Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: te koop??

Lid
    Thanks
    0

te koop??

Ik heb zebravinken gekregen,3 mannen en 1 vrouw.
    Nu is het ruzie om dat vrouwtje.
    Wie heeft er 2 vrouwen voor mij?
    het zijn gewoon wildkleur.
    Kan je daar ook witte vrouwen bij doen? of krijg je dan rare jongen?

ik woon in Houten bij utrecht

Eveline

Stamgast Hans de Vries's Avatar
    Thanks
    4
    Je kan daar uiteraard grijze popjes bij doen maar wit kan ook. Je krijgt dan nakomelingen die grijs zijn maar wit vererven. Die jongen onderling aan elkaar gepaard geven dan weer grijze, grijze die wit ververven en witten....
    Drie koppeltjes bij elkaar in een kooi gaat meestal goed maar denk je wel een beetje om de ruimte? Als elk koppel 5 jongen krijgt heb je totaal 21 vogels rondvliegen...

Hans.

Senior lid alexd's Avatar
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eveline Bekijk Bericht
    Ik heb zebravinken gekregen,3 mannen en 1 vrouw.
    Nu is het ruzie om dat vrouwtje.
    Wie heeft er 2 vrouwen voor mij?
    het zijn gewoon wildkleur.
    Kan je daar ook witte vrouwen bij doen? of krijg je dan rare jongen?

ik woon in Houten bij utrecht

Eveline
    Hallo,

Wat Hans zegt klopt helemaal.
    Nog even een dingetje; vogels kopen en verkopen doen we niet op dit forum, hiervoor kun je terecht op www.vogelmarktplaats.nl
    Veel succes nog met de vogels.
    Wat een leuke hobby hebben wij toch!

Het klopt niet helemaal wat Hans zegt.
    De jongen die je uit grijs X wit krijgt zijn als meeste grijs bont. Dus half grijs en half wit. Je krijgt er ook meteen grijzen uit die wit vererven en witten die grijs vererven. Maar toch wel z'n 50% is bont grijs
    Vogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.

Thanks
    4
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sibrand Bekijk Bericht
    Het klopt niet helemaal wat Hans zegt.
    De jongen die je uit grijs X wit krijgt zijn als meeste grijs bont. Dus half grijs en half wit. Je krijgt er ook meteen grijzen uit die wit vererven en witten die grijs vererven. Maar toch wel z'n 50% is bont grijs
    Sibrand, ik denk dat je hier wat dingetjes door elkaar haalt.
    Uit grijs x wit krijg je normaal gesproken grijzen die wit vererven. Komen er bonten uit dan zijn beide ouders ook bont verervend. En verder; grijzen kunnen inderdaad wit vererven maar uit witten kunnen geen grijzen komen. Misschien bedoel je witten die genetisch grijs zijn?
    Mooi hč, dat de natuur dat allemaal zelf kan regelen. Je hoeft alleen maar de juiste vogeltjes bij elkaar te zetten! Maar ik kan je manier van denken wel wat volgen omdat er door de jaren veel kleuren in de zebravink zijn gefokt.
    En veel komt er ook vroeg of laat weer uit; vooral bont.

Groetend
    Hans.

Thanks
    0
    Voor de liefhebber:

de genetische adviseur

Hier kun je uitkomsten van paringen mee voorspellen

Ik kweek nu al weer 5 jaar met bonte zebravinken, en heb dit jaar ook een koppel een koppel wit X grijs. Uit dit koppel krijg ik gewoon grijs bonte zebravinken en grijze em 1 witte(met een beetje bont tekening). De pop is zuiver grijs en de man komt uit een koppel wit X wit die ook weer uit wit X wit komen. Maar de bonte zebravinken zijn ooit onstaan door grijs X wit. Hans je hebt wel gelijk dat je uit witte geen grijze kan kweken, maar uit grijs X wit komen gewoon bont grijze zebravinken.
    Vogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.

Senior lid
    Thanks
    11
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sibrand Bekijk Bericht
    maar uit grijs X wit komen gewoon bont grijze zebravinken.
    Volgens de wetten van Mendel komt uit zuiver (belangrijk woordje!) grijs x wit enkel grijze zebravinken split voor wit.

Wanneer je natuurlijk grijs/bont x wit/bont op elkaar zet, krijg je inderdaad bonte zebravinken uit een voor het menselijk oog grijze x witte zebravink.

Thanks
    4

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barmsijscabaret Bekijk Bericht
    Volgens de wetten van Mendel komt uit zuiver (belangrijk woordje!) grijs x wit enkel grijze zebravinken split voor wit.

Wanneer je natuurlijk grijs/bont x wit/bont op elkaar zet, krijg je inderdaad bonte zebravinken uit een voor het menselijk oog grijze x witte zebravink.
    Kijk, iemand die weet hoe het werkt!

Thanks
    0

Tip nummer 2

Nog een tip:

via de website van de nzc Klik hier...www.zebravink-nzc.com kun je het boek de zebravink bestellen. Hierin staat ook veel over erfelijkheid. Ik heb het ook en het is m.i. echt een aanrader en onmisbaar voor elke zebravinkenkweker.

Hieronder een citaat van de site:

Het boek “De zebravink” is een in eigen beheer vervaardigd boek. Het is geschreven door gerenommeerde leden van de N.Z.C. Het boek is uniek in de (zebravinken) wereld. In dit boek is praktisch alle momenteel beschikbare kennis over zebravinken beschreven. De auteurs zijn er in geslaagd dit boek in heldere en begrijpelijke bewoordingen te schrijven. De inhoud bestaat uit:

- Herkomst
    - Verzorging
    - Algemene erfelijkheid
    - 90 Kleurslagen
    - 50 Kleurenfoto’s van topvogels
    - Postuur en kleurkweek
    - Tentoonstellen

Dit boek is een “Must” voor elke liefhebber! U kunt het bestellen door overmaking van € 29,= (incl verzendkosten) op postbanknummer 552245, t.n.v. N.Z.C., Windmolen 4, 3146 ST, Maassluis, onder vermelding van “Boekbestelling”.

Vergeet bij de betaling s.v.p. niet uw adresgegevens te vermelden !

Succes!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten