Mededeling

Collapse
No announcement yet.

krachtvoer vs opfokvoer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
      Anderzijds.... vroeger (daar heb je het weer...) werden de meeste jonge vogels ook groot met een eitje, beschuitje en wat honing.....Of ga ik nu te ver? Hans.
      Mm! Ja,dat zijn dus de zaken die in een goed merk fabrieksvoer zitten.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #18
        Variatie is nodig als het voer niet gebalanceerd is of als de vogels uitgekeken raken (hetgeen niet vaak gebeurd, vogels eten niet diect om het lekkere maar om te overleven)

        Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
        Daarom zijn eieren, buffalo's, pinky's en koolvis prima producten om aan het standaard fabrieksvoer toe te voegen.).
        Je gaat er dus van uit dat het fabrieksvoer niet voldoende eiwit heeft??
        Want daar doe je die toevoegingen er voor bij.


        Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
        Misschien zou het nog beter zijn om geen fabrieksvoer te gebruiken gezien de toevoegingen die hier in worden gestopt om het spul goed te houden... Beschuit/broodmeel met een suppletie van b.v. Avian, Breedmax etc. is nog beter.).
        Daarvoor gebruik dus ook breedmax en aves(verschillende vogels verschillende toevoegingen). En ze eten het graag ei plus drie beschuiten en de mix.

        Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
        Anderzijds.... vroeger (daar heb je het weer...) werden de meeste jonge vogels ook groot met een eitje, beschuitje en wat honing.....Of ga ik nu te ver?Hans.
        Ja en nee, de vogels die nu kweken de zebra's parkieten etc wel. De tropen etc natuurlijk niet (anders hadden we nu niet zo'n "probleem" met de importstop

        Opmerking


        • #19
          Denk dat de meeste mensen niet met tropen kweken omdat er toen volop aanvoer was voor weinig geld en dus geen noodzaak.Jarenlang zijn deze in leven gehouden met zaad en een beetje eivoer.Maar in leven houden en kweken zit nog wel verschil.De mensen die jaren geleden met tropen kweekten deden dit meestal in grote goedbeplante voliere,s en hier lukte het ook door de aanwezige insecten.Mischien voeren de meeste tropen de eerste paar dagen net als de cultuurvogels wel heel anders en zijn de meeste kwekers hier nog niet achter.De tropen zijn nu zo duur dat ze binnenskamers en in schuren worden gehouden waar minder ongedierte<in onze ogen>in vliegt maar wat voor de vogels mischien wel noodzakelijk is om jongen groot te brengen.
          groeten eddie

          Opmerking


          • #20
            Variatie is nodig als het voer niet gebalanceerd is of als de vogels uitgekeken raken (hetgeen niet vaak gebeurd, vogels eten niet diect om het lekkere maar om te overleven)

            Accoord, vogels eten om te overleven maar voer wat niet te pruimen is wordt minder gegeten.

            Je gaat er dus van uit dat het fabrieksvoer niet voldoende eiwit heeft??
            Want daar doe je die toevoegingen er voor bij.

            Ja, ook een uitgebalanceerd fabrieksvoer is soms voor moeilijk kweekbare soorten ontoereikend....

            Daarvoor gebruik dus ook breedmax en aves(verschillende vogels verschillende toevoegingen). En ze eten het graag ei plus drie beschuiten en de mix.
            Ja en nee, de vogels die nu kweken de zebra's parkieten etc wel. De tropen etc natuurlijk niet (anders hadden we nu niet zo'n "probleem" met de importstop

            Ben ik met je eens.
            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

            Opmerking


            • #21
              Misschien Bovomix door zelfgemaakt eivoer?
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #22
                Het belangrijke aan een eivoer is de hoeveelheid eiwitten dat benut kan worden door de vogels.
                Een eivoer kan bv 15% eiwit bevatten, wanneer hier maar 10% bruikbaar is zal een vogel minder snel groeien dan van een ei met 13% eiwit dat bijna volledig benut kan worden door de vogels.

                Groeten

                Alex

                Opmerking


                • #23
                  @ Eddie, De tropen kweekten vroeger inderdaad vaak alleen in een grote beplante voliere. Veel daarvan schaar ik maar onder geluk. De vogels konden zich dan inderdaad goed redden door de variatie aan insecten. Als je kweekverslagen in OV er op naslaat zie je dat men vaak AVES gebruikte.
                  De successen die nu schijnbaar wat makkelijker gaan met de soorten hebben ook veel te maken met het grotere aanbod van commercieel gekweekte insecten en het dna onderzoek dat steeds goedkoper wordt(en door gebruik meeuwtjes en de hogere prijs van de vogels.)
                  Denk maar eens aan de vlucht in de kweek van papegaaien toen endoscopisch sexen algemener werd.
                  Nog steeds is kweken met tropen( de wat "moeilijkere" soorten) nog niet gemakkelijk. Wat nu mogelijk een "vondst"(of hype) is, is het geven van gekookt zaad. Als je nagaat niet zo vreemd, immers de mens heeft ook profijt gehad toen het voedsel ging koken en de tropen eten in hun thuisland veelal onrijpe zaden terwijl ze hier de harde, gedroogde vorm krijgen.
                  Verder zie je steeds dat bepaalde soorten kweken na een introductie van een soort dierlijk voer, bijvoorbeeld meelwormen, en even later buffalo's, en daarna de diepvries pinkies

                  @hans
                  Accoord, vogels eten om te overleven maar voer wat niet te pruimen is wordt minder gegeten.
                  Uiteraard. Veel droogvoer lijkt mij ook niet te pruimen.
                  Bij mij gaat er dus AVES /breedmax bij mijn eigen voer, ruikt lekker, heeft mooie consistentie en wordt door bijna alle vogels goed opgenomen.

                  Opmerking


                  • #24
                    Even terzijde. Opfokvoer/krachtvoer hoeft niet lekker te ruiken.
                    Het lekkere luchtje wordt door sommige fabrikanten toegevoegd voor
                    de vogelhouder/kweker.
                    Enkele uitzonderingen daargelaten (o.a. meen ik de Kiwi) ruiken vogels niets.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #25
                      Ruikt lekker zodat ik het zelf ook op zou willen eten ,
                      Een beperkt aantal vogels ruikt inderdaad(merkwaardigerwijs, wordt door nog vele "kennners" verteld dat je het nest en de jongen niet mag aanraken.

                      Overigens ontdekt de wetenschappelijke wereld steeds vaker dat dieren meer kunnen dan eerst gedacht. Ze zijn slimmer, kunnen wel nadenken etc.
                      Hoewel ik in een wetenschappelijke benadering geloof staat (voor mij)nog niet veel vast.

                      Opmerking


                      • #26
                        Voor mij persoonlijk mag het kracht/opfokvoer best lekker ruiken.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking

                        Working...
                        X