Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ik zoek tips voor mijn binnenhok/nachthok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Ik zoek tips voor mijn binnenhok/nachthok

    Beste vogelvrienden.
    Zoals jullie weten heb ik sinds enkele maanden een buitenvoliere.Ik heb wel een binnenhok maar het is wel erg klein.Nu wil ik deze week een binnenhok/nachthok maken in de schuur van 250cm lang en 1 m breed.Daar komen ook 2 TL lampen hangen.En enkele broedkooien.Hoe veel weet ik nog niet.Nou wil ik graag tips over de nachthok.Is het bgroot genoeg??Hoe kan ik mijn vogels straks inkrijgen>????Of gaan ze zelf wel in?De nachthok wordt ook verwarmdt in de winter.Kan ik de invlieggat in de winter open laten of moetten de vogels binnen blijven.Het gaat om kanaries,Gouldamadines,driekleurpappegaaiamadines en koppeltje roodmussen.Oh ja en enkele chineese dwergkwartels.Hoe doe jullie de nachthok inrichten??Alleen wat plantjes(kunst) en wat zitstokken??
    Ik hoor de goede tips graag.
    Groetjes Roodmus (Gabriella)
    sigpic
    Excuses voor de tipefouten.

  • #2
    Ik zou een heel klein spaarlampje van 25 watt de nacht door laten branden. Echt heel weinig licht maar genoeg om de stokken net zichtbaar te maken. Meestal komen de vogels wel op het licht af in de avond en gaan ze er dus vanzelf in. Mocht je dan in die ruimte komen dan fladdert ook niet alles rond in de winter als het vroeg donker wordt.

    Verder klinkt het helemaal perfect en lekker ruim. Ik zou het zelf steriel inrichten, dus mooie stokken hoog in de ruimte zodat ze het echt fijn vinden om daar te slapen. Geen planten zou ik doen. Daarvoor gaan ze maar naar buiten. Ik zou ook dag en nacht dat hok open laten zodat ze de keuze hebben. Evt de goulds bij strenge vorst voorspellingen de broedhokken in en de daglengte van buiten aanhouden met je tl lampen

    O ja, ik zou ook de temperatuur lichtjes boven het vriespunt houden en niet warmer. Zet je het bv op 10 graden en is het buiten -5 dan vind ik persoonlijk de klap bij naar buiten gaan te groot. 5 graden max verwarmen lijkt mij prima. Het is al droog, windvrij en comfortabel.

    Opmerking


    • #3
      Bedankt voor de tips Marx.Maar wat als de teperatuur buiten -10 is?Of - 15??Dan 5 graden verschiel is toch niet genoeg??Buiten -10 en in de nachthok -5??Misschien stome vraag Maar is het niet te koud in de hok dan? Of moet ik de verwarming zo zetten dat het gewoon niet onder de 0 gaat??De laatste jaren is de winter niet zo streng maar wie weet.

      Wat planten betreft:Ik heb in de buitenvoliere veel kunstplanten ook echte planten maar niet veel.Echte pant als hedera.Maar staat ook mijn kunstkerstboom in de voliere en mijn kanaries slaapen daar in.Is het niet beter als ik de (kunst)kerstboom ook in de binnenhok zet??


      Oh ja:de broedkooien komen aan de andere kant van de schuur dus niet in de gedeelte van de nachthok.Dus de nachthok is alleen voor de vogels in de voliere.
      sigpic
      Excuses voor de tipefouten.

      Opmerking


      • #4
        nachthok

        wat belangrijk is in je voliere, om de winter door te komen, is dat je vogels uit de wind en overdekt (droog) kunnen zitten. ik heb ook een nachthok met verwarming en een lamp erin, maar ze zitten allemaal s`nachts buiten. putters zijn het van nature al gewend, de europese kanaries ook. waar je wel op moet letten, en dat is per vogel verschillend, of hij binnen of buiten opgegroeid is. een vogel die altijd binnen heeft gezeten, moet je wel overwennen om buiten te laten. om ze naar binnen te krijgen kan je wat voer binnen aanbieden. ik zou persoonlijk geen planten of wat dan ook in het binnenhok doen, een vogel slaapt goed op een stok, en dat is wel beter te reinigen.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Nachthok is klaar

          De nachthok is klaar.Het is iets kleiner geworden dan geplendt.
          220cm lang 200cm hoog en 100cm breed.Op de foto lijkt wel wat kleiner omdat ik de foto van buiten moest nemen anders paste niet op.Er zitten 2 infra rood lampen in voor het geval Dat wilde mijn man Ik heb ook een kacheltje (op stroom) als het erg koud wordt in de winter.
          Maar nu:Het is al 2 dagen klaar.De eerste dag heb ik alle vogels ingejaagdt.De volgende dag kwamen ze zelf uit.Maar gisteren moest ik weer alle vogels injaagen omdat ze gingen tussen de planten slaapen.Ik heb eten drinken in de nachthok.Sommige kanaries gingen wel zelf in maar de goulds niet.En de kwartels ook niet
          Hoe kan ik de vogels in de nachthok krijgen.?In de hok brandt ook een lampje dat de vogels toch wat kunnen zien.De TL brandt alleen overdags omdat de schuur is best donker.
          sigpic
          Excuses voor de tipefouten.

          Opmerking


          • #6
            Binnen voeren

            Hallo Roodmus

            Je kunt de vogels dwingen naar binnen te gaan door in de ingang wat eten te leggen en de etensbakken binnen te zetten.
            Hierdoor moeten ze wel naar binnen, nooit naar binnen jagen dat werkt dan averechts. Geef ze gewoon de tijd om aan het idee binnenhok te wennen.
            Als ze behoefte hebben om erin te gaan, gaan ze dat vanzelf.
            Verder ziet het er netjes uit mooi hoor. Waar die infra-rood lampen voor zijn is mij trouwens wel een raadsel, want je hebt toch een kacheltje.
            mvg Gerard 6

            Opmerking


            • #7
              Bedankt Gerard.
              De infra rood lampen was de idee van mijn man.Volgens hem geeft niet zo veel warmte als de kachel.Dus als het niet zo erg koud is dan kunnen we de lampen aanzetten en als het erg koud is dan de kachel of allebij.Maar als ik terugkijk in de laatste jaaren dan is het onnodig denk ik
              sigpic
              Excuses voor de tipefouten.

              Opmerking


              • #8
                Zachte winters

                Tja we hebben tegenwoordig erg zachte winters dus of de kachel of lampen aan moeten weet ik niet.
                Hier maken de vogels erg weinig gebruik van het binnenhok.
                Af en toe zit er eens 1 in maar dat is dan meer om een spinnetje te pakken die binnen zit.
                mvg Gerard 6

                Opmerking


                • #9
                  sigpic
                  Excuses voor de tipefouten.

                  Opmerking


                  • #10
                    Komt wel goed denk ik

                    Hallo Roodmus

                    Je bent niet lastig hoor.
                    Ik denk dat dat wel goed komt hoor als ik lees hoe jij het hebt om de voliere heen. Als de vogels maar een tocht vrije en droge plek hebben dan komt het wel goed denk ik. Mocht je je teveel zorgen maken kun je ze altijd uitvangen en in het binnenhok laten overwinteren.
                    Het licht er ook een beetje aan waar ze wegkomen komen ze van buiten of van binnen bij de vorige eigenaar.
                    Ik ken hier een kweker die ze bijna altijd gewoon buiten heeft en ze gaan zelf naar binnen als het te koud is. Gelukkig zijn de winters in dat opzicht niet echt streng meer. Ook goulds worden voorzichtig aan steeds sterker tegen kou.
                    mvg Gerard 6

                    Opmerking


                    • #11
                      Nogmaals bedankt Gerard.
                      Sommige vogels komen uit een dierenwinkel dus dat weet ik niet maar er zijn ook vogels tussen die van binnen komen en ook zijn vogels die van buiten komen.
                      Ik probeer ze nu met voer en verse onkruiden binnen lokken.Sommigen komen we binne.
                      De kwartels proberen het ook voorzichtig.
                      Nu maar afwachten.
                      sigpic
                      Excuses voor de tipefouten.

                      Opmerking


                      • #12
                        geduld en het komt helemaal goed

                        Geduld is een schone zaak. hahahahaa
                        Geef je vogels lekker de tijd om ze te laten wennen en dan komt het helemaal goed. De ene wil wel een binnenhok in en de andere weer niet als ze eenmaal weten dat het daarbinnen lekker warm is gaan ze van het winter echt wel naar binnen hoor. Maar zo te lezen hebben ze beschutting genoeg en kan het maar zo zijn dat ze niet naar binnen willen, dat ze het zo ook goed vinden.
                        In ieder geval succes en onthoud dat je ze altijd nog kunt uitvangen van het winter als je het niet vertrouwd.
                        mvg Gerard 6

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Roodmus
                          Bedankt voor de tips Marx.Maar wat als de teperatuur buiten -10 is?Of - 15??Dan 5 graden verschiel is toch niet genoeg??Buiten -10 en in de nachthok -5??Misschien stome vraag Maar is het niet te koud in de hok dan? Of moet ik de verwarming zo zetten dat het gewoon niet onder de 0 gaat??De laatste jaren is de winter niet zo streng maar wie weet.

                          Wat planten betreft:Ik heb in de buitenvoliere veel kunstplanten ook echte planten maar niet veel.Echte pant als hedera.Maar staat ook mijn kunstkerstboom in de voliere en mijn kanaries slaapen daar in.Is het niet beter als ik de (kunst)kerstboom ook in de binnenhok zet??


                          Oh ja:de broedkooien komen aan de andere kant van de schuur dus niet in de gedeelte van de nachthok.Dus de nachthok is alleen voor de vogels in de voliere.
                          Hoi,

                          Ik zou de temperatuur zo houden dat het water net niet bevriest in je schuur,met de goulds zou ik persoonlijk uit kijken, ondanks de matige winter had ik er een paar met bevroren tenen,helaas bleven deze buiten ondanks dat ze naar binnen konden , voorkomen is beter dan genezen,
                          verder heel veel succes met je vogeltjes,

                          Opmerking


                          • #14
                            Bedankt Jan voor je reactie maar Roodmus zijn laatste bericht stamt uit 07-11-08
                            Groeten Michael

                            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door populier
                              Bedankt Jan voor je reactie maar Roodmus zijn laatste bericht stamt uit 07-11-08
                              wakker nederland hier, lijkt nederlands elftal wel oke was 2010

                              Opmerking

                              Working...
                              X