Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mijn japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Hallo Secundo,

    Waarom laat je ze niet DNA sexen. Het kost je geloof ik 40 euro voor 2 vogels, maar dan zijn al je twijfels weg.

    Succes!
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #17
      goed plan

      als je het zeker wil weten, is dat een goede optie. ik zou er voor kiezen, aangezien je toch wel onzeker blijft, als je het niet doet.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #18
        onderscheid man en pop nachtegaal

        Hallo Secundo,

        Het verschil in het zwarte deel vind ik zo gering bij deze twee vogels dat het goed 2 mannen kunnen zijn. Mijn advies is om ze op basis van verenanalyse te laten sexen. Endoscopisch kan ook maar ik heb ondervonden dat deze methode niet waterdicht is. Pasgeleden een 2009 man omgeruild voor een andere 2009 man, bij de kweker twijfelde ik al op basis van de onderkant van de staart maar omdat er een sexerapport bijzat heb ik de vogel meegenomen. Zodra ik met de TT kooi bij de andere nachtegalen kwam begon de vogel als een pop te roepen.
        En andere betrouwbare manier die vaak werkt, als je de vogels apart zet, bijvoorbeeld 1 in een TT kooi op een afstandje uit het zicht van de andere vogel dan kun je erop wachten dat de man gaat zingen en als er dan een pop bijzit dan zal deze zeker antwoorden met een paar korte roepen.
        Succes in elk geval.

        Groeten,

        Cees

        Opmerking


        • #19
          maakt een man dan ook het 'pop-geluid'?

          deze voormiddag even vlug geweest: enkele meelwormen in het nachthok. Beiden komen binnen. Meteen nadat de eerste weer naar buiten vliegt om z'n buit te verorberen gaat het schuifdeurtje dicht. Nu zitten ze van mekaar gescheiden (zien mekaar niet). Meteen ontstaat er contact tussen beiden.

          http://picasaweb.google.com/a113om/V...08905640941362

          Eerst hoor je de vogel die in de buitenvoliere zit. Ik veronderstel dat dit de man is... (dit is de vogel rechts op de foto hierboven. Daarna antwoord de vogel die in het binnenhok zit (de vogel links op de foto hierboven). Ik heb nog een vijftal gelijkaardige videofragmentjes: ik hield ze 5 minuten gescheiden en dit gedrag herhaalde zich constant.

          Nu is m'n vraag dus: is het mogelijk dat je een man hebt die het typische 'pop-geluid' maakt?

          Moet ik ze echt vangen om zeker te zijn?? Ik zie er tegenop om de vogels veel stress te bezorgen door ze te vangen...

          Opmerking


          • #20
            DNA-analyse aangevraagd

            yep dat kan,
            mede daarom is voor mij de zang geen 100% vaststaand feit als het gaat om sexen van jappen.

            gewoon dna verenmonster trekken en je ben van je onzekerheid af en je kan nu nog eventueel aan andere vogels komen en hebben ze de tijd om aan elkaar te wennen of aan jouw voerwijze of kooi etc (ik denk namelijk dat je twee mannen hebt ,afgaande van jouw foto echter foto is niet duidelijk genoeg,als je wilt dan zal je ze beide moeten vasthouden omdraaien en duidelijk de staart tekening erop moeten zetten,staan ergens wel voorbeelden van onderscheid man en pop op foto aangaande staart).

            verder is endoscopische sexen 1 van de meest betrouwbare geslachtsonderzoeken die er zijn..........................echter wanneer doet men dit onderzoek.....................als men vogels gaat laten sexen die nog niet "volgroeid zijn/geslachtsrijp zijn" tja dan is vergising wel heel goed mogelijk ,anders geen twijfel mogelijk,bijkomend verhaal van endoscopisch sexen is dat men gelijk de geslachtsorganen kan controleren op "mankementen".
            nadeel is ,het is niet zonder gevaar (infecties,onstekingen of zelfs de dood)
            maar er dient gezegd te worden.................alles hangt met dit soort onderzoek af van de kunde van de d.a.
            ondertussen dus toch maar gevangen. Enkele pluimpjes geplukt (uit de buik, hopelijk voldoen deze aan de eisen want waren niet al te groot) en opgestuurd naar Duitsland. Hopelijk komt het resultaat vlug binnen en nog meer te hopen is dat ik effectief een koppeltje heb.

