Bleekrug diamantvinken zul je wel niet hebben, want die zijn uiterst zeldzaam, ik heb lange tijd gedacht dat ze uitgestorven waren, want ik heb ze 25 jaar niet meer gezien, maar ik heb er (in het buitenland) toch weer gezien niet al te lang geleden. Dus zeg nooit nooit, maar het is onwaarschijnlijk dat jij bleekruggen hebt.
Een bleekrug heeft een "grijze" kop, een koudbruin rugdek en een zwarte borstband en flank (flank met stipjes uiteraard) De vererving is niet 100% duidelijk want daar is nooit goed onderzoek naar gedaan
Een Bruine en die zul jij wel hebben heeft een bruine kop een warmbruin rugdek en een niet egale borstband die duidelijk bruin van tint is. En een bruine flank met stippen.
Bruin vererft geslachtsgebonden. Als jij een wildkleur man paart aan een bruine pop dan kweek je alleen uiterlijk wildkleurige jongen, waarvan de mannen split bruin zijn.
Als jij toch Bruine jongen kweekt uit een dergelijke paring dan kan dat alleen maar als de vader split voor bruin is.
Dan heb je dus de paring split bruin man x bruin pop en dat geeft: 25% Bruin man, 25% Bruin pop, 25% split bruin man en 25% wildkleur pop
ik laat de andere kleuren die je noemt in het voorbeeld hierboven maar even buiten beschouwing om het niet nodeloos ingewikkeld te maken, maar geelstuit (officieel oranjesnavel) vererft recessief en dat houdt dus in dat beide ouders minimaal split geelstuit moeten zijn.
V.w.b. de Pastel, die vererft geslachtsgebonden, dus je kunt als je pastel jongen uit dit koppel kweekt concluderen dat de vader split pastel is.
Je zegt niet dat de moeder de pastelkleur laat zien en een pop is nooit split voor pastel, dus je kunt dan ook de conclusie trekken dat de pastel jongen die uit dit koppel voortkomen allen poppen zijn.
Met enig fortuin kun je dus uit een dergelijk koppel een oranjesnavel pastel bruine pop kweken, kans van 1 op 32 of zo
Dus je kunt dus dit concluderen: je hebt een koppel dat bestaat uit een:
Wildkleur split oranjesnavel pastel bruin man
Bruin split oranjesnavel pop