Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mijn japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #46
    [QUOTE=Marx;88553]Kwarteleitjes (Chinese dus niet die spikkeldingen) gevuld met mosterd door de voliere verspreiden in kanarienestjes dacht ik zelf. Is dat niks? Dan kan ik het hem nu al afleren en hoef ik geen eieren te verspelen of onzeker te zijn over of ze er ooit waren.

    Ja Marx, die gevulde eitjes lijken een goede tactiek, maar neem van mij aan(zelf uitgeprobeerd) dat het niets uithaalt. Ten eerste is een eitje in een willekeurig nestkastje voor de vogels iets heel anders dan een ei in het echte nest. Zoals een uit het nest gevallen jong van een paar dagen oud ook straal genegeerd wordt of zelfs aangepikt. En ten tweede hebben de vogels een heel andere smaak dan wij. Scherp smakende stoffen worden vaak erg gewaardeerd. Zo vulde ik in het verleden eitjes met Spaanse pepers en rode curry en de vogels smulden ervan. Toen ik later in de literatuur dook ondekte ik dat vogels in het wild ook gewoon Spaanse pepers nuttigen. En volgens mij heb ik ze zelfs wel eens in papegaaienvoer gezien, maar dat zullen de kromsnavelliefhebbers beter weten dan ik.

    Opmerking


    • #47
      2010 is hier van start

      Een bedankje voor een goede verzorging. Slechts 40 cm van de grond in de thuja's. Een beeldschoon en mooi nestje.
      Vooral het eivoer is hier weer een heerlijke tricker voor ze geweest.
      Op 1 koppel na alles ook lekker bezig.

      mvg Gerard 6

      Opmerking


      • #48
        Hoi Gerard, wat is het recept van dat eivoer dan? Daar had je het vorig jaar ook steeds over maar toen bespraken jullie de details achter de schermen. Ik ben nu wel benieuwd hoe dat eivoer in elkaar zit. Ik ben zelf door jouw verhalen begonnen met CEDE tropen-eivoer met een gekookt eitje en daardoor wat buffalo's. Bosbessen, kiwi en sinaasappel met verder universeel en pinkies met strooipoeder. Elke dag per vogel 4 meelwormen (van veel meerlwormen wordt mijn pop mank) en soms wat honing door het water.

        PS ziet er goed uit. Jij hebt zeker geen eierpikkers zo te zien

        Opmerking


        • #49
          eivoer

          Hoi Marc.

          2 hard gekookte eieren.
          3 rusk beschuiten.
          diepvries pinkies en diepvries buffalo's.
          beetje carnmix
          een paar meelwormen en dan vooral nu al de witte.
          een beetje diepvries krekels erbij.
          Klein beetje kalkpoeder erbij en wat vitamines.
          2x per week 2 of 3 geknipte wasmotjes erbij.

          Verder geef ik ze universeel en sinasappel. Sinasappel stop ik straks mee.
          Ook krijgen ze nu al een paar levende meelwormen en wat buffalo's.
          Eivoer ben ik ze gaan geven tegen eind januari en daar dwing ik ze van om te eten. Ook het selffeeding system is alweer in werking gesteld. Is ook een sterke tricker voor de jappen. De eerste spinnen, mugjes en torretjes worden ook alweer geven, kortom om Marc ik werk hier al naar toe vanaf eind Januari.
          Honing blieven ze hier niet helaas.

          Maw mijn voorbereiding begint al heel erg vroeg hier maar daar reageren ze super op.
          Dit was het eivoer van vorig jaar 2009 nu is het wat verder aangevuld

          mvg Gerard 6

          Opmerking


          • #50
            Hallo Gerard,

            Gefeliciteerd met dit mooie nestje.

            Zo te lezen een heel mooi mix van het eivoer/opfokvoer.

            Is deze mix ook toepasbaar op je Warbervinken om ze te triggeren?

