Pagina 2 van de 46 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 457

Onderwerp: mijn japanse nachtegalen

Senior lid
    Thanks
    0
    Een koppeltje azuurmezen gaan heel goed bij de nachtegalen.
    Het zijn vogeltjes die het ganse jaar druk bezig zijn in de voliere. De nestblokjes( met een klein invliegopening) kunnen hoog opgehangen worden in de voliere. De nachtegalen verblijven meer laag in de voliere.
    Het voedselaanbod is hetzelfde als voor de nachtegalen.

Groeten
    André

Stamgast
    Thanks
    6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VINKEMAN Bekijk Bericht
    Een koppeltje azuurmezen gaan heel goed bij de nachtegalen.
    Het zijn vogeltjes die het ganse jaar druk bezig zijn in de voliere. De nestblokjes( met een klein invliegopening) kunnen hoog opgehangen worden in de voliere. De nachtegalen verblijven meer laag in de voliere.
    Het voedselaanbod is hetzelfde als voor de nachtegalen.

Groeten
    André
    Mij is door iemand hier verteld dat mezen te nieuwsgierig zijn en overal in willen kijken. Dus ik in nesten van andere vogels. En dat nachtegalen dat onprettig vinden. Ik wilde graag een koppel mezen bij mijn nachtegalen onder de zelfde gedachte als jij nu schrijft. Maar die nieuwsgierigheid zou een nadeel zijn.

Ik vind overigens azuurmezen echt te prijzig. Neem aan dat staartmees en pimpelmees het zelfde idee is?

Senior lid
    Thanks
    0
    spreek uit eigen ervaring niet doen.

hoe de ervaringen bij andere zijn dat weet ik niet kan alleen spreken vanuit ervaring met een 10 -tal mezen soorten die ik heb gekweekt en ook met sommige heb geprobeerd te combineren met een andere soort

de enigste mezensoort die bij mij tot "weinig"problemen heeft gezorgd in een gecombineerde voliere was de zwarte mees. (maar ook hier was het een korte periode oppassen geblazen),was met een kwikstaartsoort,die op de grond broedde dus......................

vogels zijn individuen,kunnen allemaal anders zijn in hun gedragingen,het is aan de liefhebber om te zien was zijn doel is.

het zal een kwestie zijn van uitproberen want mijn jap kan anders zijn dan jouw jap.

volgens mij was het marx die vertelde ergens dat bv. zijn mozambique niet samen ging met de jap,laat ik nu weten dat er in een verzorgings tehuis hier in de buurt een voliere is met daarin jap,mozambique en edelzanger etc bij elkaar zit in pais en vree,dus ja.....................wat is het doel en wanneer is er 1 waarheid die de enigste waarheid blijkt te zijn?

ik zeg nogmaals .............niet doen.(uit eigen ervaring)
    verwacht geen discussie of ja of nee van mijn kant over dit onderwerp,daarvoor zijn er te veel factoren in het "spel" die kunnen bepalen of iets wel of niet kan.
    Als je vogels samenbrengt in een voliere( en dan vooral insecteneters) is het altijd uitzoeken welke vogels het met elkaar kunnen vinden. Wat bij de ene niet lukt, wil niet zeggen dat het nergens lukt.
    Er zijn kwekers waar het zelfs niet lukt om met 2 koppels nachtegalen te kweken in dezelfde omgeving( tuin). De vogels zouden elkaar beinvloeden omdat zij elkaar horen.
    Ik ben onlangs bij een kweker op bezoek geweest die vele soorten nachtegalen kweekt. Zelfs soorten die ik voor het eerst levend zag. Onvoorstelbaar!!Europese;Japanse;zilveroren;witkel en;zwartborsten;enz. Ook tapuiten en niltava-soorten. De vogels zitten het ganse jaar door in grote,beplante en open volieres. 4-5 koppels per soort.
    Het is voor hem ook uittesten geweest, welke koppels er bij elkaar pasten in een voliere.In elke voliere een soort nachtegalen + een soort tapuiten of niltavas + een soort kernbijters + een soort bisschoppen of passerinas+ hier en daar nog een andere soort. Wat mij wel opviel, was,dat er in bijna elke voliere een koppeltje azuurmezen rondvloog. Volgens hem waren de azuren nergens een probleem.Vandaar mijn link naar de azuurmezen.
    De volieres stonden tegen elkaar aan, zonder afscherming. De vogels konden elkaar dus zien.
    Wat mij ook opviel, was dat de insecteneters zo tam waren, dat zij uit de hand kwamen eten als hij de voliere binnenstapte.Hij moest wel opletten dat er dus geen vogels meegingen, als hij van de ene voliere in de andere ging.
    Echt prachtig!! Zo zie je maar dat veel mogelijk is als je de tijd hebt om met je vogels bezig te zijn( je vogels kennen).

Groeten
    André

Stamgast
    Thanks
    6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning Bekijk Bericht
    volgens mij was het marx die vertelde ergens dat bv. zijn mozambique niet samen ging met de jap,laat ik nu weten dat er in een verzorgings tehuis hier in de buurt een voliere is met daarin jap,mozambique en edelzanger etc bij elkaar zit in pais en vree,dus ja.....................wat is het doel en wanneer is er 1 waarheid die de enigste waarheid blijkt te zijn?
    Klopt, dat gaat hier totaal niet. Zelfs nu nog zitten de Jappen meteen aan het gaas als binnen de mozambiquesijs mannen beginnen te zingen. Toen ik er alleen een pop bij had hebben ze die zelfs echt aangevallen en een pluk borstveren uitgetrokken. Dat naast het constante gejaag op die mozambique. Meeuwen en blauwgrijze roodstaartjes gaat wel prima hier.

