Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: paardebloem extract

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    331

paardebloem extract

heeft er iemand ervaring, met het geven van paardebloem extract, het zou als je het geeft, in de aanloop van het kweekseizoen, de conditie van de vogel verbeteren. ik weet dat de echte paardebloem, bloem en blad, beter is om te geven. maar die zijn nog niet zo vroeg in het jaar te vinden. ik denk dat als je er mee wil beginnen, dat je al in februari zal moeten starten ermee.

Senior lid Rissotto's Avatar
    Thanks
    0
    hallo Ton,

wat ik weet is dat de paardenbloem heel erg gezond is, alleen ze zijn er niet altijd. (hier tenminste).

hier wat info ov er de paardenbloem:

"Zowel bladeren als de wortel van de paardenbloem worden beschouwd als 'geneeskrachtig'. De wortel van de paardenbloem bevat oa de bitterstof taraxine die een groot deel van de medicinale werking heeft. Deze stof heeft een licht laxerende werking waardoor het toiletbezoek vlotter zal verlopen. Wie last heeft van slechte spijsvertering heeft baat bij het bitter tonixum van de paardenbloemwortel.

Paardenbloem regelt de spijsvertering, werkt urine afdrijvend en wordt succesvol gebruikt bij leveraandoeningen en dieeten (zie leverdieet).

Om deze redenen wordt paardenbloem ook gebruikt bij galstenen of geelzucht. Aangezien paardenbloem zo'n zuiverend effect heeft op de metabolische processen in ons lichaam is het ook ideaal als 3 weken kuur bij het volgen van een calorie-arm dieet. Uw lichaam wordt als het ware ontlast van vastzittend vet en gif.

Bladeren van paardenbloem

De medicinale werking van het paardenbloemblad moet niet onderdoen voor de wortel. Het bevat bitterstof en bovendien is het een rijke bron aan kalium, ijzer, vitamine A, B, C en D. De bladeren hebben een urineafdrijvende werking (vandaar genaamd 'pisbloem'). Paardebloem zuivert je lichaam van giftige stoffen en kan zelfs verlichting brengen bij huidproblemen en ontstoken gewrichten. Er zijn geen grote nadelige nevenwerkingen gekend bij dit kruid, hoewel steeds doseren."

Senior lid petra's Avatar
    Thanks
    0
    Hallo Ton ik weet wel dat toen ik 84 kanaries had ik ze in de zomer vol duwde met de paardebloem, ze waren er helemaal verzot op aten echt alles op.

Dat kreeg ik toen door van een oude man die al jaren kweekte met kanaries
    hij zei ze worden nooit ziek(klopte ook echt) en de gele kleur werd intenser er van.

Groetjes Petra.

Stamgast Hans de Vries's Avatar
    Thanks
    4
    Voor het grootbrengen van jonge vogels is dan nog van belang dat de halfrijpe zaden ongeveer 36% plantaardige eiwitten bevatten, topvoer dus!

Als je een beetje aktief 'plukbeleid' hanteert kun je gedurende het hele jaar over de zaden beschikken: pluk zoveel mogelijk paardebloemkoppen en knip het witte puntje er af zodat je alleen het bedje overhoudt waar de zaadjes in staan. Alles wat je niet nodig bent die dag in plastic zakjes doen en invriezen.
    Voeren: even een half uurtje uit de vriezer en het kan aan de vogels gegeven worden.

Hans.

Stamgast Antoni Hopmann's Avatar
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door petra Bekijk Bericht
    Hallo Ton ik weet wel dat toen ik 84 kanaries had ik ze in de zomer vol duwde met de paardebloem, ze waren er helemaal verzot op aten echt alles op.

Dat kreeg ik toen door van een oude man die al jaren kweekte met kanaries
    hij zei ze worden nooit ziek(klopte ook echt) en de gele kleur werd intenser er van.

Groetjes Petra.
    Hallo Petra !
    Ondanks alle lofzang heb ik toch liever,dat mijn Spaanse Timbrado's op de eerste plaats de zaadmengeling eten. Daarnaast een gift van wat groen
    uit de natuur(goed afwassen en drogen) of anderszins.
    Het volduwen van kanaries met paardenbloem lijkt me geen goed idee.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Senior lid petra's Avatar
    Thanks
    0
    Hoi Antoni

Mijn vogels kregen er ook een goed zaadmengsel bij hoor.
    aten dus niet alleen paardebloem, maar als ik hun dat s'middags in de voiliere gaf keken ze niet meer naar het zaadmengsel om.

groetjes petra.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    331

welk moment

wanneer moet je de paardebloem oogsten:

bij foto 1, bij foto 2, bij foto 3 of bij foto 4.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails p1.jpg   p2.jpg   p3.jpg   p4.jpg  

Stamgast
    Thanks
    8

Cool oogsten

De paardebloem kan je het best oogsten tussen stadium 2 en 3 in. Als er een los wit puntje op de knop zit is het zaad vrijwel goed. De knop aan het einde van de steel afknijpen, het witte pluis afknijpen tot een millimeter of vier van de onderkant en je zal zien dat het zaad in de doos blijft zitten. Het pluis blijft in de weide, daar waar het gegroeid is (met pluizen in huis krijg je altijd ruzie met degene die de stofzuiger bedient...).

Groet,

Rob.

Stamgast Antoni Hopmann's Avatar
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door petra Bekijk Bericht
    Hoi Antoni

Mijn vogels kregen er ook een goed zaadmengsel bij hoor.
    aten dus niet alleen paardebloem, maar als ik hun dat s'middags in de voiliere gaf keken ze niet meer naar het zaadmengsel om.

groetjes petra.

Hallo Petra !
    Prima in de middag. Eerst het grootste deel van de zadenmengeling eten
    en daarna dat heerlijke groen. Ja zo doe ik het ook altijd.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Stamgast Hans de Vries's Avatar
    Thanks
    4
    Ik denk dat Petra de halfrijpe zaden bedoelt. Of toch de hele plant?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten