Mededeling

Collapse
No announcement yet.

multi-vitamine dosering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • multi-vitamine dosering

    Hoi, Vogelfreaks

    vraagje, ik heb een flesje multi-vitamine van beaphar vinka gekocht.
    maar ik vind dat de dosering onduidelijkk is
    ik ben zelf een voorstander om het bij het voer te doen eivoer,of universeel
    of couscous,maar ik weet niet hoeveel, ik
    wie weet hoe ik dit moet doseren.

  • #2
    20 druppels = 1 ml
    Een zebravink zou dus (ongeveer) 1 druppel per dag mogen hebben.
    Als je het door het water doet moet je zoveel water geven dat hij het allemaal opdrinkt per dag (theoretisch gezien - praktisch is het niet natuurlijk).
    Staat er verder niets over de dosering op de bijsluiter?

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door J-T
      20 druppels = 1 ml
      Een zebravink zou dus (ongeveer) 1 druppel per dag mogen hebben.
      Als je het door het water doet moet je zoveel water geven dat hij het allemaal opdrinkt per dag (theoretisch gezien - praktisch is het niet natuurlijk).
      Staat er verder niets over de dosering op de bijsluiter?
      op het flesje staat 2-3 keer per week 3 druppels in 100 ml water toevoegen
      maar ik wil het in het voer doen ,zodat ik zeker weet dat die hoeveelheid die dag op gaat.hier een voorbeeld.
      ik maak 100 gram voor een 4 dagen klaar
      25% eivoer 25% universeel 25% couscous en 25% gekiemt zaad dat meng ik door elkaar en daar moet ik dan een hoeveelheid mulivitamine bij doen.

      Opmerking


      • #4
        Volgens mij staat 100 ml gelijk aan 100 gram?!
        maar vergeet niet dat het bedoelt is om in water te doen, vaak zit er een vreemd luchtje aan kan zijn dat ze het niet lekker vinden dat spul maar dat moet je ondervinden en als je het toch in je eivoer doet moet het heel goed mengen. In water is het gelijkmatig verdeelt.

        En ik weet niet of jouw vogels al hun zachtvoer opeten maar dan krijgen ze veel meer multi-vit binnen als in water gebruikt is niet altijd goed voor de lever.
        groeten uit apeldoorn

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door pascal
          Volgens mij staat 100 ml gelijk aan 100 gram?!
          maar vergeet niet dat het bedoelt is om in water te doen, vaak zit er een vreemd luchtje aan kan zijn dat ze het niet lekker vinden dat spul maar dat moet je ondervinden en als je het toch in je eivoer doet moet het heel goed mengen. In water is het gelijkmatig verdeelt.

          En ik weet niet of jouw vogels al hun zachtvoer opeten maar dan krijgen ze veel meer multi-vit binnen als in water gebruikt is niet altijd goed voor de lever.
          volgens de bijsluiter kan het ook door het voer
          ik heb het nu in de voliere hangen,ongeveer 25 gram en als het goed is is het vanavond helemaal op.
          en ze snoepen er lekker van , maar ik ben wel voorzichtig geweest met de dosering.liever iets te weinig dan iets te veel.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door P.Wijlaars
            volgens de bijsluiter kan het ook door het voer
            ik heb het nu in de voliere hangen,ongeveer 25 gram en als het goed is is het vanavond helemaal op.
            en ze snoepen er lekker van , maar ik ben wel voorzichtig geweest met de dosering.liever iets te weinig dan iets te veel.

            Ja is zeker beter iets te weinig dan te teveel , ik zou je ook aanraden te kijken of het verschil oplevert bij je vogels. Ik zelf heb een aantal supplementen geprobeerd hopend op betere resultaten en ik ben daar van teruggekomen.
            Het kost veel geld en een echt verschil heb ik niet gezien... En of het gezond is tja dat is niet echt bekend. Het is vind ik ook leuk om je vogels een zo natuurlijk mogelijke en afwisselend voer aan te bieden, en daar pluk je ook de vruchten van is mijn ervaring.
            groeten uit apeldoorn

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door pascal
              Ja is zeker beter iets te weinig dan te teveel , ik zou je ook aanraden te kijken of het verschil oplevert
              Oke,daar is ook niks mis mee,
              maar ik ben bij de dierenwinkel geweest en gevraagt hoe dat nu zit. met die dosering ze vertelde me dat,dar de dosering op de verpakking voorzichtig wordt aanbevelen, en dat een overdossis geen kwaad kan.
              maar... ja wie ben ik??

