Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 31

Onderwerp: verlichting

Alles voor tuinvogels kopen? Kijk snel!
    Het was volgens mij geen wetenschappelijk onderzoek maar puur een praktijktest.
    Voor mij telt ook het gedrag van de vogels. Ik kweek al een aantal jaren ook binnen vogels. Dat is bij een paar soorten nogal goed gelukt. De vogels zien er prima uit ook.
    Voor mij genoeg reden om tevreden te zijn met de "gewone"TL's die ik nu heb. Ik kan en wil niet oordelen over de veel duurdere, daar heb ik geen ervaring mee.
    Alleen mijn conclusie is; met gewone lampen kan het ook.

Stamgast
    Tauranga Nieuw Zeeland voor de ene helft van het jaar, de andere helft outback Australia
    Thanks
    96
    Hallo. De vogels zien dat geknipper inderdaad wel. 50 Hz is goed voor de mens, maar de vogels denken dat ze op een disco zitten. Mijn TL's zitten op hoogfreqentie van 30.000 Hz. Veel onderzoek op dit gebied is gedaan in de pluimvee industrie omdat wij arme tropen en kromsnavel houders het niet kunnen veroorloven. De pluimvee industrie in NL is toonaangevend. Ik ben zelf niet zo technisch maar heb me laten informeren door mensen die meer van dat grijze spul tussen de oren hebben dan ik en die bovendien in de pluimvee EN in kanaries en tropen zitten. In NL natuurlijk. Groet, Kees nieuw Zeeland.

Senior lid
    Thanks
    0
    en werkt dit met aan en uit, ik neem aan dat de vogels schrikken als het licht in een keer uit gaat en het ineens donker is.
    hoe werkt dit.

Dan kun je er een dimmer tussen zetten.
    Die zorgt er voor dat het licht heel langzaam uitgaat, zodat de vogels hun nest nog op kunnen zoeken voordat het helemaal donker is.

Stamgast
    Thanks
    0
    Een zwak nachtlampje is ook erg nuttig.
    Gewoon de hele nacht laten branden ,als er dan om de een of andere reden problemen en gefladder ontstaat ,zien de vogels ook nog iets om weer een zitplaats te vinden.

Stamgast
    Thanks
    4
    Hallo Josmo:

U kunt u gek laten maken door advertenties die gouden bergen beloven alleen maar als u absoluut lampen van merk ?? koopt.
    Deze z.g. speciaal ontwikkelde lampen hebben ook een speciale prijs.
    Maar de Philips en Osram TLD 965 buizen (iets duurder dan standaard TL buizen - laatste aankoop 12/12/2008 8 €) produceren net als de veel duurdere lampen ook maar gedurende 500 uur UV licht.
    Dan zie ik het nut er niet van in om het vier-, vijfdubbele te betalen voor een zg. "speciale vogelspaarlamp". (Dus eigenlijk een opgevouwde TL buis met zelfs minder lichtspreiding).
    Een gewoon kaal standaard TL armatuur koopt u in elke grote Doe Het Zelf zaak voor enkele Euro's.
    Voor 25/6/1999 gebruikte ik die ook, ik had er toendertijd een stuk of acht nodig.
    I.v.m. met een veel kleinere ruimte (5 x 2 x 1,6 m - l x h x b) na een verhuizing volstonden twee armaturen en ik ben toen overgestapt op de HF uitvoering à € 58,65/st.
    Na een week vond ik de vogels er wat tieriger bijzitten en dat lijkt me nog steeds zo.
    Die verlichting gaat aan 7 a.m en uit 9 p.m. geregeld via een schakelklok.
    Een LED-je gaat aan 8.45 pm en weer uit 9.15 p.m. voor de schemerverlichting.
    's Middags brandt van 1 tot 2 een extra (gewone) TL buis om de grotere lichtopbrengst van het middaguur te imiteren.
    's Morgens is er m.i. geen schemerverlichting nodig.
    Zelfs hartje winter in het pikdonker maken de vogels iets voor 7 uur al wat lawaai; ze weten donders goed dat de nacht vrijwel voorbij is.

Anecdotisch: bij de jaarlijkse overschakeling naar zomertijd heb ik éénmalig de klok een uur verzet. De vogels waren een twaalftal dagen van slag.
    Nu doe ik dat al enkele jaren door 4 weken lang een kwartier te veranderen (zowel bij zomer- als bij wintertijd).
    Daar reageren ze hoegenaamd niet op.
    Bijkomend voordeel: ook geen echtgenote die last heeft van de overschakeling op zomertijd en een maand lang last heeft van "een uur vroeger opstaan" .

In het boek van Holsheimer "Kweken met vogels" kunt u vrij veel details vinden over verlichting.
    Diepgaande techische en andere info vindt u op de "Birds and Lighting Website".

Wessel van der Veen.

mirke
    Guest
    ik heb een kelder van 6 meter lang en bijna 4 meter breed
    daarop hangen de bakken met iedere 2 tl buizen gewoon van 36 wat
    dus 4 tl buizen
    de broedkooien zijn allemaal wit dit geeft ook al veel lichter in de kooien .
    voordat hij uitslaat gaat er een ander lampje aan wat ik op een timmer heb gezet zo kunnen de vogel in rust gaan nemen en dat lampje srpingt naar een uurtje uit ik vind dat dit prima werkt gewoon een energie lamp zodat ze toch nog wat zien en ze schrikken niet dat het licht uitvald geen enkel probleem mee

Senior lid
    Thanks
    0
    als ik nu kies voor de tl's van philips kleur 965.
    ik weet niet hoeveel wat deze zijn maar de tl bakken die ik nu in de schuur heb hangen daar zitten tl's in van 58 watt moet ik dan ook andere tl bakken hangen of is dit niet nodig.

Stamgast
    Thanks
    0
    Kleur 965 is ook in alle lengte's/wattage's te koop.

Senior lid
    Thanks
    0
    is het dan mischien goedkoper qua energie om andere tlbakken te kopen of moeten de vogels een bepaald watage aan licht hebben.

Forum Rechten