroeder( en ook daarin heb je hoog en midden en laag soorten in) zodat jap daar niet bij kan bv.of een zaadetende soort. ( met de 1 tackel je dus het broedterritoriumen nestplek strijd (want er is schijnbaar nooit plek naast die "ideale" nestbouwplek) en evt nestleeghalen ,en met het ander tackel je het mogelijke probleem van voedselnijd).

bedenk ook goed wat je doet met de aanplanting van de voliere,ik bedoel zet een thuya brabantia in jouw voliere en de jappen zullen 9 van de 10 maal daarin gaan broeden,dat is dus jouw "jappen" stukje in de voliere, als jij dan nog soorten hebt die graag in de beplanting willen broeden zorg dan dat dit ook mogelijk is,door af meer thuya's te planten of andere beplanting te planten waarme je dus de vogels "stuurt"en aanwakkerd om daar te gaan broeden waar jijzelf je ze het liefste ziet broeden ( werkt erg goed maar bedenk het zijn levende wezens en hebben soms een eigen willetje).
    Wat ik hier merk is dat de jappen sinds ze gezelschap hebben veel kalmer zijn geworden. Ze scharrelen gezellig rond en schrikken nooit meer ergens van. Dat komt omdat hun metgezellen enorm tamme rustige vogels zijn. In de broedtijd heb ik ze alleen gehad. Maar ik heb er geen ei van gehad dus als ze komende lente laten zien nog steeds zo gezellig met hun hokgenoten om te kunnen gaan is er een kans dat ik die erbij laat. Nu gaat het bij mij wel om zaadeters dus geen voedselprobleem.

Stamgast
    Thanks
    6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning Bekijk Bericht
    en dat is ook niet meer dan logisch want buiten het broedseizoen om is het een sociaal ingestelde vogel, en sluiten ze zich aan bij groepen soortgenoten of andere vogelsoorten ,ook dit heeft meerdere redenen o.a : meerdere ogen zien eerder gevaar....................... dus zijn relaxter.

m.a.w. die van jouw vertonen puur natuur gedrag.
    mvg
    Klopt. Daarom ook dat ik er even wat andere vogels bij gestalt heb die ik moest onderbrengen. Ze lijken het heerlijk te vinden om als groepje door mijn volière te trekken.

Wat ik overigens laatst gezien heb was echt niet normaal. De man en de pop waren net door de rui en die kregen me toch een ruzie. Eerst tegen elkaar tetteren en doen en ineens hingen ze vast. Leken wel merels in de lente. Allebei de snavel in de borst van de ander en zo rolden ze over de grond door de struiken. Haat en nijd. Dus ik de voliere in, kon zo de vastgebeten vogels lostrekken en elk hun eigen kant op sturen. Meteen weer raak. PATS! en knokken. Dat hadden ze nog nooit gedaan. Binnen 10 minuten was de rust er weer en ze slapen en doen weer alles zij aan zij. Ik denk dat de man de pop wilde laten weten dat hij de baas is en blijft? Dat moet je denk ik niet hebben in het broedseizoen. Maargoed, dat hadden ze nooit eerder gedaan en het is al weer 2 maanden dikke mik inmiddels. Incidentje?

Thanks
    6

bedankt voor de reacties!

door redenerend
    kan zijn incidentje.........( in het beste huwelijk komt wel eens wat woorden voor).

maar kan ook zijn dat het toch niet zo klikt als jij dit denkt.(kan ....is voor mij natuurlijk nooit in te schatten vanaf hier).

1 van de natuurlijke dingen in de natuur is dat na een desasteurs broedseizoen vaak vogels hun eigen weg gaan om zo proberen wel de juiste partner te vinden waarmee het geestelijk als lichamelijk klikt.

vergeet niet hoe je het wend of keert wij als kwekers stellen 9 van de 10 x de koppels samen ,en dat wil dan niet zeggen dat dit de keuze zou zijn van 1 der beide vogels.

en misschien denkt 1 van beide wel : "I know what you did last summer..............."
    of kan jouw pop wel helemaal geen eieren leggen.........is zeldzaam maar het kan (afwijking in de eierproductie).

en ja dat ze dan toch gewoon weer gaan beginnen volgend jaar dat komt voort uit de drang die ze bezitten en omdat ze geen andere keuze hebben.

er is een ongeschreven regel,vogels die hun eigen partner kunnen uitkiezen daar verloopt de kweek vaak het beste mee.
    soms heb je gewoon geluk met een koppel en doen ze het zonder dat je er wat extra's voor hoeft te doen
    Ik zal er eerst nog even héél goed over nadenken... Voor- & nadelen tegen mekaar afwegen.

