Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Problematische kweek Rode Kardinaal / handopfok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Problematische kweek Rode Kardinaal / handopfok


    De tweede ronde werden 4 eieren gelegd, minimaal 2 bevrucht. (later niet meer naar gekeken ivm eventueel verstoren) De pop broedt weer helemaal alleen. Een paar dagen voordat de jongen uit moesten komen hebben we de man apart gedaan in een grote tt-kooi, opgehangen in het zicht van de pop met aan beide kanten van het front een voerbak. (pop wordt soms door tralies gevoerd door de man) Nadat de pop een kwartiertje wat moeilijk deed ging ze verder met broeden. Gisteren zijn 2 jongen uitgekomen echter; de jongen verdwijnen weer uit het nest, 1 op de grond en 1 in de voerbak in de tt-kooiDe jongen zijn echter nog in leven!

  • #2
    Ik heb nooit gevoerd met een kropnaald. Gewoon in de bekjes en zelf slikken dan kan je niet teveel voeren. Mij is het altijd gelukt dus ik denk dat je ze zelf moet laten eten en niet moet dwangvoeren dus.

    Ik heb zelfs 1 dag oude kanaries grootgebracht. Ik heb daar een warmtemat voor omdat een lamp erg heet kan worden en de jongen echt bestraald. Warmte van onder is beter omdat ze dan dieper in het nestje kruipen als ze het koud hebben. Als jullie kuikens het nu heet hebben zullen ze strekken en omhoog gaan. Dat zal niet helpen met een lamp.

    Succes, ik hoop dat het lukt want het zal zwaar tegenvallen weet ik uit veel ervaring hiermee Het kost enorm veel tijd, inzicht en zorgzaamheid. Ik heb nu op dit moment hier nog een van de kanaries zitten die vanaf de 2e dag verstoten was. Kerngezonde vogel die helemaal normaal is. Het KAN dus wel

    Als je niet te ver weg woont heb ik een optie. Twee supertamme kanaries die nu al lang op plastic eieren zitten. Ze eten wildzangeivoer met pinky's en er is een kans dat ze de twee kardinalen groot gaan brengen. Man en pop voeren heel goed en zijn uitmuntende pleegouders. Ik woon bij Nijmegen in Gelderland. Kan niks beloven maar we kunnen het proberen als je dat makkelijk lijkt.

    Opmerking


    • #3
      Erik-Jan,

      Gwoon de vogeltjes op een graad of 30-35 houden en ieder uur met de kropnaald voorzichtig de krop volspuiten. De nekjes zijn min of meer doorzichtig, dus je ziet het halsje vullen als een opgestopt worstje. Liever te weinig dan te veel voer geven. Kleine hoeveelheden voer iedere 3 uur vers aanmaken met lauw water. Ontlasting in de gaten houden. Als ze in de veren komen om de 2 uur voeren. Niet nodig om met allerhande insecten te gaan voeren. In een goed handopfokvoer(bijv. van Aves of Avian) zit alles wat ze nodig hebben. Pas een week of wat na het uitvliegen beginnen met aanbieden van insecten.
      Geen lamp gebruiken. Het mooiste is een warmte of opfokkooi met doorzichtige voorkant, verlichting en instelbare temperatuur tot 38 graden etc.

      Opmerking


      • #4
        Met de kropnaald gewoon voorin de bek druppelen, zoals Marx aangeeft kan natuurlijk ook.

        Opmerking


        • #5
          quote erik-jan:Ze vliegen nml. normaal gesproken al met 1,5 wk uit
          hier is de ervaring dat er op de negende dag al geen jong meer in het nest te vinden is.

          quote erik-jan:Stel, de jongen blijven leven, hoelang moeten we opfokvoer blijven geven of beginnen bijvoeren van bijv. insekten zoals miereneieren of geknipte/gemalen pinkies/buffalo’s? Ze vliegen nml. normaal gesproken al met 1,5 wk uit dus neem ik aan dat ze dan allang levend voer krijgen?

          normaal gesproken: is het zo dat de jongen juist de eerste dagen gevoerd worden met insekten,dit word dan langzaam afgebouwd en gaan de ouders eivoer geven,zacht zaad(onkruiden) en als laatst worden zij op zaad gezet door de ouders.

