Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Maden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    En kweekt je vrouw ook meelwormen, Kees?
    Overigens, Zwartkopje stelt dat de vogels van gekookte meelwormen minder fel worden. Maar is dat wel zo? Gaat de voedingswaarde niet achteruit als die dingen worden gekookt?
    Ik ken iemand die Jap. nachtegalen grootbrengt met verse levende, pas vervelde meelwormen, de witten dus. Het is wel erg belangrijk wat je die dingen te eten geeft. Wat dat betreft is Jaap Klijn goed bezig.

    Hans.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
      Overigens, Zwartkopje stelt dat de vogels van gekookte meelwormen minder fel worden.
      Even voor de duidelijkheid ik had het over de maden.

      Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
      Maar is dat wel zo? Gaat de voedingswaarde niet achteruit als die dingen worden gekookt?
      Ja, een beetje maar een beetje. Bovendien is blancheren ook iets anders dan koken. Denk maar aan groene groente die door blancheren groen bijft terwijl het anders er "verlept" uit ziet.
      Verder had ik het dus over "vers"(hengelsport) geblancheerde t.o.v. diepvries(topinsect).
      Mogelijk is het voer voor de maden ook anders..


      Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
      Ik ken iemand die Jap. nachtegalen grootbrengt met verse levende, pas vervelde meelwormen, de witten dus. Het is wel erg belangrijk wat je die dingen te eten geeft. Wat dat betreft is Jaap Klijn goed bezig.

      Hans.
      De witte zijn belangrijk ivm de zachte chitinehuid. De voedingswaarde is niet anders. Ik heb bij mijn witte kwikken gemerkt dat ze eerst de witte pakten en na een kleine week overgingen op de "gewone".
      Het was dan ook een drama toen ineens een nieuwe zending meelwormen niet gingen vervellen.

      Opmerking


      • #18
        Ik doe het wel zelf en wel om de volgende reden. Ik weet niet wat er in die diepvriesdieren zit uit de winkel. Ik doe het niet zelf met maden overigens. Ik voer mijn buffalo dan eerst met Aves meelwormenvoer (verrijkt met vitaminen en mineralen dus). Dan strooipoeder van Aves er overheen en de dag dat ze gekookt worden doe ik nog even heel snel een groot stuk fruit in het bakje. Dan weet ik zeker dat de balans in de voederdieren ok is en dat ze een vrij hoog vochtgehalte hebben. Ik gebruik appel en wortel bv. Ik blancheer overigens door ze in een zeef met kokend water te overgieten. Dan meteen met koud water afspoelen en invriezen. Ik ga ze zeker niet doorkoken. Die dingen zijn zo klein en zelfs een heel kippe-ei is snoeihard gekookt na 5 minuten. Een meelworm of een buffalo is binnen 5 seconde doorgekookt. Je kan ook de zeef laten zakken in een pan kokend water. Ze zijn dan echt meteen dood en door en door gekookt. Mijn vogels eten ze liever zacht-gekookt nl.

        Opmerking


        • #19
          Only @ zwartkopje

          Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje

          De witte zijn belangrijk ivm de zachte chitinehuid. De voedingswaarde is niet anders. Ik heb bij mijn witte kwikken gemerkt dat ze eerst de witte pakten en na een kleine week overgingen op de "gewone".
          Het was dan ook een drama toen ineens een nieuwe zending meelwormen niet gingen vervellen.
          verzamelen het ganse jaar en invriezen,geven wanneer nodig (al dan niet in noodsituatie) probleem opgelost, zwartkopje.
          mvg

          Opmerking


          • #20
            Hallo WK.
            Heb ik een poosje gedaan maar was niet zo weg van de ontdooide meelwormen. Snel vies en zwart. Wat heb ik verkeerd gedaan?

            Opmerking


            • #21
              hoi je doe ook niks fout (met de bevroren meelwormen).
              enkelt en alleen denk ik dat je wat fout doet tijdens het verstrekken ervan.
              m.a.w. teveel in een keer ,ik kan bv. om de minuut een bevroren witte in de voliere gooien ,en dan is die al weg voordat deze de grond raakt.
              is dus een tijdskwestie ,niks meer en niks minder.
              mvg

              Opmerking


              • #22
                klopt "had" ik ook

                Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
                Hallo WK.
                Heb ik een poosje gedaan maar was niet zo weg van de ontdooide meelwormen. Snel vies en zwart. Wat heb ik verkeerd gedaan?
                Hallo Zwartkopje

                Ik heb dit ook al eens gevraagd in een topic.
                Je hebt ongeveer een 1 uurtje tot 2 uurtjes afhankelijk van het weer, voor ze zwart worden. Ik vries de witten ook in voor als ik eventueel geen verse witten heb. Je hebt verder niets fout gedaan alleen te lang laten liggen of teveel gegeven in 1 keer. Kleine beetjes per voeder beurt en het gaat helemaal goed. De witten worden hier altijd als eerste er tussen uit gezocht.
                mvg Gerard 6

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                  hoi je doe ook niks fout (met de bevroren meelwormen).
                  enkelt en alleen denk ik dat je wat fout doet tijdens het verstrekken ervan.
                  m.a.w. teveel in een keer ,ik kan bv. om de minuut een bevroren witte in de voliere gooien ,en dan is die al weg voordat deze de grond raakt.
                  is dus een tijdskwestie ,niks meer en niks minder.
                  mvg
                  Je gooit ze er bevroren in? Kan dit geen kwaad voor de jongen?

