Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Problematische kweek Rode Kardinaal / handopfok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • jammer

    Dat deze discussie, die eigenlijk best interessant is zo eindigt.
    Handopfok heeft al snel een negatief imago.
    Over het algemeen is het met de hand grootbrengen van soms zeer jonge vogels helemaal niet zo moeilijk, al neemt het wel veel tijd in beslag en eist het enige ervaring en logisch denken.
    De hamvraag hier is eigenlijk wat er verwacht word van dergelijk met de hand opgebrachte vogels.
    Voor de kweek of het her uitzetten in de natuur, is het wel degelijk van belang dat een vogel zijn eigen indentiteit behoud.
    Ook al worden ze met meer soortgenoten tegelijk grootgebracht, toch is het de manier waarop ze grootebracht worden door mensen die bepaald hoe zo'n vogel zich later zal handhaven in de natuur, of volliere.
    Ik heb het er nu even niet over dat je wilde cultuurvogels grootbrengt, hetgeen illigaal is zonder vergunning, of dat je het hebt over nakweek cultuurvogel voorzien van een bec ring ed. dat is een andere discussie.

    Een grote rol speelt de natuurlijke aanleg voor sociale imprinting, hoe socialer de soort, hoe gevoeliger deze zijn voor het verpesten van hun sociale vaardigheden t.o.v. hun eigen soortgenoten.

    Ik heb er persoonlijk niets op tegen dat iemand zijn uiterste best doet om zijn geliefde nakweek kuikens als het niet anders kan, met de hand groot te brengen.
    Zet je ze later te koop, zou het wel zo netjes zijn dit er eerlijk bij te vermelden.
    Hoewel ik zelf het er wel een beetje moeilijk mee heb dat sommige vogels, en nu laat ik bewust de kromsnavels even buiten beeld' bewust tam worden gemaakt.

    Ik zie het zo.
    Mits goed opgebracht heb ik niets tegen op handopfok.
    Goed grootbrengen betekend in mijn ogen, dat de opgebrachte vogels in staat zijn tot sucsessvolle kweek.
    En dat kan heel goed hoor!

    Opmerking


    • Moo,

      Jouw argumenten zijn al diverse malen naar voren gebracht in de discussies over dit onderwerp.
      Er zijn gewoon liefhebbers die uit principe tegen handopfok zijn. Niet zozeer omdat de vogels niet meer bruikbaar zouden zijn als kweekvogel (uitgezonderd kromsnavels?) of na handopfok ander, onnatuurlijk gedrag zouden vertonen, maar gewoon uit principe...

      Ik heb alle respect voor de principes van mijn collegavogelkwekers en ik kan mij er best iets bij voorstellen, maar toch breng ik zelf regelmatig vogels met de hand groot. Ik denk bijna de helft van mijn ek. vogels. Ik moet daarbij eerlijk bekennen dat ik, als het even kan, het liefst natuurbroed toepas. Het scheelt me een hoop werk (en tijd)...

      Opmerking


      • Handopfok toch goede kweekvogel ?

        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning Bekijk Bericht
        normaal gesproken: is het zo dat de jongen juist de eerste dagen gevoerd worden met insekten,dit word dan langzaam afgebouwd en gaan de ouders eivoer geven,zacht zaad(onkruiden) en als laatst worden zij op zaad gezet door de ouders.

        maar je gaat nu een kunstgreep uithalen dus dan is die volgorde niet meer van toepassing.
        als je een premix handopfok gaat gebruiken dan zitten daar in principe alle stoffen in om volwassen te worden.
        ik zie het altijd wat anders dan andere want ik denk niet in levend voer of eivoer of weet ik veel wat ,ik denk in de benodigde stoffen,maw als je de stoffen geeft die een vogel nodig heeft om op te groeien dan maakt het niet uit in welke vorm dit is.
        wat wel uitmaakt is het voorkeur van de vogel t.a.v. het op te nemen voer,zo kan een meelworm aantrekkelijker zijn dan eivoer voor een vogel(ondanks dat het eivoer rijker is aan bouwstoffen).
        en dat is nu juist het punt waar veel mensen de fout in gaan, de vogels hebben voorkeuren voor bepaalde dingen, geef je die niet dan nemen ze het niet op en word er ook niet gevoerd bv


        quote erik-jan:Wanneer deze jongen uiteindelijk wel overleven, zijn ze dan nog normaal geschikt voor kweek of niet?

        tja hierover zijn de meningen verdeelt,ik zeg niet doen,nooit het worden nooit goede kweekvogels (uiteraard zijn er altijd uitzonderingen , want de volgende berichten zullen wel komen van maar ik heb dit wel of zoiets)
        van de 4 jongen gaat 1 er misschien voorbeeldig zijn taak doen, de andere drie geven alleen maar ellende bij (waarschijnlijk) ander mensen (ik neem aan dat het verkocht word).
        erik-jan je moet het zo zien(door mijn ogen gekeken): de jongen hebben geen enkelt kontakt meer met de oudervogels, de jongen nemen dus ook geen enkele raseigenschappen over.
        de jongen leren in het nest al van de ouders overkontakt geluid, ze leren warm houden van jongen(broeden), ze zien hoe een nest in elkaar steekt van een kardinaal (ze zitten er immers zelf in en leren dus ook instinctief dat als er een ei gelegd moet worden dit dan ook in zo'n bouwsel moet wat een nest heet), als zij uitvliegen leren zij gevaar herkennen, ze "leren"/kijken af nestelen(als er 2 de ronde gedaan word) ,ze "leren"/kijken af baltsrituelen (als er 2 de ronde gedaan word) ,ze leren van de ouders wat wel te eten wat niet te eten etc. etc.

        maw als ze te vroeg en te lang in de handopfok zitten zijn het wel rode kardinalen maar van binnen in gedrag zijn het geen rode kardinalen.
        het gaat ook wel eens goed hoor want vogels leren meer en langer door dan de meeste mensen denken,gelukkig hebben vogels een groot aanpassingsvermogen en vermogen om gedrag "aan te leren".

        succes

        over handopfok zelf (de praktijk) kan ik je niks mededelen,heb ik geen ervaring mee.
        wel ervaring met handopfokvogels ,die hier soms rondvliegen,ik heb er nog nooit 1 gehad die zich volledig raseigen gedroeg in communiceren,netselen,grootbrengen etc etc.
        mvg
        mijn mening,niks anders
        Zelf heb ik zanglijsters.Beide kweekpoppen zijn met de hand grootgebracht en bouwen een perfect nest, cementeren mooi de binnenkant, broeden vast en brengen jongen op. Elke vogel heeft een aangeboren instinct dat niet zo maar "vergeten" wordt. Hoe weten eigen kweek vinken immers dat lijsterbessen, kruiden, enz. .... lekker en voedzaam zijn. Jonge goudvinken gaan onmiddellijk eraan eten ook al hebben ze nooit het zien voordoen door de ouders ... Instinct zeg ik dus ... Ieder zijn eigen mening
        PS : Als ik kan kiezen dan neem ik meestal bij voorkeur ook een natuurlijk opgebrachte vogel als kweekpop.

        Opmerking


        • We springen hier van een bericht van WK in 2008 naar het jaar 2016.

          Ik kijk vooruit naar een bericht van Theys Ronny in 2024 waarin de resultaten worden vermeld van de kweek van zanglijster handopfok die jaar in, jaar uit met de hand zijn grootgebracht.

          gr kees

          Opmerking


          • hoi kees,
            houd je dan wel rekening met het tijdsverschil anders zit je zo,n 12 uur voor niks te kijken.

            mvg eddie

            Opmerking


            • Moest weer even glimlachen Eddie.

              Na volgende week kijk ik weer voor een maand of drie niet dus dat is weer meegenomen.

              gr kees

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Marx Bekijk Bericht
                Ik zeg dus wel proberen want in mijn ogen worden het ideale kweekvogels. Juist een met de hand grootgebrachte vogel kent de stress niet die veel door hun ouders grootgebrachte vogels wel kennen in gevangenschap. De ouders zijn vaak schuw, ervaren in het gevangen worden door mensen en heen en weer vliegen als er mensen naderen. Ze geven vaak de alarmroep als de verzorger bij het nest komt. Juist dat pikken de jonge vogels op.
                Hoe ze zelf verzorgd worden leren ze niet dat zit in hun genen. Het is dus niet zo dat een jonge vogel die door mensen is grootgebracht leert dat hij alleen met een pincet of kropnaald kan voeren. Broeden leren ze ook niet van hun ouders en baltstgedrag is bijna altijd genetisch bepaald. Kijk maar eens naar de koekoek. Die leert ook niks van zijn pleegouders en baltst later net als een normale koekoek met koekoeken en niet als een fitis met fitissen.

                Een klein gevaar zit hem alleen in het geisoleerd grootbrengen. Kies er dus altijd voor meerdere jongen samen groot te brengen en probeer de ouders op gehoorsafstand te houden ivm zang die wel vaak aangeleerd is deels. Mijn handopfok kanaries hebben deels putterzang omdat er een bastaardputter in die ruimte stond.

                Ik heb een kakeriki met de hand grootgebracht, deze vogel zelfs alleen omdat het de laatste overlevende was. Zij is het jaar daarop moeder van 6 gezonde kuikens geworden ondanks alles en bracht die prima groot. Het leuke was dat je de kuikens uit het blok kon nemen en zo dus wat tammer kon maken (wat nooit verkeerd is met kweekvogels) en ze dan op de hand haar jongen kwam voeren in de voliere. Ik heb 3 kanariepoppen grootgebracht die daarna ook op geen enkele manier vreemd gedrag vertoonden. Zij brachten hun jongen groot daar waar ze mochten en kenden geen angst voor mensen. Nu heb ik nog een 3 jaar oude Timbradoman zitten die baltst en zingt naar elke pop, gewoon in de winter in de groep zit buiten en alleen dus delen putterzang heeft omdat hij geen voorzanger heeft gehad. Prima bevruchter en prima meevoerder met de pop die niet eens apart hoeft bij een nest. Wel is hij extreem vurig waardoor hij de zomer apart zit als hij niet kweekt. Maargoed, dat is dan weer Timbrado eigen.

                De handopfokvogels gaan broeden ondanks verstoring van hun verzorger. Stressen niet van het nest af als ze gevoerd worden en ringen is dan ook geen enkel probleem. Vaak pak je een handopfokvogel zo van het nest of zelfs met nest en al op zonder dat ze stress heeft.

                Doen de ouders het, prima en veel beter, vindt je deze jongen waardevol en belangrijk dan zou ik de moeite dus gewoon nemen en ze grootbrengen.

                Ik merk er dus weinig van als je ze direct na zelfstandig worden weer onder hun soortgenoten zet.

                Mijn merel die ik afgelopen jaar heb grootgebracht is uitgewilderd in een vogelopvang. Als je contact weer afbouwt en de vogel bij soortgenoten zet wordt hij zo weer wild. Zelfs bij handopfok moet je dat onderhouden. Het is niet vanzelfsprekend dat de vogel echt tam blijft. Grootbrengen, verwilderen en uitzetten is de manier van alle vogelopvangcentra op dit moment. De Californische Condor is in het wild volledig opgebouwd uit handopfokdieren. De soort kent nog maar een enkele vogel die niet ooit uit handopfokvogels is gekomen.

                Ik ben het helemaal eens met Marx. Zelf heb ik al 4 jaar achter elkaar succesvol (tss. de 10 en 15 jongen per koppel) gekweekt. De moeders waren zelfgrootgebrachte vogels ...

                Opmerking

                Working...
                X