Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Kanarie type 2

Senior lid bert3660's Avatar
    Thanks
    0

Kanarie type 2

Hallo,
    Ik ben een kweker in leer.

Nu hadden mijn ouders 2 kanaries gekocht voor in de gezelschap vlucht een mannetje en een vrouwtje.
    Het vrouwtje komt van de TT af en is heel heel fel geel.
    Het mannetje heeft een kuifje(?)(wij zeggen beatel ).

Maar nu was ik eens aan het kijken en ik vond een rode met witte kanarie wel mooi.
    Dus ik even zoeken en ik vond er over dit een type 2 was.

Dus nu zou ik deze type 2 (rood-wit) dus willen kweken.
    Dit zal tevens ook mijn eerste keer zijn dat ik dan kweek met kanaries.

Wie kan mij wat uitleg geven hoe ik het koppel voor type 2 moet samenstellen en hoe de vogels er uit moeten zien?

Greets
    En alvast bedankt!

Senior lid RonWiel's Avatar
    Thanks
    0
    je bedoeld de rood mozaiek....... type 2 wil niets anders zeggen dan dat het een man is, type 1 hoe logisch is de pop

zoek maar eens bij google en lees de verschillende website's........overigens heb ik de geel mozaieken :-)

Senior lid
    Thanks
    11
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert3660 Bekijk Bericht
    Hallo,
    Maar nu was ik eens aan het kijken en ik vond een rode met witte kanarie wel mooi.
    Dus ik even zoeken en ik vond er over dit een type 2 was.
    Hoi Bert

Technisch gezien is het geen rode kanarie met wit, maar een witte kanarie met rood.

Ik zal het je even uitleggen. Bij de kanaries heb je 3 grondkleuren: wit, geel en rood. Je hebt dus je mozaïek (type 2 = mannen) in wit met rood of wit met geel. Waarom altijd met wit? Heel simpel, een gele kanarie met een geel masker ziet helemaal geel, idem voor rood met rood masker. Wat Ron Wiel dus bedoelt met geel mozaïek is een witte kanarie met geel masker. Ze worden dus geel en roodmozaïeken genoemd. Ze bestaan in lipochroom en melanine, oftewel simpel gezegd: lipochroom zonder streepjes (vb. volledig gele kanarie) en met streepjes zoals de geel-zwarte kanarie die er groen uitziet met zwarte strepen.

Op deze site vind je veel foto's van mooie kanaries en jouw mozaïeken staan er ook tussen. Je hebt ze dus met en zonder streepjes.

http://deschinkel.be/Pagina's/Thumbspagina.htm

Specifiek over mozaïeken gaat het op deze pagina's:

http://users.skynet.be/woutvgils/art...20Type%201.htm

http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/013.html

Veel leesplezier!

Thanks
    0
    Ok bedankt in ieder geval voor de mooie sites en uitleg
    Ook zeer mooie foto's van welke ik bedoel

Maar zelf mozaïeken kweken uit wit en rood gaat dus zo maar niet ?
    Ik dacht dus een Fel rode man te pakken en een witte pop ?

http://deschinkel.be/Nieuwe%20site/L...27s/Index.html

http://deschinkel.be/Nieuwe%20site/L...27s/Index.html

Zo iets dacht ik te bereiken ?

greets

Senior lid
    Thanks
    11
    Helaas Bert,

je zal wel kanaries kweken, maar niet het gewenste resultaat behalen.

Het voordeel van zuivere mozaïeken te kweken is dat je goed het verschil tussen man en pop kan zien. Misschien niet onbelangrijk voor iemand die start met vogels kweken.

Stamgast
    Thanks
    6
    Hoi Bert, mozaiek is een aftekening die genetisch is en door inkruisen van de kapoetsensijs is ontstaan. Wat je dus zoekt zijn ouderdieren die dat gen hebben. Gewoon rood x wit geeft dus geen aftekening als Mozaiek omdat de ouders niet het gen hebben dat Mozaiek veroorzaakt.

Er zijn heel veel kwekers van mooie Mozaieken en als dat jouw voorkeur heeft kun je het beste op zoek gaan naar een of meerdere hele mooie koppels om mee te beginnen.

Mozaiek maken is dus helaas niet mogelijk zonder Mozaiek kanaries in je bezit te hebben

Thanks
    0
    spijtig dan maarja dan probeer ik het met mijn koppel.
    ik vind dat het mannetje niet echt omkijkt naar het vrouwtje kan dit een probleem opleveren ?
    greets

Senior lid XaNaX's Avatar
    Thanks
    0
    Het mannetje is dus een 'beatel', het vrouwtje een gewoon gele kanarie

Deze 'beatel' kanaries zijn 'glosters'. Als je deze wil kweken, koop je best eens ergens een gloster popje bij, zonder kuif (gladkop). Dit zal de kans op slagen in een mooie kweek, enorm verhogen.
    Belangrijk is ook te weten hoe oud je vogels zijn. Als het mannetje te jong is, zal hij inderdaad nog geen interesse hebben in popjes

Persoonlijke info :

Ikzelf heb ook 1 gloster zitten in een volière met allemaal 'gewone' kanaries. Hij toont ook geen enkele interesse in de popjes, er zijn er thans genoeg. Waarom hou ik hem dan? En dit is VOLLEDIG persoonlijk : omdat ik hem leuk vind. Hij zingt ook heel mooi maar ik vind 'm anders dan al m'n andere kanaries.Als ik bvb de volière inga, vliegen alle kanaries weg van me, behalve hij. Hij heeft ook een spelletje uitgevonden van te proberen ontsnappen. Wat hem ook wel eens lukt en dan is z'n dag goed... Hij laat zich ook zo gewoon weer nemen, zonder net of wat dan ook. Voorts is hij heel joviaal met alle andere vogels, bij zowat alle nesten gaat hij helpen voederen. Hij kent ook geen enkele angst, niet naar mij als verzorger, niet naar andere vogels.

We hebben hem Jommeke genoemd, helemaal niet origineel, maar het feit dat hij een naam heeft in de volière, toont aan hoe belangrijk hij voor ons is.
    Hij doet alles wat anderen niet of zelden doen, eigenlijk is hij een complete malloot. Bij het badderen zit hij er als eerste in, en baddert dan net zolang tot hij nog amper omhoog kan van het gewicht van al het water. Hij gaat geen tumult aan bij het voederen, hij gaat dan wel eten bij de kwartels. In een broedkooi presteert hij niets, doch helpt hij bij 't voederen van alle andere kanaries in de volière.

Moest ik weten dat alle glosters zo zijn, zou ik langzaam durven switchen naar nog enkel kweken met en houden van Glosters. Maar dan moet je weten dat elke vogel nog eens apart zijn karakter heeft.

Ik wens je heel veel succes met je beatel en eventuele jongen ervan !!

Senior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XaNaX Bekijk Bericht
    Het mannetje is dus een 'beatel', het vrouwtje een gewoon gele kanarie

Deze 'beatel' kanaries zijn 'glosters'. Als je deze wil kweken, koop je best eens ergens een gloster popje bij, zonder kuif (gladkop).
    is geheel juist wat u typt

maar Bert3660 kan ook een duitse kuif kanarie bedoelen

dit is om het "eenvoudig" uit te leggen
    een kanarie met een effen kleur groot postuur en een kuif

zelf kweekte ik met rode duitse kuiven

nu is het beter (denk ik)

als je mozaïken wilt gaan kweken

dat je beter geen kuifman gebruikt die geen mozaïk is

kijk even op TT's rond daar bij jou in de buurt

en mss vindt je wel een paar mooie koppels mozaïken

waarmee je kunt kweken

ik heb er geen maar mss wel in de toekomst XD

het grote voordeel aan mozaïken is het geslachts onderscheid dat je direct

ziet zonder de vogel in de hand te nemen

succes

Senior lid XaNaX's Avatar
    Thanks
    0
    maar Bert3660 kan ook een duitse kuif kanarie bedoelen

klopt uiteraard... Ik dacht bij een beatel meteen aan een gloster.. omdat glosters hier vaak zo genoemd worden.
    Maar je hebt 100% gelijk, ik dacht even niet verder na

Forum Rechten