Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verlichting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16

    Opmerking


    • #17
      ik heb een kelder van 6 meter lang en bijna 4 meter breed
      daarop hangen de bakken met iedere 2 tl buizen gewoon van 36 wat
      dus 4 tl buizen
      de broedkooien zijn allemaal wit dit geeft ook al veel lichter in de kooien .
      voordat hij uitslaat gaat er een ander lampje aan wat ik op een timmer heb gezet zo kunnen de vogel in rust gaan nemen en dat lampje srpingt naar een uurtje uit ik vind dat dit prima werkt gewoon een energie lamp zodat ze toch nog wat zien en ze schrikken niet dat het licht uitvald geen enkel probleem mee

      Opmerking


      • #18
        als ik nu kies voor de tl's van philips kleur 965.
        ik weet niet hoeveel wat deze zijn maar de tl bakken die ik nu in de schuur heb hangen daar zitten tl's in van 58 watt moet ik dan ook andere tl bakken hangen of is dit niet nodig.

        Opmerking


        • #19
          Kleur 965 is ook in alle lengte's/wattage's te koop.

          Opmerking


          • #20
            is het dan mischien goedkoper qua energie om andere tlbakken te kopen of moeten de vogels een bepaald watage aan licht hebben.

            Opmerking


            • #21

              Opmerking


              • #22
                Hallo Wessel !
                Ik vervang mijn TL nooit voordat ze stuk zijn.
                Mocht de opbrengst van de TL verlichting (vroeger gwone lampen)achteruit zijn gegaan,dan heeft dat
                echter in mijn broederij nooit mindere resultaten geleverd,zover ik kan nagaan.
                Dat hoeft natuurlijk niet in alle omstandigheden te gelden.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #23

                  Opmerking


                  • #24
                    Ik geloof je direct Wessel. Het moet wel langzaam gaan. Anders merk je het
                    zo. Het gaat bij mij ook niet om het geld. Trouwens ik koop gewoon daglicht TL bij de bouwmarkt Ik geloof van het merk Dachs. Met een Prisma-kap
                    heb je nog meer lichtopbrengst. Of vergis ik mij daarin?
                    Ik betaalde Euro 15 voor 2x18 W met Prismakap.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #25
                      Hallo Antoni:

                      Ik heb geen idee wat een Prisma kap is.
                      Maar een witte achtergrondkleur reflecteert rond de 70 % van het geproduceerde licht.
                      Het beste lijkt mij dan ook een kaal armatuur op een witte ondergrond.
                      Dus als die Prisma kap uit glas bestaat en dat glas zit tussen de lamp en de te verlichten ruimtendan vermindert hij de licht opbrengst.

                      Wessel van der Veen.

                      Opmerking


                      • #26
                        kijk dus als ik 2 tl's van 18 wat en een dubbel armatuur koop ben ik klaar.
                        dan moet ik aleen nog een nachtlampje hebben moet deze ook nog een bepaalde lichtsterkte hebben of niet.
                        en de tl's mogen deze gewoon aan en uitgeschakeld worden met een tijdklok.

                        Opmerking


                        • #27
                          Hallo Josmo:

                          Zie bericht 21.
                          Het wattage hangt af van de ruimte en in welke kleur die beschilderd is.

                          Pluimvee: min. 0,8 Watt per m2.
                          Twee afzonderlijke armaturen op enige afstand van elkaar geven een betere lichtspreiding dan 1 dubbel armatuur.

                          U heeft nooit vermeld hoe groot de schuur is.
                          Maar waarom niet de daar aanwezige armaturen gebruiken?

                          Een suggestie: haal het boek van Holsheimer in de bibliotheek en u kunt zelf uitrekenen hoeveel wattage u nodig heeft, rekining houdend met de oppervlakte van de schuur en de kleur van plafond en wanden.

                          Wessel van der Veen.

                          Opmerking


                          • #28
                            Ik gebruik als nachtlampje een led lamp.
                            Ziet er uit als een normale gloeilamp ,heeft wit mat glas ,maar binnen in zit een led. Gebruikt aan stroom maar 1 watt.

                            Opmerking


                            • #29
                              in de schuur hangen nu 3 afzonderlijke enkele tl bakken die alle 3 afzonderlijk 58 watt trekken dat is 174 watt lijkt me wat veel.
                              mijn schuur is trouwens 5 meter lang en 2.70 breed maar de kooien staat achter in de schuur over de breedte.
                              als ik dan een dubbele tl bak hang met twee lampen van 18 watt vlak bij de kooien,of is dit niet voldoende.

                              Opmerking


                              • #30
                                Ik zouw geen dubbele bak gebruiken ,maar gewoon 2 enkele,,dan is het licht beter verspreid door de ruimte.
                                2 van 18 watt lijkt me toch wel erg weinig.
                                Het scheelt natuurlijk ook hoe de ruimte verder is ingericht ,,wat voor kleur ,want hoe lichter de kleur ,hoe lichter de ruimte zal zijn.

                                Opmerking

                                Working...
                                X