            Hallo Marx,

            Je zegt van veel meelwormen wordt je pop mank.

            Kan je daar iets meer over vertellen?

            Alvast bedankt.
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door populier
              Hallo Marx,

              Je zegt van veel meelwormen wordt je pop mank.

              Kan je daar iets meer over vertellen?

              Alvast bedankt.
              Hoi Michael, ik merkte vorig jaar voor het eerst dat de pop hier soms een pootje intrekt. Toen ben ik op internet gaan lezen en daar las ik dat veel meelwormen de verhouding verstoort tussen calciumopname en afbraak. Dus dat veel meelwormen bij vruchten en insecteneters soms chronische mankheid veroorzaken. Nu is sowieso bekend dat als je jonge nachtegalen met extra veel meelwormen laat grootbrengen ze pootafwijkingen kunnen krijgen en ineens kunnen instorten na uitvliegen en dan omvallen. Ik heb de proef op de som genomen en inderdaad lijkt het erop dat als ik een week extra veel meelwormen geef de pop ook mank wordt. Die mankheid stelt overigens niks voor verder. Ze trekt een poot in bij stilzitten. Dat doet ze steeds met dezelfde poot waar ze verder wel alles mee kan. Ze lijkt hem dan dus lichtjes te ontlasten om een of andere reden. Of het allemaal zo werkt weet ik niet maar ik geef toch maar minder meelwormen voor de zekerheid .

              Opmerking


              • #52
                Okay, bedankt voor je uitleg.


                Ik dacht hetzelfde te hebben ontdekt bij mijn warbervinkpop.

                Als ik na een tijdje geen buffoloos te hebben verstrekt ze toch weer ga geven ze meer doorgezakt zit dan anders.

                Maar ik kan er ook naast zitten, je blijft observeren .
                Groeten Michael

                https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                Opmerking


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door populier
                  Okay, bedankt voor je uitleg.


                  Ik dacht hetzelfde te hebben ontdekt bij mijn warbervinkpop.

                  Als ik na een tijdje geen buffoloos te hebben verstrekt ze toch weer ga geven ze meer doorgezakt zit dan anders.

                  Maar ik kan er ook naast zitten, je blijft observeren .
                  Misschien krijgen ze wel jicht van meelwormen? De engste vogelziekte die er is wat mij betreft. Kost je vogels van 800 euro

                  Opmerking


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                    Hoi Gerard, bedankt voor het recept. Ik begreep dat ze dat eivoer ook voeren aan de jongen toch? Dat zou wel mooi zijn ivm permanente beschikbaarheid en voedingswaarde.
                    Ja dat klopt als een bus. Het wordt volop aan de jongen gevoerd vanaf ongeveer dag 5. Dus ook het ei en niet alleen de insecten.
                    En het mooie is dat de levende insecten er ook van eten dus ze krijgen het hoe dan ook binnen.

                    Populier

                    Ja die vinden het lekker, maar doen nog helemaal niets.
                    mvg Gerard 6

                    Opmerking


                    • #55

                      Opmerking


                      • #56
                        @secundo
                        Hier gaat dat dus al het tweede jaar zo. Bouwen en net doen alsof ze gaan maar dan afhaken en weer een paar weken niks doen. Ze zijn hier nu alleen aan het slepen. Ze waren bezig met een nest maar laten nu alles weer vallen en trekken de eerdere werkzaamheden los. Ik denk dat je ze nog even moet geven

                        Opmerking


                        • #57
                          De snavel moet wel rood zijn, als dit zo is , en ze hebben het nest klaar, dan komen er eieren. Als je deze niet ziet betekent nog niet dat er geen ei gelegd is. Heel vaak rooft de man de eieren uit het nest.
                          Het beste kun je s,morgens bij het licht worden kijken of de pop op het nest zit, als dit zo is, dan wachten tot het ei er is, en dan het ei wegnemen of de man er uit halen . Eventueel na 2 dagen de man er weer bij laten voor de bevruchting, ( dan wel even de eieren eruit halen) .Of dit laatste echt nodig is, daar verschillen de meningen over.Waarschijnlijk is 1 bevruchting voldoende voor alle eieren? Reactie hierop zijn welkom