Ik weet overigens nog twee mensen waar deze combi niet werkt. Dus het is niet willekeurig. Misschien dat deze mensen en ikzelf de vogels hoger in driften hebben dan daar waar het wel gaat. Als je heel karig voert, zaad en universeel dan denk ik dat ze makker blijven.

Senior lid secundo's Avatar
    Thanks
    6

staarttekening

toen de nachtegalen deze voormiddag even in het nachthok zaten, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de onderkant van de staartveren eens te fotograferen. Ik las dat dit een goeie manier is om het geslacht te bepalen. Kunnen de kenners hier eens hun licht laten over schijnen: heb ik wel degelijk een koppel?? (ik las wat Marx meemaakte: 2 nachtegalen die zich gedroegen als een koppel, maar uiteindelijk toch 2 mannen bleken te zijn. Op de duur zou je ook beginnen te twijfelen...)

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    53
    Hallo Secundo,

Waarom laat je ze niet DNA sexen. Het kost je geloof ik 40 euro voor 2 vogels, maar dan zijn al je twijfels weg.

Succes!

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    260

goed plan

als je het zeker wil weten, is dat een goede optie. ik zou er voor kiezen, aangezien je toch wel onzeker blijft, als je het niet doet.
    groeten Ton

Lid
    Thanks
    0

onderscheid man en pop nachtegaal

Hallo Secundo,

Het verschil in het zwarte deel vind ik zo gering bij deze twee vogels dat het goed 2 mannen kunnen zijn. Mijn advies is om ze op basis van verenanalyse te laten sexen. Endoscopisch kan ook maar ik heb ondervonden dat deze methode niet waterdicht is. Pasgeleden een 2009 man omgeruild voor een andere 2009 man, bij de kweker twijfelde ik al op basis van de onderkant van de staart maar omdat er een sexerapport bijzat heb ik de vogel meegenomen. Zodra ik met de TT kooi bij de andere nachtegalen kwam begon de vogel als een pop te roepen.
    En andere betrouwbare manier die vaak werkt, als je de vogels apart zet, bijvoorbeeld 1 in een TT kooi op een afstandje uit het zicht van de andere vogel dan kun je erop wachten dat de man gaat zingen en als er dan een pop bijzit dan zal deze zeker antwoorden met een paar korte roepen.
    Succes in elk geval.

Groeten,

Cees

Thanks
    6

maakt een man dan ook het 'pop-geluid'?

deze voormiddag even vlug geweest: enkele meelwormen in het nachthok. Beiden komen binnen. Meteen nadat de eerste weer naar buiten vliegt om z'n buit te verorberen gaat het schuifdeurtje dicht. Nu zitten ze van mekaar gescheiden (zien mekaar niet). Meteen ontstaat er contact tussen beiden.

http://picasaweb.google.com/a113om/V...08905640941362

Eerst hoor je de vogel die in de buitenvoliere zit. Ik veronderstel dat dit de man is... (dit is de vogel rechts op de foto hierboven. Daarna antwoord de vogel die in het binnenhok zit (de vogel links op de foto hierboven). Ik heb nog een vijftal gelijkaardige videofragmentjes: ik hield ze 5 minuten gescheiden en dit gedrag herhaalde zich constant.

Nu is m'n vraag dus: is het mogelijk dat je een man hebt die het typische 'pop-geluid' maakt?

Moet ik ze echt vangen om zeker te zijn?? Ik zie er tegenop om de vogels veel stress te bezorgen door ze te vangen...

Thanks
    6

DNA-analyse aangevraagd

yep dat kan,
    mede daarom is voor mij de zang geen 100% vaststaand feit als het gaat om sexen van jappen.

gewoon dna verenmonster trekken en je ben van je onzekerheid af en je kan nu nog eventueel aan andere vogels komen en hebben ze de tijd om aan elkaar te wennen of aan jouw voerwijze of kooi etc (ik denk namelijk dat je twee mannen hebt ,afgaande van jouw foto echter foto is niet duidelijk genoeg,als je wilt dan zal je ze beide moeten vasthouden omdraaien en duidelijk de staart tekening erop moeten zetten,staan ergens wel voorbeelden van onderscheid man en pop op foto aangaande staart).

verder is endoscopische sexen 1 van de meest betrouwbare geslachtsonderzoeken die er zijn..........................echter wanneer doet men dit onderzoek.....................als men vogels gaat laten sexen die nog niet "volgroeid zijn/geslachtsrijp zijn" tja dan is vergising wel heel goed mogelijk ,anders geen twijfel mogelijk,bijkomend verhaal van endoscopisch sexen is dat men gelijk de geslachtsorganen kan controleren op "mankementen".
    nadeel is ,het is niet zonder gevaar (infecties,onstekingen of zelfs de dood)
    maar er dient gezegd te worden.................alles hangt met dit soort onderzoek af van de kunde van de d.a.
    ondertussen dus toch maar gevangen. Enkele pluimpjes geplukt (uit de buik, hopelijk voldoen deze aan de eisen want waren niet al te groot) en opgestuurd naar Duitsland. Hopelijk komt het resultaat vlug binnen en nog meer te hopen is dat ik effectief een koppeltje heb.

Pagina 2 van de 46 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten