Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken met ROSE spreeuw

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    hoi
    ik heb ook 1-2 roze spreeuwen en deze heb ik op 2 verschillende locaties aangeschaft doch moet ik vaststellen dat ze allemaal van dezelfde kweker in Duitsland komen .Als alles meezit krijg ik er dit weekend eentje bij uit engeland zodat ik deze 4 vogels samen in een voliere kan onderbrengen .
    Verder heb ik gelezen dat deze vogels pas in juni overgaan tot kweken ,is dit zo?

    Opmerking


    • #17

      Opmerking


      • #18
        Normaal had ik dit weekend er nog een roze spreeuw man bij ,doch er is niks van in huis gekomen.Het waren gewoon loze beloften

        Opmerking


        • #19
          insecten voeding spreeuwen

          Is er misschien iemand die aan emelte ( larve van de langpootmug ) weet te komen.
          Als ik goed geinformeerd ben noemt men de larve van meedere insecten emelte, dus alle emelte zijn welkom. Dit is weer goed voor de afwisseling, de europese spreeuw voert afwisselend verschillende emelte.
          Groeten pagode

          Opmerking


          • #20
            Pagode,

            In emelten zit erg weinig voedingswaarde. Als een spreeuw in het wild alleen maar emelten aan zijn jongen voert gaan ze dood aan ondervoeding. Dit is uit onderzoeken gebleken.
            De reden dat spreeuwen toch veel van dit voer aan hun jongen geven is dat het makkelijk verkrijgbaar is en de ouders dus niet te veel tijd kwijt zijn aan voedselzoeken. Ze maken dus een keuze tussen veel tijd kwijt zijn aan hoogwaardig voedsel zoeken(met kans op verhongeren van de jongen) en weinig tijd kwijt zijn aan laagwaardig voedsel. Daarom gaan de vogels na een paar ronden emelten ook steevast over op andere soorten insecten zoals rupsen, motten, vlinders, sprinkhanen etc. Het lijkt mij dus weinig zinvol om emelten uit te gaan steken (zitten vlak onder de grasmat, tussen de graswortels)

            Opmerking


            • #21
              Emelte

              Robin hartelijk bedankt voor deze waardevolle informatie.
              Met mijn zoektocht wil ik een zo gevarieerd mogelijk voedsel aanbieden aan mijn vogels.
              Dus ik kan ze gewoon bij voeren als ik ze vind.

              Groeten pagode

              Opmerking


              • #22
                hoi
                ik heb nog een koppel roze spreeuwen extra kunnen bemachtigen het gaat wel om vogels van 2003 en 2002 maarja we zullen wel zien wat het geeft nu beschik ik toch over 2-3 roze spreeuwen

                Opmerking


                • #23
                  Mooi werk Ludo,
                  6 en 7 jaar is voor een spreeuw helemaal nog niet oud. Ze kunnen meer dan 20 jaar worden.
                  Misschien een idee om ze met zijn allen in 1 vlucht te zetten? Het zijn ten slotte koloniebroeders...
                  Succes en hou ons op de hoogte het komend broedseizoen!

                  Opmerking


                  • #24
                    hoi
                    mijn roze spreeuwen fluiten de ganse dag en beginnen te dragen met nestmateriaal dat ze in de blokken dragen

                    Opmerking


                    • #25

                      Opmerking


                      • #26
                        rosespreeuwen

                        Hallo Ludo en Robin,
                        Mijn koppel rose spreeuwen is van 2008, idd. nog niet rose maar wel mooi zwart/groen glanzend op de vleugels.
                        Er word volop gezongen en de veren opzetten, de blok in en uit en het nest is al een heel stuk gevorderd.
                        Ze bouwen een slordig nest en gebruiken graag kleine takjes met blaadjes en knoppen eraan, ook losse bladeren ( nu nog dor ) gebruiken ze graag, straks geef ik ze groene bladeren om het vocht gehalte te regelen.
                        De pagode spreeuwen doen dit ook graag.
                        Ik ben benieuwd wat word met zo'n jong koppel ?
                        Wat mij opvalt aan deze vogels, is dat ze zo sociaal en verdraagzaam zijn.
                        Als ik ze ga voeren of in de buurt van de voliere kom, komen ze meteen kijken en echt heel dicht bij, wat ik ga doen.
                        Ons hondje loopt de hele dag langs de voliere ook dit maakt ze niks uit ze blijven gewoon rustig
                        Groeten en succes Pagode.

                        Opmerking


                        • #27

                          Opmerking


                          • #28
                            pagode nestbouw.

                            Hoi Robin, een koppel pagode heeft het nest bijna klaar, het andere koppel had donderdag nog niks in hun nestkast liggen.
                            Wel vliegen ze de nestblok in en uit, gisteren zag ik de man met een stukje gedroogd uitwerpsel in de snavel naar binnen gaan ik hoorde dat hij hiermee langs de nestwand streek. Dit heb ik voorgaande jaren ook al waargenomen.
                            Dit doen ze ook met een krent of rozijn, of met een meelworm.
                            Groeten Pagode.

                            Opmerking


                            • #29
                              hallo Robin

                              U schrijft dat 6-7 jaar helemaal niet oud is en dat ze wel 20 jaar kunnen worden.

                              Ik zelf heb driekleur,purper en witwanggaailijsters. Geld dit ook voor deze vogels?

                              Gr. Max.W

                              Opmerking


                              • #30
                                Jazeker Max,

                                Dat geldt ook voor jouw vogels. Vogels kunnen vaak veel ouder worden dan de meeste mensen denken. Om maar eens wat voorbeelden te noemen van wilde vogels waarvan we dankzij de ringgegevens er achter zijn gekomen hoe oud ze soms werden:

                                Noordse stormvogel: 43 jaar en 10 maanden
                                Scholekster: 43 jaar en 4 maanden
                                reiger en zilvermeeuw beiden 35 jaar
                                kievit: 23 jaar
                                gierzwaluw(!) 21 jaar
                                spreeuw: 23 jaar
                                kramsvogel: 18 jaar

                                Ook van Japanse nachtegalen is bekend dat ze rond de 20 jaar oud werden in gevangenschap

                                Een collega van mij had jarenlang een tamme houtduif. Van de winter stierf zij op een leeftijd van...24 jaar!

                                Wil je nog meer weten? Kijk hier maar eens:

                                Opmerking

                                Working...
                                X