Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: Stromend water

Junior lid
    Thanks
    0

Stromend water

Ik heb in de volière een beek gemaakt met aan het begin een watervalletje en aan het eind een opvangbak met een pomp die het water via een filter naar de waterval pomp . Ik heb er geen actief koolfilter er tussen. in de beek heb ik een paar waterplanten om het water de schonen. Zijn er meer mensen die voor deze oplossing hebben gekozen om de vogels van drink en badwater te voorzien en wat zijn jullie ervaringen.
    Ik bedoel is de kans dat een vogel ziek wordt hierdoor groter dan als je dagelijke een buisje water ververst.

Junior lid
    Thanks
    0

Stromend water

Bedankt voor de informatie maar ik twijfel nog of ik er niet een koolfilter tussen moet doen. Koolfilters halen giftige stoffen uit het water, dus ook eventuele uitwerpselen van de vogels, maar ik vind het wat onnatuurlijk. Ik heb in het filter en in de beek wat BIOBAC baterie cultures voor vijvers toegevoegd voor het reinigen van het water. Het water blijft mooi helder, er ontstaat wel algengroei maar dit dun ik regelmatig uit. Ik zal die andere topic eens doorlezen misschien zit er nog wat informatie bij over toevoegingen aan het water.

Stamgast girlits's Avatar
    Thanks
    10
    Ik heb in mijn tuin een vijver die ook gedeeltelijk onder een van mijn vluchtjes zit naast deze vlucht zitten nog twee vluchten <tjes> waarin een polyesterbak gevuld met grint en diverse water/moerasplanten.Mijn water totaal ongeveer 4 kuub word aan het eind in de bak gepompt en voor het in de eigenlijke vijver komt door een rietveldje.Heb hier vogels in zitten die van mij al een paar jaar geen water meer hebben gehad.De vijver is gedeeltelijk bedekt met kroos en waterlelie de krabbescheer is ieder jaar nog weer opgekomen en ik kan er een meter diep inkijken.Moet er wel bijzeggen dat er behalve een paar stekelbaarsjes en salamanders geen vissen inzitten<ivm omwoelen v/d bodem>De vogels die er in zitten zijn grote gele kwikken ,blauwborsten en baardmannen.Deze vogels heb ik ook in vluchtjes zonder waterpartijen dus die moet ik elke dag en als ze jongen hebben twee keer per dag vers water geven omdat ze de uitwerpselen van de jongen in de waterbak gooien.Heb trouwens nu twee waterbakken staan en er blijft er een schoon had ik eerder moeten bedenken.Zo leer je elk jaar weer bij.Tussen de vogels die dagelijks vers water krijgen en de vogels die nooit water krijgen kan ik niet zeggen dat er verschil zit in uitval door vervuild water.Wat bijleren betrefd de gekraagde roodstaarten brengen de ontlasting van hun jongen bij mij altijd naar de verst van hun nest gelegen zitstok.Daar deze door mij om hun vorm en model zijn uitgezocht vond ik het jammer dat na het uitvliegen de stokken drie keer zo dik waren door de pakketjes stront die er iedere keer werden opgelegd.Heb nu iets verder in de hoek een stokje door het gaas gestoken en het werkt.Trouwens als je de mest kunt zien en het ziet er goed uit weet je gelijk hoe het met de jongen<5> gaat.
    groeten eddie

Senior lid
    Thanks
    0
    Ik gebruik nu 12 jaar dezelfde waterpartij , zonder er iets aan te doen of toe te voegen.
    Het betreft een vijvertje, waarin 4 grote vissen leven en verder een twaalftal watervogels. Dit maar om te zeggen dat watervogels nog veel meer mest in het water brengen dan andere vogels, waarvan je zitstokken voorziet die niet boven het water hangen.
    Vanuit het vijvertje is er een overloop naar een beek, die door al mijn apparte kweekvluchten loopt, en waarin alle vogels zich wassen en drinken.
    Het water wordt op natuurlijke wijze gefilterd door waterplanten. MAAR, ik heb ernaar gewerkt dat er een filtering van planten, (vooral lissen en riet) die eigenlijk drie maal de capaciteit van het gebruikte water aankan.
    Dus in feite een reserve ingebouwd.
    Ik heb hierdoor volgens mij niet meer of minder zieke vogels dan dat ik ze iedere dag water zou geven.
    Wat de beek betreft, heb ik gekozen voor een diepte van wel 60 cm, die dan opgevuld wordt met groffe kiezel tot enkele cm onder het wateroppervlak.
    Dit geeft ook al een natuurlijke filtering, en goed koel water.
    Belangrijk is ook om de pomp constant te laten draaien. Algen in je water geeft aan dat er veel zuurstof in het water aanwezig is. Normaal bij voldoende en goede filtering (natuurlijke) heb je het derde jaar geen last meer van die draadalgen. Als je erwtensoep krijgt is er iets anders aan de hand en is er zeker sprake van onvoldoende filtering.
    In het vijvertje ligt mijn pomp die alles naar boven pompt door de filterbakken met planten. Het is een vierdelig overloopsysteem dat ikzelf gebouwd heb opp eenvoudige wijze, en waar van het ene reservoir het water onder in het andere terecht komt, om zo alweer langs onder over te lopen naar het volgende. Neerschrijven is dit niet zo makkelijk , maar met een beetje inbeelding ga je het wel begrijpen, anders vraag je maar.
    Beneden waar de pomp ligt zitten ook de vier vissen, dit om het vuil dat op de bodem komt, en zich anders kan ophopen, te roeren, zodat het makkelijker door de pomp aangezogen wordt en naar boven gebracht wordt in de plantenfilters.
    Kijk eens naar een natuurlijke waterloop, hier staat men ook niet met potjes aan de rand om kunstgrepen uit te voeren. Probeer dat na te bootsen in miniatuur in je voliere, en je zal zien dat je een prachtig natuurlijk resultaat bekomt.
    Succes ermee, en goed nadenken voor je eraan begint.

Lid
    Thanks
    0

stromend water

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pootje Bekijk Bericht
    Ik heb in de volière een beek gemaakt met aan het begin een watervalletje en aan het eind een opvangbak met een pomp die het water via een filter naar de waterval pomp . Ik heb er geen actief koolfilter er tussen. in de beek heb ik een paar waterplanten om het water de schonen. Zijn er meer mensen die voor deze oplossing hebben gekozen om de vogels van drink en badwater te voorzien en wat zijn jullie ervaringen.
    Ik bedoel is de kans dat een vogel ziek wordt hierdoor groter dan als je dagelijke een buisje water ververst.
    Hallo,
    Ik heb ook stromend water in de volliere echter zonder waterplanten of filter.
    Dit heb ik nu een vol jaar er in staan en heb geen sterfte van de vogels.
    Diverse soorten parkieten, zebravinken en chinese dwergkwartels.
    Echter heb ik wel veel te kampen met alg.

Hoe krijg ik de alg zo min mogelijk in de waterval? (zie foto: rechts achter)
    http://belletje68.hyves.nl/album/286...422667/0/IHVm/

Is er een middeltje dat ook vriendelijk is voor mijn vogels?

Hier hoor ik ook graag meer over.

Groeten,
    Monique B.

Senior lid
    Thanks
    0
    zonder voldoende waterplanten, die de nodige afvalstoffen uit het water halen, zal het moeilijk zijn om van de algen af te raken.
    Je kan een uv lamp plaatsen tussen de pomp, die de algen dood, maar ook de andere goede organismen in het water verdwijnen hiermee.

Anderzijds is het zo dat algengroei enkel in zuurstofrijk water kan plaatsvinden, en dat is dat weer positief over de kwaliteit van je water.

Lid
    Thanks
    0

stromend water

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tropic Bekijk Bericht
    zonder voldoende waterplanten, die de nodige afvalstoffen uit het water halen, zal het moeilijk zijn om van de algen af te raken.
    Je kan een uv lamp plaatsen tussen de pomp, die de algen dood, maar ook de andere goede organismen in het water verdwijnen hiermee.

Anderzijds is het zo dat algengroei enkel in zuurstofrijk water kan plaatsvinden, en dat is dat weer positief over de kwaliteit van je water.
    BEdankt voor uw antwoord.
    Hier heb ik veel aan.

Wat de algen betreft:
    het is geen mooi gezicht als de waterval binnen de kortste keren (week ander half) groen ziet van de alg. Het verstopt de pomp ook nog eens.
    De volliere staat alleen in de vroege ochten en de late avond in de zon.

Ik denk dat er dus niets anders op zit, dan om de 2 weken de bak helemaal te verschonen.

Nogmaals bedankt voor uw antwoord en ik hoop dat u ook nog even een kijkje neemt bij mijn volliere op http://belletje68.hyves.nl/album/286...422667/0/IHVm/

Groeten,
    Monique B.

Stamgast krien's Avatar
    Thanks
    9
    Leuke foto, mooie volliere, wat hebben we toch een prachthobby eigenlijk.

Stamgast Antoni Hopmann's Avatar
    Thanks
    0
    Ja, ik gebruik ook stromend water maar dan wel uit de kraan.
    Elke dag een schone nippelfles en een bak badwater met een scheutje Gezasept.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door krien Bekijk Bericht
    Leuke foto, mooie volliere, wat hebben we toch een prachthobby eigenlijk.
    Dank u wel !

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten