Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hulp! luchtpijpmijt/verkoudheid bij gould???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • hulp! luchtpijpmijt/verkoudheid bij gould???

    Ik denk zelf aan een luchtpijpmijt.
    Kenmerken zijn:

    *heel veel niezen
    *ademhalen met snavel klein beetje open
    *bijna 100% kale kop
    *schorre keel (kan nog nauwelijks fluiten, komt meer een schror geluid ui)
    * kan geen afscheiding rond neus zien, in de bek gekeken, maar het is best lastig om daar iets te ontdekken

    Ik vraag me af indien het een luchtpijpmijt is, of dit ook een kale kop kan bewerkstelligen (omdat deze toch in de luchtpijp voorkomet en niet op de huid).
    een andere mogelijkheid is verkoudheid. De vogel heeft vaak buiten gezeten, niet altijd goed afgedekt. Daar is nu verandering in gekomen. Maar verkoudheid ligt dus ook voor de hand.

    De kale kop en de zeer schorre keel heef hij nu zo'n 6 maanden, de rest van de vogels vertonen geen van de symptomen.

    Ik hoop op advies, want de vogel gaat de laatste 2 dagen snel achteruit.

  • #2
    kale kop en scrale keel

    De kale kop zou je in kunnen smeren met zuurvrije vaseline voor het geval als het mijten zijn.
    Voor eventuele luchtpijpmijten, kun je de vogel een druppel antiluchtpijpmijt toedienen op de kale huid. Staat wel op de verpakking hoe te handelen.

    De vogel heb je natuurlijk allang apart van de rest gezet.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Hallo:

      Pas zo'n zes maanden ziek en nu ineens snel achteruit?
      Hoe is het mogelijk.

      En dan bedoel ik niet het achteruit gaan !

      Wessel van der Veen.

      Opmerking


      • #4
        Update:
        Ik heb de vogel een druppel anti-luchtpijpmijt gegeven. Om er absoluut zeker van te zijn dat de rest van het vogelbestand probleem-vrij blijft heb ik hetzelfde gedaan bij de rest van de voliere.
        Klopt, 6 maanden ziek is ook een beetje apart. Maar ik constateer alleen maar. De vogel had een aantal van deze symptomen toen ik hem 6 maanden terug kocht via een vogelspeciaalzaak. Schorre keel en kalende kop. Ik begrijp dat een vogel lange tijd met luchtpijpmijt kan leven en zelfs zonder symptomen.

        zuurvrij vaseline, ga ik meteen proberen!
        Bedankt voor de tips.

        Opmerking


        • #5
          vincentv,
          koop dus nooit meer een vogel die deze symptonen heeft beter nog koop helemaal geen vogel die in de buurt zit.
          Ikzelf doe bij elke nieuwe aankoop al een druppel in de nek op de huid zet hem dan een week apart en laat hem dan pas in aanraking komen met mijn eigen vogels

          Opmerking


          • #6
            hallo vincent een vogel kan helemaal niet zo erg lang leven hoor
            met luchtpijpmijt, het vogeltje heeft het heel erg benauwd.

            en goulds mag je nooit op de tocht houden, geen ene vogel.

            dus probeer dat tegenwoordig te voorkomen.

            groetjes petra.

            Opmerking

            Working...
            X