                          Opmerking


                          • #58
                            Bij mij zijn ze sinds gister hyperactief. Ze slepen, zitten veel op en rond het nest en de pop doet itt vorig jaar heel actief mee. Helaas gooit de man alles wat de pop aan het nest doet er gewoon weer uit. Ik heb een webcam direct op het nest dus ik kan alles volgen. Ze zitten weer in een kanarienestje en bouwen zelf geen nest in de struiken. Hier lijken ze echte en voorkeur voor simpele kanarie-tralienesten te hebben. Vorig jaar zat daar ook hun nest. Wel lekker want dan zitten ze droog en kan er niks instorten.

                            Opmerking


                            • #59
                              Voedsel aanbod

                              Hallo

                              Ik denk dat er toch iets niet goed zit aan jullie voorbereiding richting het kweekseizoen.
                              Of dat er iets ontbreekt in het voedsel aanbod. Marc ik zag je bericht staan over het kalk voor de eieren. Een beetje kalk door het eivoer of door de voeding voor de levende insecten. Ook de insecten licht bepoederen (met kalk) is goed maar doe dat niet te vaak. Ook denk ik dat jouw man niet oke is.
                              Hij behoord actief mee te helpen met bouwen en niet te slopen.

                              Hier gaat inmiddels bijna de 2de ronde beginnen. De 1ste 3 jongen groeien mooi en hebben niets te lijden gehad van de nachtvorst (2x -3) gelukkig.
                              mvg Gerard 6

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
                                Hallo

                                Ik denk dat er toch iets niet goed zit aan jullie voorbereiding richting het kweekseizoen.
                                Of dat er iets ontbreekt in het voedsel aanbod. Marc ik zag je bericht staan over het kalk voor de eieren. Een beetje kalk door het eivoer of door de voeding voor de levende insecten. Ook de insecten licht bepoederen (met kalk) is goed maar doe dat niet te vaak. Ook denk ik dat jouw man niet oke is.
                                Hij behoord actief mee te helpen met bouwen en niet te slopen.

                                Hier gaat inmiddels bijna de 2de ronde beginnen. De 1ste 3 jongen groeien mooi en hebben niets te lijden gehad van de nachtvorst (2x -3) gelukkig.
                                Hoi Gerard. Ik vind juist dat jij veel te vroeg bent begonnen met het opvoeren van de eiwitten voor als jij mijn kooi zou hebben. Ieder zijn ding maar mijn voliere is erg open en ik zou geen jong in leven kunnen houden in die periode ivm wind en kou hier. Jij hebt ook mazzel want je was al aan het broeden met de nachtvorsten nog. Ik hou aan wat de vogels buiten doen. Die beginnen nu pas echt hier waar ik woon. In steden en bebouwing is het allemaal wat eerder.
                                Ik moest dus wel beginnen rond deze tijd. De man heeft vorig jaar inderdaad het hele nest gemaakt. Later ging de pop pas helpen. Dit jaar is de pop eerder en die is alvast begonnen. Meneer is het daar niet mee eens denk ik maar hij sleept zelf ook al wel en legt er af en toe een cocosvezel bij. Later haalt hij die meestal weer weg. Itt vorig jaar zijn ze hier 3 maanden eerder echt begonnen nu. Ik denk dat het dus prima in orde komt dit jaar. Ik kan de man apart zetten omdat ik de voliere in 2 delen heb. Hij kan dan aan het nest komen alleen zit er plexiglas tussen. Dus mocht hij echt een eierpikker zijn dan heb ik hem dit jaar dus te pakken

                                Opmerking

                                Working...
                                X