            Opmerking


            • #21
              precies 6 dagen nadat ik de pluimpjes op de post deed, vond ik deze middag het resultaat van de DNA-test in de brievenbus (dank u Tauros-Diagnostik ).
              En het was goed nieuws: de vogel waarover ik was gaan twijfelen omwille van de onderkant van de staartveren die toch wel een redelijk duidelijke zwarte rand tonen, blijkt dus wel degelijk een pop te zijn. Dus nu 100% zeker dat ik over een koppel beschik. Kan ik weer het beste verhopen voor volgend voorjaar/zomer!

              Nu opnieuw even een vraagje: bieden jullie nu het vriest jullie nachtegalen nog steeds badwater aan? Of gewoon een drinkklok waaruit ze enkel kunnen drinken maar waar ze zich niet in kunnen wassen?

              Ze blijven ondertussen volharden: ze slapen nog steeds buiten in een ondertussen volledig kale boom waar enkel wat Lonicera doorgegroeid is. De coniferen, het nachthok, ... ze denken er nog niet aan om erin te slapen. Maar blijkbaar deert de koude en regen hen (nog) niet. Benieuwd wat ze zullen doen eens het begint te sneeuwen...

              Ook zie ik dat van bijvoorbeeld een appel of een peer, waar ze tijdens de zomermaanden niet naar omkijken, nu wel gretig gegeten wordt.

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door secundo

                Nu opnieuw even een vraagje: bieden jullie nu het vriest jullie nachtegalen nog steeds badwater aan? Of gewoon een drinkklok waaruit ze enkel kunnen drinken maar waar ze zich niet in kunnen wassen?

                Ook zie ik dat van bijvoorbeeld een appel of een peer, waar ze tijdens de zomermaanden niet naar omkijken, nu wel gretig gegeten wordt.
                Gefeliciteerd met de uitslag.
                Ja hoor gewoon badwater aanbieden. Vinden ze hier ook nu met vorst gewoon heerlijk.

                Geef ook eens een plakje sinasappel vinden ze heerlijk en het is gezond. Met fruit wel op de ontlasting letten.
                Met dit weer mag je ook rustig een wasmotje geven voor het vet.

                Of ze het binnenhok ingaan met sneeuw............ reken er maar niet op.
                mvg Gerard 6

                Opmerking


                • #23
                  inderdaad, toch blij dat ik de DNA-analyse gedaan heb. De vogels zijn momenteel wat minder vertrouwelijk dan een week geleden, maar dat komt wel weer goed.

                  Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                  secundo ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt een pop kan wel degelijk een zwart rand hebben hoor het gaat om de breedte en uitvloeiing van de rand en niet zozeer om de diepte van dat zwart.
                  mvg

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
                    Geef ook eens een plakje sinasappel vinden ze heerlijk en het is gezond.
                    Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
                    Met fruit wel op de ontlasting letten.
                    Dat zal een probleem worden. Ik vind het heel moeilijk om hun ontlasting te zien. De voliere is heel ruim, beplant en NIET-overdekt. Bij de minste regen spoelt alles dus weg.

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door secundo
                      Blijft mij verbazen hoeveel ze toch van op de grond blijven opscharrelen: de helft van de voliere is bedekt met gehakseld hout en de andere helft is blote aarde. Voortdurend zitten ze daarin te rommelen en blijkbaar vinden ze ook telkens iets te eten.


                      Dat zal een probleem worden. Ik vind het heel moeilijk om hun ontlasting te zien. De voliere is heel ruim, beplant en NIET-overdekt. Bij de minste regen spoelt alles dus weg.
                      Hoi Secundo

                      Je zult versteld staan wat jou Jappen allemaal vinden in de voliere. Zelfs nu met vorst scharrelen ze over de bodem van de voliere.
                      Net als Ton Koek (tenminste als ik het goed las in een andere topic doet Ton dit ook) gooi ik ook 2 a 3 zakken (ieder jaar) met bosaarde en bladafval in de voliere. En dat vinden ze hier helemaal geweldig. Maar ook tussen de bladeren die van je eigen planten in de voliere afvallen zit vanalles.

                      De ontlasting is best wel in de gaten te houden hoor. Daar Jappen gewoonte vogels zijn en sommige dingen echt in een vaste volgorde doen (vaste plekken om zich na het badderen het verenpak te verzorgen. Maar ook vaste plekken waar ze voedseldieren prepareren. en natuurlijk de vaste slaapplek) Op die plekken waar ze telkens komen is de ontlast echt wel in de gaten te houden. Let er maar eens op en je zult zien dat ze voor veel dingen een vaste gewoonte hebben. Best handig want daardoor zijn ze af en toe zeer voorspelbaar in wat en waar ze naartoe gaan.

