Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ventielslang om de ring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Ventielslang om de ring

    Ik hoor vaak dat mensen ventielslang om de ringen doen. Afgelopen jaar heb ik dit ook geprobeerd. Maar het lukte mij niet.

    Tot nu toe heb ik nooit het probleem gehad dat mijn nachtegalen de jongen uit het nest gooide.

    Maar hoe werkt dit bijvoorbeeld bij een boomklever, barmsijs of een baardmannetje? Gooien die wel hun jongen uit het nest als er geen ventielslang om zit? Gooien tropen ook hun jongen om deze reden uit het nest?

    Kortom bij welke vogelsoorten moet je wel extra voorzichtig zijn met ringen van de vogels?

    Zijn er foto's c.q. tips hoe je wel die ventielslang om de ring krijgt? Of zijn er makkelijkere manieren. Ring zwart maken etc etc????
    M.vr.gr.
    Wim van der Linden
    http://www.vvvogelvreugd.nl/

    Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

  • #2
    zelf gebruik ik het wel bij een aantal soorten. en heb nog geen jongen gehad die uit het nest gegooid zijn. wel een aantal ringen verspeeld toen ik ze nog niet afdekte

    ik gebruik het bij

    barmsijzen
    kruisbekken
    goudvinken

    en ook bij bandvinken
    gordelgrasvinken

    mischien niet bij allemaal nodig maar waarom risico nemen is een kleine moeite
    zelf ik gebruik ik leukoplast zon rolletje knip dit op maat en rol de ring in

    de ring word dan niet te dik bij ventielslang word ie aardig dikker en bij vogels met een donkere poot kleur ik de leukoplast ook wat donkerder en als de jongen na het uitvliegen een paar keer in bad gaan is de leukoplast er zo weer af

    ik heb wel eens gehoord dar baardmannen erg schoon in hun nesten zijn dus bij die zou ik het zeker doen.

    mvg

    Opmerking


    • #3
      Klik op de link

      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        hey ik had een vraagje halen jullie het ventielslangetje eraf en zo ja waneer dan
        Check ook mijn youtube kanaal voor leuke vogel filmpjes.

        Opmerking


        • #5
          Ventielslang

          HEnk3

          Super goede link.

          Bedankt weer!!!!!
          M.vr.gr.
          Wim van der Linden
          http://www.vvvogelvreugd.nl/

          Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

          Opmerking


          • #6
            Zo doe ik dat ook inderdaad. Dan heel precies bijknippen zodat het randje wel bedekt is zonder dat de ventielslang de opening van de ring kleiner maakt. Wil geen afknellingen natuurlijk. Ik haal de ventielsslang eraf zodra ik de jongen toch moet uitvangen. Dus de eerste de beste keer dat ik ze in handen moet nemen na het uitvliegen snij ik heel voorzichtig de ventielslang door met een scherp mesje. Best een gepriegel maar laten zitten durf ik niet omdat het er misschien toch een keer afschuift en dan de poot bekneld bij wat grotere soorten als nachtegalen.

            Ik breng de ventielslang ook al enkele dagen voor het ringen aan zodat ik 100% zeker weet dat het op zijn plek blijft en niet gaat schuiven.

            Opmerking


            • #7
              Door invloed van licht , lucht en water wordt het ventielslangetje binnen een paar maand poreus en is vrij gemakkelijk te verwijderen of al afgevallen.
              groeten eddie

              Opmerking


              • #8
                Ventielslang om de ring

                Maar bij welke soorten doen jullie het.

                Ik las al bij de barmsijzen
                kruisbekken
                goudvinken

                en ook bij bandvinken
                gordelgrasvinken

                Zijn er soorten waar echt niet nodig is. Bij mij gaf zoals al eerder aangegeven de nachtegaal nooit een probleem.
                M.vr.gr.
                Wim van der Linden
                http://www.vvvogelvreugd.nl/

                Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

                Opmerking


                • #9
                  ook een tip

                  hallo,

                  Ik heb wellicht ook een handige tip om een ventielslangetje om de ring te doen. Ik doe het als volgt.

                  - ik knip het stukje ventiel slang op maat.
                  - ring doe ik over een popnagel of spijker
                  - daarna rol je het stukje ventiel slang over de spijker over de ring
                  - eventueel nog een beetje bijknippen

                  ik gebruik zelf 2.5 mm ringen daar gaat het uitstekend mee.

                  super handig en snel

                  Opmerking


                  • #10
                    een prima link

                    lees echter het laatste berichtje nog eens goed,heb diverse soorten vogels zo geringd afknellen nog nooit hoor,voordeel je kunt in 1 keer alles ringen zonder ze nog eens te moeten storen daar lees ik niks over jammer hoor.
                    dit heb ik vaak bij afrikaantjes gedaan die een bijzonder nestje bouwden bijv
                    mvg wim

                    Opmerking


                    • #11
                      leila een goudvink heeft een dikker pootje dan een afrikaantje, bij de goudvink knelt het ventielslangetje het pootje af, dit wordt rood en dik en de pop verwijderd het jong uit het nest.
                      www.fretteren.eu

                      Opmerking


                      • #12
                        ventielslang

                        hallo naruch,er is ook een grotere maat ventielslang hoor.
                        mvg wim

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik heb geen ervaring in het inpakken met ventielslang(mooi scrabbelwoord)maar ik zie het probleem ook niet.
                          Je doet toch alleen ventielslang om de ring of pak je het hele pootje in?

                          Gr.Micheltje
                          http://michelsfotosite.weebly.com

                          Opmerking


                          • #14
                            ringetje

                            Alleen het ringetje.
                            mvg Gerard 6

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik lees over afgeknelde poten vandaar.
                              http://michelsfotosite.weebly.com

                              Opmerking

                              Working...
                              X