Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mijn japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door J.J.
    Brem doet het ook goed als insektenlokker, en wat dacht je van de vlinderbloem?
    Vuilboom is ook een insektentrekken, net als de gelderse roos en kornoelje.
    Verder is het misschien een idee om in het komende najaar zaad te verzamelen van kruiden, die ook insekten aantrekken.
    Bedankt voor de tips.
    Ik heb al even 'gegoogled' en kan niet echt vinden wat je bedoelt met de vlinderbloem. Is dit een andere naam voor de vlinderstruik (Buddleja)?

    Opmerking


    • #32
      Secundo,


      Hedra helix Arborecens is een gestekte bloeiend vorm van klimop die niet woekert of klimt een super plant die lokt heel veel insecten met name laat in het seizoen als andere planten al uitgebloeid zijn, heb hem zelf ook staan in de japanse nachtegalen voliere.

      mvg,

      HJ de Graaf

      Opmerking


      • #33
        Ik bedoel inderdaad de vlinderstruik, sorry
        Groeten,


        -J.J.-

        Opmerking


        • #34
          rui of iets anders

          Mijn japanse nachtegaal man is op dit moment super in de rui. Heeft bijna geen staart zelfs een kale kop. Zo erg heb ik dit nog niet eerder gehad. Zou het wat anders zijn dan rui. Hij is verder wel super levendig.

          Nog tips?
          M.vr.gr.
          Wim van der Linden
          http://www.vvvogelvreugd.nl/

          Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

          Opmerking


          • #35

            Opmerking


            • #36
              Japanse man pikt op pop.

              Hallo,

              Vanochtend (21-03) zag ik dat de man van het span japanse nachtegalen de pop zat te pikken en op te jagen.
              Ze zitten samen in een binnenhok van 2,5 meter breed, 1,50 hoog en 0,50 diep.
              Is dit "aanmoedigend" gedrag van het mannetje, of moet ik ze extra in de gaten houden?

              Groet,
              Marten.

              Opmerking


              • #37

                Opmerking


                • #38

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door secundo
                    En dat ze het nest hebben willen bouwen in het tenenmandje bevalt me: ik denk dat dit wel voor voldoende stevigheid zorgt.
                    Ze hebben nooit enige interesse getoond in de Thuya's (3 thuya Occidentalis Brabantia in de voliere). Ik moet er wel bij vermelden dat beide grotere thuya's uitgekozen zijn door een botvink om erin te slapen. Misschien heeft dit ervoor gezorgd dat de nachtegalen er niet voor kozen daar hun nest te maken.
                    Ik denk dat er vast veel nachtegalen in een Thuja willen broeden maar die van mij zitten dus in een kanarienestkastje. Met een mandje erin ook. Ze hebben ook nooit naar de Thuja gekeken en nu ik een 2,5 meter hoge Thuja heb zijn ze daar nog niet eens in geweest. Ik denk dat dat Thuja verhaal wel klopt, maar dat minstens even zoveel nachtegalen gewoon een kunstmatig nest nemen. Ik ken iemand die nu ook nachtegalen heeft. Ik die Thuja aanbevolen en een kanarienestje. 3 keer raden waar ze in zitten

                    Opmerking


                    • #40
                      Hier zitten ze wel in het nachthok. Elke avond en nacht. Goddank bouwen ze daar ook zodat regen geen rol speelt. Ook zitten de jongen dan droog want die vinden het gaatje nooit voordat ze zichzelf goed en wel kunnen redden.

                      Opmerking


                      • #41

                        Opmerking


                        • #42
                          drukdoenerij weer wat stilgevallen...

                          de nachtegalen hebben in 2 dagen tijd een mooi nest gemaakt: zondag en maandag waren ze constant in de weer.
                          Maar sindsdien is alles terug stilgevallen (@ Marx: ik heb nog geen eieren. De foto's en het videootje zijn gemaakt bij het bouwen van het nest: ze zitten dus niet te broeden hoor).
                          Nu vliegen ze nog sporadisch rond met wat cocosvezel in de bek, maar echt veel verandert er niet meer aan het nest.
                          I.v.m. de snavelkleur: als die rood wordt op het moment dat ze klaar zijn voor de kweek, dan zal het hier nog wel een tijdje duren voor er eieren zijn. Beide vogels hebben nog steeds een grotendeels donkere snavel.