                      Succes het nieuwe kweekseizoen met je mooie koppel.
                      mvg Gerard 6

                      Opmerking


                      • #26
                        snavelkleur

                        hallo

                        toen ik als kind 25 jaar geleden als nieuwjaarscadeau een japanse nachtegaal mocht gaan ophalen bij de vogelhandelaar, vertelde die mij dat om te weten of het een mannetje of een vrouwtje was, je moest kijken naar de snavelkleur. Een mooie donkerrode snavel: een mannetje.
                        Ondertussen weet ik al dat dit niet klopt, maar ik heb nu een ander vraagje ivm de snavel.
                        Bij gouldamadines bv kan je mooi zien aan de vogel als die in broed/kweekstemming is. Zou je iets dergelijks ook bij nachtegalen hebben?
                        Waarom mijn vraag: ik geef in deze koudere periode m'n nachtegalen dagelijks elk 2 wasmotlarven. De man komt die uit de hand eten. De pop niet: sinds ik haar ving om pluimpjes te trekken voor DNA-analyse is ze nog steeds iets schichtiger. Ze blijft op ongeveer een half metertje van mij vandaan.
                        Nu viel het mij toen ze zo dicht zaten plots op dat de snavel van beide vleugels bijna volledig donker/zwart is, met uitzondering van een klein rood topje. Als ik op de foto's kijk die ik deze zomer nam, dan zie ik dat ze allebei een volledig rode snavel hadden.

                        Dus vandaar m'n vraag: zou er hier ergens een verklaring voor bestaan?

                        Opmerking


                        • #27
                          zou kunnen

                          ja als je de foto`s ziet, zit er duidelijk een verschil in kleur. bij putters is dat ook zo, als ze broedrijp zijn is de hele snavel wit, en buiten het seizoen is er een zwarte punt aan de snavel. dus het zou bij de nachtegalen ook kunnen.
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #28
                            naarmate ze in broedstemming komen worden de snavels inderdaad mooi rood
                            dat vertelde de vorige eigenaar van mijn koppel me

                            mvg

                            Opmerking


                            • #29
                              even een update

                              Toen het anderhalve week geleden enkele dagen iets warmer was, begon de man af en toe met wat cocosvezel (die hij op de grond vond: overschot van vorig jaar) naar een afgezaagde essenstam te vliegen (was een hoge boom die ik toen ik de voliere bouwde heb afgezaagd op zo'n 70cm hoogte. Daarna is de boom opnieuw gaan uitlopen als een 'struik'). Ik heb er dan maar een klein mandje geplaatst en een plankje erboven gespannen omdat mijn voliere niet overdekt is en ik een eventueel toekomstig nest wil beschermen tegen al te felle regenbuien.
                              Er werden enkele cocosvezels en ook een paar bamboeblaadjes -heel primitief nog allemaal- in het mandje geplaatst, tot het opnieuw wat kouder werd. Toen viel alles weer stil.
                              Vandaag was het weer iets warmer en meteen zijn de nachtegalen actiever: de boom/struik waarin het mandje hangt wordt nu redelijk fel verdedigd door de nachtegalen: de 2 kanaries worden meteen uit de boom verjaagd als ze erin landen. De nachtegaal pop zit opvallend veel op een takje vlak voor het 'nest'.
                              De lente komt eraan...

                              In de loop van de winter nog enkele extra planten in de voliere geplaatst:
                              doornloze braam - lijsterbes - sedum (vetkruid, hemelsleutel) - 2 x buddleja - 3 x haagbeuk

                              Stond al in de voliere:
                              2 geknotte essen - kiwi - hebe - lonicera (kamperfoelie) - bamboe

                              Komen er nog in zodra het minder vriest:
                              echinacea (rode zonnehoed) - rudbeckia (zonnehoed) - extra sedum - extra doornloze braam

                              Nog iemand tips ivm insectenlokkende planten???

                              Opmerking


                              • #30
                                Brem doet het ook goed als insektenlokker, en wat dacht je van de vlinderstruik?
                                Vuilboom is ook een insektentrekken, net als de gelderse roos en kornoelje.
                                Verder is het misschien een idee om in het komende najaar zaad te verzamelen van kruiden, die ook insekten aantrekken.
                                Groeten,


                                -J.J.-

                                Opmerking

                                Working...
                                X