Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verlichting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • verlichting

    hebben jullie evntueel adviezen qua verlichting.
    ik ben helemaal niet bekend hiermee en aangezien ik in mijn schuur enkele kooien wil maken en hier beperkt daglicht binnenkomt.

  • #2
    Er bestaan hele dure daglichtlampen, ik gebruik binnen echter TL's Philips kleur 965, dat doet het hier ook uitstekend.
    Het is mooi licht en het kost haast niets.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      dus deze zijn energie zuinig?
      hoe zit het met het licht aan en uitdoen hier schrikken ze van natuurlijk moet dit met een tijdklok gewoon aan en uit?

      Opmerking


      • #4
        Hallo. Eens gedacht aan lcd's? Ik gebruik zelf dimbare hoogfreqency TLs met de kleur 965 maar voor verlichting in de kooien is lcd een hele mooie oplossing.
        De eigenaar van www.venkelectronics.nl kan je goed adviseren. Hij is zelf ook een vogel hobbyist. Ik heb er hele mo oie foto's van lcd's in kooien gezien. Success. Groet, Kees Nieuw Zeeland

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
          Hallo. Eens gedacht aan lcd's? Ik gebruik zelf dimbare hoogfreqency TLs met de kleur 965 maar voor verlichting in de kooien is lcd een hele mooie oplossing.
          De eigenaar van www.venkelectronics.nl kan je goed adviseren. Hij is zelf ook een vogel hobbyist. Ik heb er hele mo oie foto's van lcd's in kooien gezien. Success. Groet, Kees Nieuw Zeeland


          LCD 's ???
          Een lcd scherm ,,daar zitten gewoon tl's achter.(en niet kleur 965)
          Als je led's bedoeld ,,die zijn er nog niet in de goede kleuren ,stralen geen uv uit ,en zijn ontzettend duur.

          Opmerking


          • #6
            Hallo Animal:

            Kees bedoelt uiteraard LED's (light emitting diodes), die wel voordelig in aanschaf en energiezuinig zijn.

            Ik gebruik er een als schemerverlichting voor 's avonds.
            Hoofdverlichting aan 7 a.m. - 9. p.m.
            Schemer: 8.45 p.m. - 9.15 p.m.
            Voor dit halfuurtje speelt de lichtkleur weinig rol.

            De hoofdverlichting is echter inderdaad kleur 965.

            Wessel van der Veen.

            Opmerking


            • #7
              Zien vogels dat geknipper van Tl's niet? Puur iets waar ik ineens aan moest denken.

              Opmerking


              • #8
                Dr. v.d. Horst heeft onderzoek gedaan bij grijze roodstaarten. Een deel van het verblijf had "gewone" TL-lampen, een deel hoogfrequente.
                Na een jaar onderzoek bleken de vogels geen voorkeur te vertonen.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    komt toch nog aardig wat bij kijken lees ik.

                    Opmerking


                    • #11
                      Het was volgens mij geen wetenschappelijk onderzoek maar puur een praktijktest.
                      Voor mij telt ook het gedrag van de vogels. Ik kweek al een aantal jaren ook binnen vogels. Dat is bij een paar soorten nogal goed gelukt. De vogels zien er prima uit ook.
                      Voor mij genoeg reden om tevreden te zijn met de "gewone"TL's die ik nu heb. Ik kan en wil niet oordelen over de veel duurdere, daar heb ik geen ervaring mee.
                      Alleen mijn conclusie is; met gewone lampen kan het ook.
                      Groet Ton,
                      www.allevogels.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        Hallo. De vogels zien dat geknipper inderdaad wel. 50 Hz is goed voor de mens, maar de vogels denken dat ze op een disco zitten. Mijn TL's zitten op hoogfreqentie van 30.000 Hz. Veel onderzoek op dit gebied is gedaan in de pluimvee industrie omdat wij arme tropen en kromsnavel houders het niet kunnen veroorloven. De pluimvee industrie in NL is toonaangevend. Ik ben zelf niet zo technisch maar heb me laten informeren door mensen die meer van dat grijze spul tussen de oren hebben dan ik en die bovendien in de pluimvee EN in kanaries en tropen zitten. In NL natuurlijk. Groet, Kees nieuw Zeeland.

                        Opmerking


                        • #13
                          en werkt dit met aan en uit, ik neem aan dat de vogels schrikken als het licht in een keer uit gaat en het ineens donker is.
                          hoe werkt dit.

                          Opmerking


                          • #14
                            Dan kun je er een dimmer tussen zetten.
                            Die zorgt er voor dat het licht heel langzaam uitgaat, zodat de vogels hun nest nog op kunnen zoeken voordat het helemaal donker is.

                            Opmerking


                            • #15
                              Een zwak nachtlampje is ook erg nuttig.
                              Gewoon de hele nacht laten branden ,als er dan om de een of andere reden problemen en gefladder ontstaat ,zien de vogels ook nog iets om weer een zitplaats te vinden.

                              Opmerking

                              Working...
                              X