                  Ik blijf er wel mee zitten dat ik niet er bij kan blijven, moet wel werken

                  Opmerking


                  • #24
                    Uhhh ik mis iets...

                    Opmerking


                    • #25
                      het originele bericht van een tijdje terug

                      @ zwartkopje only
                      ________________________________________

                      Citaat:
                      Origineel gepost door Zwartkopje
                      Je gooit ze er bevroren in? Kan dit geen kwaad voor de jongen?

                      Ik blijf er wel mee zitten dat ik niet er bij kan blijven, moet wel werken

                      -------------------------------------------------------------------------
                      neen ik gooi ze er niet bevroren in,
                      wat ik doe............... haalt ze uit de vriezer en doe ze in mijn blote linkerhand en sluit deze, dan blaas ik 2 a 3 x in de hand en de witte meelwormen zijn ontdooit.
                      dan komt de rechterhand erbij waarin een beetje aves-insectenstrooi zit ,de ontdooide witte zijn klammig/nat en maak hier van dankbaar gebruik door het kopje licht in het poeder te dopen (minimaal poeder erop) en gooit of geeft dit dan aan de vogels.
                      de hoeveelheid word door de vogels ter plekke bepaald, en is afhankelijk hoeveel ze wegdragen naar nest en zelf opeten:


                      als de vogels dit opnemen om zelf te eten dan pakken ze de worm bij de kop en slikken het met de kop vooruit in dus......poeder komt altijd direct naar binnen, zo ook als er jongen zijn,die wormen worden dan direct naar het nest gedragen door de pop met de kop als eerste de bek ingeduwd enzo krijgen de jongen dus direct hun dagelijkse poeder binnen om groot op te worden,maar ik deed/doe dit ook niet elke keer hoor (kost erg veel tijd en geduld,maar het zo doen heeft vele nevenvoordelen,ik kan zien aan het aantal wormen wat weg werd gedragen hoeveel jongen er waren of nog in leven zijn etc etc).




                      en gelijk dan nog eens de "orakels /peter's" van het forum voor wezen die pop was geen handopfok vogel ,het was een vogel die door mijn "onkunde" (verzorging en omgang of inzicht van vogels) zo vetrouwd was geworden dat ze gewoon eten aannam ( en ze is niet de enigste vogel die dat doet of deed) en zo beslisde ik wat de jongen binnen kregen op dat moment.

                      en dan kweek je uit zo'n pop zoiets:





                      hoe langer witte te bewaren................?
                      dat kan je doen door een platte schaal te gebruiken met daarin een koelelement,door de kou gaat het "bederven"veel minder snel en vertraag je het proces van zwart worden,echter ook dit heeft zijn beperkte effect en is volledig afhankelijk van omgevings temperatuur.
                      zal wel foto's ff maken en erbij plakken zoals ik het doet.
                      ff geduld aub.
                      komt ie:




                      jij zwartkopje zal wel begrijpen hoe het werkt als ik zo de foto plaatst.
                      zoals jij wel kan begrijpen kan je dit uitbreiden door meer elementen te gebruiken en het allemaal wat uit te breiden/groter op te zetten.
                      ook werk dit goed als je bv de sprinkhanen/krekels wilt voeren, eerst ff verdoven in de vriezer en ze dan koud "opdienen",zijn ze toch levend te voeren zonder ze te laten wegspringen,moet je zelf ff proberen de tijden van invriezen en van het op koud laten liggen door de vogels.
                      vogels zouden wel eraan gewend moeten zijn.
                      ook gemakkelijk als je zelf moet werken en bv moeders de vrouw ff wilt laten voeren tussendoor.(die zijn vaak wat vies van kriebelende beestjes).

                      mvg

                      ps: wat een geluk dat ik mijn beweringen keer op keer niet kan bewijzen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                      ik ken niks,kan niks,kweek niks, heb niks etc etc etc etc.

                      zwartkopje als je het gelezen heb haal ik het wel weg,want ondanks dat ik jouw wel van info wilt voorzien over het wat of hoe IK het doet ,heb ik eigenlijk geen zin meer om uitgebreid te reageren hier op het forum en vooral niet op berichten in topics waarin iedereen denkt het beter te weten en alles denken te moeten weerspreken
                      ik zeg alleen maar het is een manier,ik zeg niet dat het de manier is.
                      ---------------------------------------------------------------------------------------------

                      was dus het originele bericht wat er stond en gezien de huidige ontwikkelingen probeer ik het nog maar eens een keertje.

                      Opmerking


                      • #26
                        @WK deed je dit ook met fruitvliegen?? Je, hebt het over maden en daar kan ik wat van begrijpen maar fruitvliegmaden kruipen toch niet zo??

                        Weet even niet trouwens wat je bedoeld met "gezien de huidige ontwikkelingen probeer ik het nog maar eens een keertje"

                        Bedankt voor de info

                        PS pagina slaat niet alles op via Bestand - opslaan als - mht??

                        Opmerking

                        Working...
                        X