              Opmerking


              • #8
                M.i. gaat het om een verhouding 3 druppels op 100 ml water.
                De vogel(s) hoeven het niet perse allemaal op te drinken.
                Er wordt rekening gehouden met het soort(grootte)van de vogels. Dus eenelk krijgt voldoende.
                Als 100 ml water te veel is dan reken je het om b.v. 1 druppel op 33 ml-
                2 druppels op 66 ml.
                Is 100 ml te weinig dan neemje b.v. 200 ml.Dat worden dan 6 druppels enz.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  dat een overdossis geen kwaad kan.
                  Helaas weer eens een zeer slecht advies vanuit de handel. Overdoseren doet meer kwaad dan een eventueel tekort.

                  Waarom wil je het je vogels geven, heb je het idee dat ze niet "goed" zijn?
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    ik heb verleden week bij mijn dierenarts geweest , waar ik vroeger altijd ging toen ik nog met de duiven aan wedstrijden deelnam, da is ondertussen 15 jaar geleden dat ik daar mee gestopt ben.
                    Nu ik dit jaar begonnen ben met vogels heb ik bij hem te rade geweest om allerlei reden.
                    Hij raade mij ten stellenste aan om nooit geneesmiddelen en vitaminen in het water te doen.
                    En de eenvoudige uitleg is ! wat geneesmiddelen betreft, de ene vogel drinkt meer dan de andere , dus de ene heeft genoeg, de andere teveel en nog andere veel te weinig medikatie.
                    Voor vitaminen komt daar nog bij dat het heel vlug oxideert, wat heel schadelijk is voor de vogels.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                      Helaas weer eens een zeer slecht advies vanuit de handel. Overdoseren doet meer kwaad dan een eventueel tekort.

                      Waarom wil je het je vogels geven, heb je het idee dat ze niet "goed" zijn?
                      nee, niet echt maar ik ben iemand die het zekere voor het onzekere neemt
                      wij mensen hebben toch ook extra vitamine nodig in de winter.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                        p.wijlaars
                        als jij gewoon gevarieerd voert dan heb je geen multivitamines nodig,
                        Oke,dat is duidelijk.
                        dus als ik gevarieerde voeding geef, is extra vitamine overbodig,maar een nog in couscous zit weinig voedingstoffen, maar de rijstvogels vinden het wel heel lekker.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                          hoi, tja in couscous zit wat minder bv maar wat heeft een vogel nodig aan hoeveelheden
                          Kijk is even naar de site van Henk's Rijstvogel Pagina http://home.hccnet.nl/hj.devos/
                          even links voeding rijstvogels aanklikken
                          ik neem aan dat die henk veel ervaring heeft met rijstvogels.

                          Opmerking


                          • #14
                            Overdaad schaad

                            Overdoseren is nooit goed voor de vogels wand overdaad schaad en voor al met vitaminen, medicijnen, overal waar te voor staat is niet goed behalve tevreden.

                            Gr Rooie Theo

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik denk dat de grote vraag in deze topic is of het wel nodig is om ze extra vitamines bij te voeren. Wanneer een vogel ergens te kort aan heeft, moet het uiteraard bijgevoerd worden. Maar gaat het maar om 1 vogel in je voliere, is het dan niet verstandiger om de bewuste vogel eruit te vangen en een poosje appart te zetten. Kun er ook beter controle op houden.
                              Ik ben van mening dat 'zomaar' vitamines bijvoeren eerder slechter dan beter is voor je vogels.

                              Opmerking

                              Working...
                              X