Stamgast gerard 6's Avatar
    Thanks
    0

Baardmannetjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door secundo Bekijk Bericht
    Even een vraagje:
    zou het mogelijk/verstandig zijn om bij m'n koppel japanse nachtegalen een koppeltje baardmannetjes te plaatsen?
    Na een eerste testperiode voor de voliere zijn de kleinere soorten (zebravinkjes...) eruitgehaald omdat die tijdens de voorbije zomer toch wel bewezen hebben dat ze hardnekkig nestmateriaal uit andere nesten stelen.Maar nu is de voliere heel groot (7x5m) en lijkt ze nogal leeg met enkel de nachtegalen.

Daarom dacht ik aan baardmannetjes omdat dit toch ook wel levendige vogeltjes zijn. En buffalo's en dergelijke zijn sowieso ook al aanwezig.

Máár nogmaals: er kunnen enkel nieuwe bewoners in als deze met de nachtegalen te combineren zijn want deze laatste krijgen sowieso de absolute voorang!

alvast bedankt
    Hallo

Even over het vet gedrukte stukje.
    Vergis je niet in de nieuwsgierigheid van de Baardmannetjes. Die kunnen voor andere voliere bewoners bij een nestje heeeeell irritant zijn. Ook in zo'n voliere als die van jou.

Verder sluit ik mij helemaal aan bij Winterkoning aangezien je met insecteneters in de broed pas het ware aardje ziet. Maar tijdens de rust zeker geen probleem maar in het broedseizoen.................. afwachten.

Als je baardmannetjes neemt vergeet niet op tijd te ringen.
    Hier was het op dag 3 al anders was ik waarschijnlijk al te laat. 1 x 4de dag en dat was knap moeilijk en zweten. Vanwege hun rubberpootjes. Maar de Baardman is een geweldige mooie en leuke vogel.

Maar een ander vraagje
    Waarom in die voliere niet alleen het koppeltje nachtegalen??? ideaal lijkt mij.
    Hier heb ik ook 1 koppel in de voliere van 6 x 3 x 2. En doen het geweldig.
    mvg Gerard 6

Thanks
    6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6 Bekijk Bericht
    Hallo

Maar een ander vraagje
    Waarom in die voliere niet alleen het koppeltje nachtegalen??? ideaal lijkt mij.
    Hier heb ik ook 1 koppel in de voliere van 6 x 3 x 2. En doen het geweldig.
    Omdat ik een grote voliere heb gezet en daarin toch ook wel graag eens iets zie. Er staan in de (niet overdekte)voliere bomen, thuya's, bamboe, kiwi, spar, hebe, ... Tijdens de zomer kunnen ze zich dus volop verstoppen en zou er dus niets te zien zijn in de voliere. Tijdens de winter zijn een aantal bomen kaal, maar als het echt teveel waait en/of regent (vandaag zelfs hard hagelt), dan houden de nachtegalen zich in het binnenhok op. En dan is er dus ook weer niets te zien. Ik vind het zonde om zo'n grote voliere grote delen van de dag/van het jaar als leeg te ervaren.
    De diamantduifjes zal ik er alvast bij laten (doen geen vlieg kwaad), maar echt veel leven brengen zij toch ook niet bij.
    Daarom zoek ik een levendig vogeltje dat goed bij de nachtegalen zou passen om wat 'animo' in de voliere te brengen. Maar ook niet té veel. Vorige zomer zaten er dus zebravinkjes bij en die zijn wel levendig, maar trekken alle andere nesten kapot om zelf aan extra nestmateriaal te geraken.
    Er zaten toen ook enkele gouldamadines bij, maar die zaten bij wijze van spreken ook constant stil, weggestoken in de bomen.

Iemand nog andere ideeën welke soort -waar ik misschien nog niet aan gedacht heb- samen zou kunnen gaan met de nachtegalen? Laat maar weten... Een onverwarmd binnenhok moet wel volstaan om ze te kunnen laten overwinteren.

Stamgast gerard 6's Avatar
    Thanks
    0

Begrepen

Hallo Secundo

Ik snap je helemaal hoor. Het was maar een ideetje ik begrijp heel goed dat je wat leven in de brouwerij wilt (het gaat je zoals ik het begrijp niet direct om kweekresultaat). Als ik naar je beplanting kijk kun je er best iets van zaadeters bij in hebben. Kijk eens wat je eventueel aan ec-vogels leuk vind. Maar nogmaals aan baardmannetjes heb je wel hele leuke vogels.
    mvg Gerard 6

Pagina 1 van de 46 12311 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten