Mededeling

Collapse
No announcement yet.

halsbandparkiet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • halsbandparkiet

    hallo allemaal,
    ik heb een halsbandparkiet man heel tam zit binnen en is heel schraal voer gewend, wij hebben hem nu een jaar en hebben hem opgevangen hij blijft bij ons. Ik ben aan t proberen zijn menu wat uit te breiden met fruit, eivoer en dat soort dingen. Hij is ook geen grid gewend, ik bied dat iedere dag aan maar hij neemt er niets van, maar vogels hebben dit toch nodig om de zaden te vermalen in de maag? ik vind het raar dat hij dit niet eet...

  • #2
    Hallo Jose:

    Wat de boer niet kent...............

    Bied gewoon continu een beetje grit aan in een of ander bakje. Na verloop van tijd zal uw vogel er wel wat van opnemen.
    Nog beter is een mengseltje van grit en maagkiezel. Dat laatste blijft intact in de maag, terwijl grit langzaam opgelost wordt.
    Ik gebruik zelfs drie kleine bakjes respectievelijk voor grit, vogel mineralen en maagkiezel.

    Wessel van der Veen.

    Opmerking


    • #3
      dank je wessel voor het antwoord!
      ik meng ook inderdaad grid met mineralen in een bakje, en blijf het gewoon dan stug aanbieden aan de vogel....
      hij is heel erg nieuwsgierig en als ik nou veel met dat bakje bezig ben moet hij vanzelf een keer proeven...

      Opmerking


      • #4
        Net als met nieuwe lekkernijen, ook grit en maagkiezel in kleine beetjes door het gewone voer mengen trekt ze vaak over de streep.
        Zo heb ik diverse vogels ook fruit "leren eten".

        Succes.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          ik heb ook 2 supertamme halsbandparkietjes van ongeveer 3 jaar, en ze eten ook geen grit of eivoer, volgens mij hebben ze er ook nooit echt behoefte aan gehad, ik zal alleen nog eivoer geven als ik weet wat het geslacht is en of het een koppeltje is want het is bij mij nog niet duidelijk...
          gr.
          robin
          gr.
          robin

          Opmerking


          • #6
            met 3 jaar moet het duidelijk zijn tenzij je witte halsbanden hebt.
            nieuwe website

            Opmerking


            • #7
              weet ik,
              maar de een is gister 3 geworden en de ander vorige week.
              dus misschien zijn ze gewoon laat..
              ik kan wel even foto's sturen.
              of het zijn 2 vrouwtjes(wat ik eigenlijk niet wil)
              gr.
              robin

              Opmerking


              • #8
                met een 2,5 jaar kan je de band al zien verschijnen is deze er nog niet dan heb je twee poppen. ik heb er hier ook 2 zitten deze heb ik op de gok gekocht dat het man en pop waren en nu naar 3 jaar geen halsband te zien dus 2 poppen.

                je mag best even de foto's sturen hoor
                nieuwe website

                Opmerking


                • #9
                  oke ik zal wel wat foto's maken

                  alhoewel de groene halsbandparkiet al wel een beetje een donker kringetje heeft, maar dat zal wel aan mij liggen
                  gr.
                  robin

                  Opmerking


                  • #10
                    oke
                    maar laten we nu weer ontopic gaan hier we dwalen een beetje af van de vraag.

                    hier bij mij krijgen ze het niet omdat ze het ook niet eten.
                    nieuwe website

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door dave1
                      oke
                      maar laten we nu weer ontopic gaan hier we dwalen een beetje af van de vraag.

                      hier bij mij krijgen ze het niet omdat ze het ook niet eten.

                      haha goed idee,
                      bij mij krijgen ze het daarom ook niet, ik neem soms wel eens een klein doosje mee maar dan gooien ze het bakje om, dus dat was de 2.50 aan grit
                      gr.
                      robin

                      Opmerking


                      • #12
                        Toch lijkt het me nuttig het ze wel aan te leren, Ik vermoed zomaar dat de levensduur ernstig bekort wordt als ze nooit grit en maagkiezel opnemen.

                        Nog een manier die te proberen is, leg gewoon een klein hoopje op de grond. Ze zijn nieuwsgierig genoeg vaak, wie weet?
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          ja dat zou ook kunnen . maar zouden ze het misschien niet opnemen bij mij omdat er zand op de bodem ligt (vrij grof zand).
                          nieuwe website

                          Opmerking


                          • #14
                            leuk jullie reakties! ja het bakje wat ik apart verstrekte met grid/mineralen daar speelt hij mee en gaat net zolang door tot alles op de grond ligt. ik geef het nu door de gewone voeding heen, wat ik ook probeer is als de vogel bij me zit net te doen of ik het eet, zodat de nieuwsgierigheid gewekt wordt en hij het ook wil proberen, dat werkte bij overschakeling naar harrison pellets ook goed! overigens over het eivoer: gewoon eivoer uit een pak van bv van cedee eet hij ook niet, ik kook nu een ei een keer per week daar smult hij van! krijgen de kanaries ook bij mij, probeer dat eens goede kans dat je halsbanden dat wel lekker vinden!

                            Opmerking


                            • #15
                              Als je pellets geeft, is het verstandig om ook bv twee keer per week wat zaad bij te geven. Dan blijven alle organen die zorgen voor de spijsvertering werken.
                              Met pellets heeft de vogel niet echt maagkiezel nodig, maar de maag "weet dat niet".
                              Groet Ton,
                              www.allevogels.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X