Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meelwormen&pinky`s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Meelwormen&pinky`s

    Hoi allen,

    Kan het kwaad meelwormen en pinky`s uit de dierenwinkel aan je vogels te voeren ik denk zelf dat de meelwormen niet veel uitmaakt maar de pinky`s heb ik over gelezen dat dat wel eens helemaal niet goed kan zijn?
    groeten uit apeldoorn

  • #2
    Pinkies nee

    Hoi Pascal

    De meelwormen kunnen geen kwaad, maar let wel op dat het niet van die uitgedroogde harde meelwormen zijn.
    Je kunt ze ook beter eerst even in meelwormen voer leggen of wat vet te mesten. (zemelen, appel ,wortel ,droog bruinbrood, sinasappelschil)
    Ik weet niet hoe de meelwormen er daar bij jullie uitzien uit de dierenwinkel maar hier zijn ze niet veel soeps.
    Ik koop dan ook enkel en alleen bij www.kreca.com

    De pinkies zou ik zeker niet geven uit de dierenwinkel, die dingen stinken altijd naar amoniak en er zit vaak van dat zaagcel bij in.
    Ook weet je eigenlijk niet de maag en darminhoud is van die pinkies.
    Kortom god mag weten wat er in die pinkies zit ik weet het niet, dus geef het ook niet aan de vogels.
    Maar wel deze:

    Topinsect Pinkies
    Pinkies, ook wel roze larven genoemd, zijn maden van de groene vleesvlieg. Zij danken hun naam aan het feit dat de maden zichzelf reinigen waardoor ze roze/wit worden. Het reinigen gebeurt vlak voor het verpoppen naar vlieg. Pinkies vormen zacht en smakelijk voedsel voor diverse vogels, waaronder wildzang. Het is zeer geschikt opfokvoer voor jonge dieren.

    Het is verstandiger om uw vogels diepgevroren pinkies te voeren. Als vogels levende larven niet goed dood maken, kunnen de vleesmaden zich met hun scherpe mondhaken in het verteringsstelsel vastbijten wat perforaties tot gevolg kan hebben.

    Ook de diepgevroren pinkies zijn daadwerkelijk roze/wit van kleur: zij worden gekookt en verwerkt direct nadat de larven zichzelf gereinigd hebben. Na het koken worden ze diepgevroren.
    mvg Gerard 6

    Opmerking


    • #3
      hoi gerard,

      dankje voor je reactie percies wat ik al dacht over die pinkys
      en dat van die meelwormen wist ik dus nog niet dus die doe je in een bak met aardappelschillen en wat groente en fruitschillen en dat verhoogt dan weer de voedingswaarde neem ik aan.

      Nog een vraagje hoe kom je nou aan voldoende witte meelwormen moet je dan echt bakken met meelwormen houden?
      of zijn deze ook te koop?
      In de broedtijd heeft de spreeuw er veel nodig..

      En buffalo wormen kan je die ook uit de dierenwinkel nemen?
      groeten uit apeldoorn

      Opmerking


      • #4
        Meelwormen bewaren

        Pascal schreef:
        En buffalo wormen kan je die ook uit de dierenwinkel nemen?

        Ja dat kan natuurlijk alleen betaal je dan natuurlijk wel veel meer dan waneer je ze per liter besteld.


        Hier heb ik altijd minimaal een kilo voor handen, en in het broedseizoen bestel ik ze per 2 a 3 kilo per keer.
        Ik heb ze op zemelen staan in een hooge bak(ken) en geef ze appel en peer, droog oud brood en sinasappelschil enz. Wel je bak 1 x per week uitzeven.
        De witte meelwormen krijg je door ze warmer te zetten en dan gaan ze vervellen, die kun je dan invriezen voor het kweekseizoen.

        In de zomer vervellen de meelwormen veel sneller en kun je de witten er dan ook uitzoeken, maar wie zegt dat er de volgende dag ook weer zoveel witten zijn als je nodig bent.
        Vandaar het nu invriezen van de witten om in het kweekseizoen niet zonder te zitten.

        mvg Gerard 6

        Opmerking


        • #5
          Hoi gerard nog een vraagje

          uitzeven bedoel je mee de oude etensresten eruit halen?
          is het beter de andere insecten zoals krekels levend te voeren?
          of kan je ook de bevroren voeren?
          groeten uit apeldoorn

          Opmerking


          • #6
            levend

            Pascal schreef:
            is het beter de andere insecten zoals krekels en motten levend te voeren?

            Of het beter is weet ik niet zeker, maar levend voer heeft wel mijn voorkeur.
            In de link http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=4684 kreeg ik hele mooie antw: over de voordelen van levend en dood voer.(helaas zijn de antw. alweer weg)

            Ik ben eigenlijk al vanaf het begin een voorstander van levend voeren(is lekker natuurlijk en de vogels zijn wel even bezig met bijv. een wasmot doodslaan op een tak of waar dan ook.) Alleen vanwege de witte meelwormen ben ik nu gaan proberen ook dood voer te geven en met succes want alles hier eet het. Of dat ook in het broedseizoen zo gaat weet ik niet maar voor als nog gaat dat nu wel goed.

            Voordeel van dood voer, het is beter te prepareren, bepoederen en te injecteren en het kruipt niet weg .
            Bij de pinkies bijvoorbeeld die zijn al schoon van binnen.

            Levend voer prikkelt de vogels weer meer te gaan jagen en het houdt ze bezig. Maar ook levend voer is redelijk te bepoederen door het een beetje (lichte nevel met de plantenspuit) te besproeien met wat water en daarna door de poeder te rollen.

            Krekels en motten kun je prima levend geven, ik zet ze altijd even in de koelkast of de vriezer (15 a 20 min.) om ze wat slomer te maken.
            Krekels en sprinkhanen zou ik wel in een hoge bak geven anders heb je ze in no time door de gehele voliere.

            Pascal schreef:
            of kan je ook de bevroren voeren?

            Altijd goed laten ontdooien. Ik haal zelfs tijdens de vorst de bevroren insecten weer weg als ze al eens ontdooid zijn geweest. Of dat nodig is weet ik niet maar ik neem gewoon geen risico.

            Pascal schreef:
            uitzeven bedoel je mee de oude etensresten eruit halen?

            Ja en de ontlasting van de meelwormen, zo hou je de bak mooi schoon en gaat het niet stinken.



            Ps: krijg je je voliere deur alweer normaal open .
            mvg Gerard 6

            Opmerking


            • #7
              ok gerard het lijkt mij ook wel leuker om levend te voeren is toch mooi om te zien Handige tip even in de koelkast van tevoren.

              En je zei injecteren spuit je wat in de krekels? ook nog nooit van gehoord

              en yep de deur gaat weer normaal open maar ja het gaat weer vriezen als je de krant moet geloven
              groeten uit apeldoorn

              Opmerking


              • #8
                Injecteren

                Goede morgen Pascal

                Sommige mensen injecteren de supplementen in het voedseldier om zeker te zijn dat het ook binnen komt.

                Dit kun je bijvoorbeeld ook doen met de medicijnen.

                Maar hierover was een prachtige topic "zo kan het ook deel 1 en 2"
                Maar die is helaas ook niet zo duidelijk meer wegens het verwijderen van berichten.

                Ik hoop dat Winterkoning het je misschien wil uitleggen aangezien het zijn topic's waren. (met prachtige foto's hoe het allemaal moet enzo)
                Die kan je zowiezo heel goed uitleggen waar je op moet letten met de voedseldier, darminhoud, preparenen ervan en al die dingen meer.
                Ik heb het wel in mijn hoofd zitten maar kan nooit zo goed de woorden vinden .

                Linkjes naar die topic's:
                Zo kan het ook deel 1


                Zo kan het ook deel 2 (helaas gaat alleen bericht nr: 1 er nog over.)
                mvg Gerard 6

                Opmerking


                • #9
                  goeden avond Gerard

                  Gerard zei:

                  Sommige mensen injecteren de supplementen in het voedseldier om zeker te zijn dat het ook binnen komt.

                  Dit kun je bijvoorbeeld ook doen met de medicijnen.

                  Dit kan wel heel handig zijn idd vooral als je medicatie moet toedienen je weet zeker dat het binnenkomt als de vogel nog wel eet dan..

                  gerard zei:
                  Maar hierover was een prachtige topic "zo kan het ook deel 1 en 2"
                  Maar die is helaas ook niet zo duidelijk meer wegens het verwijderen van berichten.

                  Ik hoop dat Winterkoning het je misschien wil uitleggen aangezien het zijn topic's waren. (met prachtige foto's hoe het allemaal moet enzo)
                  Die kan je zowiezo heel goed uitleggen waar je op moet letten met de voedseldier, darminhoud, preparenen ervan en al die dingen meer.
                  Ik heb het wel in mijn hoofd zitten maar kan nooit zo goed de woorden vinden .

                  Ik wil wel even kwijt dat het o zo verschrikkelijk zonde is dat deze berichten zijn verwijderd. Hele mooie en ingewikkelde stof jammer dat we er niet meer van kunnen genieten, en leren.
                  groeten uit apeldoorn

                  Opmerking


                  • #10
                    mee eens

                    ik ben het er mee eens, dat het jammer is, dat die berichten verwijderd zijn. het word er wel moeilijk van, als je het nog eens na wil lezen.

                    Winterkoning, doe je dat met een bepaalde reden ?
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                    Opmerking

                    Working...
                    X