Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mozambiqueje met wrat? op zijn neus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • mozambiqueje met wrat? op zijn neus

    Vraagje van een absolute beginner:
    Bij de aankoop van mijn mozambiquejes dacht ik iets gezien te hebben aan de neus van de man. Maar samen met de verkoper dachten we dat het het neusgat zelf was en de korte veertjes errond. Maar nu, veertien dagen later ongeveer, blijkt dit toch wel vrij snel groter te worden. Het is precies een wrat die rond het neusgat groeit, maar het neusgaatje is nog vrij. (zie foto's)
    Kan iemand me zeggen wat dit is, en wat ik er best mee kan aanvangen?
    Dank op voorhand.
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Ik zou hem zelf tegen mijten behandelen. Zo te zien is er meer dan zijn neusgat aangetast want zijn snavel is al aan het misvormen. De vorm van de bovensnavel is absoluut niet ok. Ik denk dus dat hij mijten heeft in de hoorndelen. Soort schurft en daar heb je hele effectieve druppels tegen en dan is hij er zo vanaf. Wel ben ik bang dat die snavel bijgeknipt moet gaan worden op een gegeven moment

    Heeft hij de beschikking over een badje? Hij ziet eruit alsof hij wel een wasbeurt kan gebruiken nl

    Opmerking


    • #3
      Zijn dat dan druppels om op de snavel zelf aan te brengen, of om in het water op te lossen?
      Ken je daar ook de naam van, of moet ik via de dierenarts met een voorschrift.
      Merci voor de reactie

      Opmerking


      • #4
        stukje van H.v.d.W.

        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Dankjewel voor deze link met zeer uitgebreide uitleg.
          Nog een vraagje hieromtrent: vaseline smeren om de tunnels te dichten zodat de mijten stikken, met veel plezier, maar smeer ik dan ook de twee neusgaatjes niet dicht ???

          Opmerking


          • #6
            neusgaatjes

            Die kan je beter open laten. Geen dikke klodders dus. Gewoon een beetje uitsmeren. Wel zuurvrije vaseline nemen.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              Hallo Horus,

              Nu ik je vogel eens van wat dichterbij zie, komt bij mij de vraag op;
              Hoe oud is deze man?
              Heb je de vogel bij een handelaar of kweker gekocht?
              En de pop, komt die van dezelfde verkoper, hoe oud is die?

              Groeten, Serinus.
              The proof of the pudding is in the eating

              Opmerking


              • #8
                Henk3,
                Ik zal mijn best doen om de neusgaatjes vrij te houden, maar ik begin sterk te twijfelen of dit wel de kwaliteit is die ik wens om mee verder te kweken
                Serenus,
                Wat de leeftijd betreft: pop geringd 2007 en man niet geringd. De beestjes heb ik gekocht bij een kweker, hij had ze zelf dit jaar aangeschaft maar wou zich nadien volledig toeleggen op andere soorten en deed ze dus van de hand. Op deze foto's ziet de man er wel verfomfaaider uit dan hij eigenlijk is. Dat komt vooral door mijn 'wurggreep' om er een foto te kunnen van nemen (vogel in de ene en fototoestel in de andere hand). Misschien kun jij er een beter oordeel over vellen op de andere foto's in het topic van Marx 'mazzel met mijn mozambiquesijzen'.
                Ik begin ernstig te overwegen om deze exemplaren weg te doen, want als de conditie al niet optimaal is en dan nog het bekprobleem... waar zal dat eindigen? Ik heb ze in ieder geval terug uit de kweekkooi verwijderd om niet heel het hok te besmetten. Ik zal de stokken deftig reinigen met een dettol-oplossing.
                Bedankt mannen, voor de tips en de bezorgdheid !

                Opmerking


                • #9
                  The proof of the pudding is in the eating

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik zal in de toekomst ZEKER beter op mijn hoede zijn !

                    Opmerking


                    • #11
                      Hoi Horus, niet teveel zorgen! Die man heb je zo weer goed en die pop van 2007 is top! Mijn pop is van onbekende leeftijd. Mozambiquesijsjes worden erg oud en je moet nu niet opgeven. Geef ze wat ze nodig hebben, behandel de man en knap ze gewoon op met rust en goed voer. Dat komt allemaal goed. Het moet echt wel lukken met die man en pop als je ze in conditie brengt. Ik heb afgelopen jaar waanzinnige resultaten gehaald met een kanarie van 2001. Die Mozambique gaat als je hem even op orde brengt vast nog jaren mee. Die pop is echt het beste wat je kan hebben. Gekweekt en net 1 jaar oud. Blij mee zijn dus en NIET wegdoen

                      Opmerking


                      • #12
                        Dank voor de bemoedigende woorden, Marx. Ik zal hem verzorgen en verwennen tot hij blinkt in zijn pluimen!
                        Ik ben gisteren bij een kweker langsgeweest om eens te gaan zien en om mogelijks een pop te kopen. (nog altijd in mijn achterhoofd om de man te verkopen en de pop te vervangen, een plan waar ik nu ondertussen heb van afgezien)
                        Jawadde, ik waan me zeker nog geen kenner, maar nu heb ik toch beter zicht op 'in conditie' en 'niet in conditie'. Ik ben met twee 'topatleten' thuisgekomen denk ik. Kon het niet laten
                        Heb wel mijn vrouw moeten beloven dat dit de laatste waren dit jaar

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Horus
                          Dank voor de bemoedigende woorden, Marx. Ik zal hem verzorgen en verwennen tot hij blinkt in zijn pluimen!
                          Ik ben gisteren bij een kweker langsgeweest om eens te gaan zien en om mogelijks een pop te kopen. (nog altijd in mijn achterhoofd om de man te verkopen en de pop te vervangen, een plan waar ik nu ondertussen heb van afgezien)
                          Jawadde, ik waan me zeker nog geen kenner, maar nu heb ik toch beter zicht op 'in conditie' en 'niet in conditie'. Ik ben met twee 'topatleten' thuisgekomen denk ik. Kon het niet laten
                          Heb wel mijn vrouw moeten beloven dat dit de laatste waren dit jaar
                          Ah, dus je hebt er nog twee gekocht? Leuk en wie weet lukt het daar wel mee. Gewoon die eerste man goed behandelen zodat die snavel beter wordt en die pop en man in een lichte kooi zetten met veel gezond voer en de ruimte. Uiteindelijk komt het vast goed en dan heb je meteen vers bloed voor je eventuele nageslacht volgend jaar. Voor je het weet ben je verslaafd

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15
                              Die schilfert er langzaam af en er groeit dan mooi nieuw snaveldeel onder. Wel zou ik ter ondersteuning een druppel anti-parasiet op zijn schuidervel druppelen. Bv anti-luchtpijpmijt van Bogena wat je voor 8 euro bij de dierenwinkel kan halen. Dat is Ivermectine en dat dood alle mijten via het bloed dus dan komt het ook zeker niet meer terug en krijgt de pop het niet ook als je die meteen mee behandelt Werkt 4 weken in het bloed. Is vrij drastisch dus geef er een goede vitaminenkuur achteraan en dan is hij na een paar weken weer zo goed als nieuw

                              Gefeliciteerd met dat nieuwe koppel. Zie je nu het verschil goed? Vogels in conditie zijn strak en erg actief. Ik denk dat jouw vogels niet zo strak in de veren zitten als je nieuwe paartje toch?

                              Opmerking

                              Working...
                              X