                          Laat ons hopen dat ze wachten op nog wat mooier weer...

                          Opmerking


                          • #43
                            Hier heeft de man inmiddels een vuurrode snavel en de pop nog grotendeels zwart. Maar zij was vanmorgen juist heel fanatiek met droog gras en bamboeblaadjes in de weer. Ik heb alleen gister het nest weggehaald omdat ze in een oud nest wilden broeden wat helemaal vol conifeer-stekels zat omdat de meeuwen precies daarboven een nest hadden. Dus het leek mij niks om stukjes prikkend conifeer bij blote jonge vogels in het nest te hebben. Ze moeten opnieuw beginnen maar zijn er wel druk mee gelukkig.

                            Opmerking


                            • #44
                              Marx,

                              Als de eieren weer worden stukgepikt door de man zou je ook kunsteitjes(plastic eitjes zelf in de juiste kleur schilderen) in het nest kunnen leggen. Als de man daar een paar keer tevergeefs zijn snavel op getest heeft heb je kans dat hij voortaan stopt met het kapot pikken van eieren. Het werkt bij sommige lijstersoorten, dus wie weet ook bij nachtegalen...

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Robin
                                Marx,

                                Als de eieren weer worden stukgepikt door de man zou je ook kunsteitjes(plastic eitjes zelf in de juiste kleur schilderen) in het nest kunnen leggen. Als de man daar een paar keer tevergeefs zijn snavel op getest heeft heb je kans dat hij voortaan stopt met het kapot pikken van eieren. Het werkt bij sommige lijstersoorten, dus wie weet ook bij nachtegalen...
                                Hoi Robin, ik weet niet of de eieren stuk worden gepikt. Ik kreeg alleen vorig jaar geen eieren en ik dacht een keer gezien te hebben dat de pop een dikke buik had. Ik heb echter nooit een schaaltje, vlekje of iets gevonden. Maar ik begreep van de vorige eigenaar dat de pop van september 2008 was. Het kan dus zijn dat ze nooit broedrijp werd ivm haar jonge leeftijd. Ze ging ook pas in de zomer iets van broedgedrag laten zien. Dit jaar begint ze ineens in maart al te slepen. Zover kwam ze vorig jaar pas in juli geloof ik. De man heeft maanden gebouwd zonder dat de pop enige interesse toonde. Ze heeft ook alleen kort op het nest gezeten. Hooguit 15 minuten per keer. Dus het kan dat de man evt dat ene nest opgegeten heeft maar het kan ook zijn dat er nooit een ei was Ik hoop het laatste.

                                De tip van schilderen ga ik zeker proberen. Schilderen is mijn werk dus een eitje gaat wel lukken Er staat inmiddels 24 uur per dag een camera op het nest dus ik hou het in de gaten. Als ik zie dat de pop gaat zitten regelmatig ga ik haar vorm in de gaten houden. Meestal kan je aan een pop wel zien dat er een ei komt. Als dat verdwijnt weet ik het zeker. Dan zal ik meteen een geschilderd ei in het nest leggen zodat pa zich er stuk op kan hameren

                                Kwarteleitjes (Chinese dus niet die spikkeldingen) gevuld met mosterd door de voliere verspreiden in kanarienestjes dacht ik zelf. Is dat niks? Dan kan ik het hem nu al afleren en hoef ik geen eieren te verspelen of onzeker te zijn over of ze er ooit waren.

                                Uiteindelijk hoop je toch een keer wat jongen te krijgen. Al zitten die vogels hier puur voor mijn lol dus als dat er niet in zit gaat de pop ergens anders heen en haal ik een oude of ook slechte pop voor deze man ter gezelschap en kunnen ze oud worden.

                                Opmerking

                                Working...
                                X