          maar je gaat nu een kunstgreep uithalen dus dan is die volgorde niet meer van toepassing.
          als je een premix handopfok gaat gebruiken dan zitten daar in principe alle stoffen in om volwassen te worden.
          ik zie het altijd wat anders dan andere want ik denk niet in levend voer of eivoer of weet ik veel wat ,ik denk in de benodigde stoffen,maw als je de stoffen geeft die een vogel nodig heeft om op te groeien dan maakt het niet uit in welke vorm dit is.
          wat wel uitmaakt is het voorkeur van de vogel t.a.v. het op te nemen voer,zo kan een meelworm aantrekkelijker zijn dan eivoer voor een vogel(ondanks dat het eivoer rijker is aan bouwstoffen).
          en dat is nu juist het punt waar veel mensen de fout in gaan, de vogels hebben voorkeuren voor bepaalde dingen, geef je die niet dan nemen ze het niet op en word er ook niet gevoerd bv


          quote erik-jan:Wanneer deze jongen uiteindelijk wel overleven, zijn ze dan nog normaal geschikt voor kweek of niet?

          tja hierover zijn de meningen verdeelt,ik zeg niet doen,nooit het worden nooit goede kweekvogels (uiteraard zijn er altijd uitzonderingen , want de volgende berichten zullen wel komen van maar ik heb dit wel of zoiets)
          van de 4 jongen gaat 1 er misschien voorbeeldig zijn taak doen, de andere drie geven alleen maar ellende bij (waarschijnlijk) ander mensen (ik neem aan dat het verkocht word).
          erik-jan je moet het zo zien(door mijn ogen gekeken): de jongen hebben geen enkelt kontakt meer met de oudervogels, de jongen nemen dus ook geen enkele raseigenschappen over.
          de jongen leren in het nest al van de ouders overkontakt geluid, ze leren warm houden van jongen(broeden), ze zien hoe een nest in elkaar steekt van een kardinaal (ze zitten er immers zelf in en leren dus ook instinctief dat als er een ei gelegd moet worden dit dan ook in zo'n bouwsel moet wat een nest heet), als zij uitvliegen leren zij gevaar herkennen, ze "leren"/kijken af nestelen(als er 2 de ronde gedaan word) ,ze "leren"/kijken af baltsrituelen (als er 2 de ronde gedaan word) ,ze leren van de ouders wat wel te eten wat niet te eten etc. etc.

          maw als ze te vroeg en te lang in de handopfok zitten zijn het wel rode kardinalen maar van binnen in gedrag zijn het geen rode kardinalen.
          het gaat ook wel eens goed hoor want vogels leren meer en langer door dan de meeste mensen denken,gelukkig hebben vogels een groot aanpassingsvermogen en vermogen om gedrag "aan te leren".

          succes

          over handopfok zelf (de praktijk) kan ik je niks mededelen,heb ik geen ervaring mee.
          wel ervaring met handopfokvogels ,die hier soms rondvliegen,ik heb er nog nooit 1 gehad die zich volledig raseigen gedroeg in communiceren,netselen,grootbrengen etc etc.
          mvg
          mijn mening,niks anders

          Opmerking


          • #6
            Ik zeg dus wel proberen want in mijn ogen worden het ideale kweekvogels. Juist een met de hand grootgebrachte vogel kent de stress niet die veel door hun ouders grootgebrachte vogels wel kennen in gevangenschap. De ouders zijn vaak schuw, ervaren in het gevangen worden door mensen en heen en weer vliegen als er mensen naderen. Ze geven vaak de alarmroep als de verzorger bij het nest komt. Juist dat pikken de jonge vogels op.
            Hoe ze zelf verzorgd worden leren ze niet dat zit in hun genen. Het is dus niet zo dat een jonge vogel die door mensen is grootgebracht leert dat hij alleen met een pincet of kropnaald kan voeren. Broeden leren ze ook niet van hun ouders en baltstgedrag is bijna altijd genetisch bepaald. Kijk maar eens naar de koekoek. Die leert ook niks van zijn pleegouders en baltst later net als een normale koekoek met koekoeken en niet als een fitis met fitissen.

            Een klein gevaar zit hem alleen in het geisoleerd grootbrengen. Kies er dus altijd voor meerdere jongen samen groot te brengen en probeer de ouders op gehoorsafstand te houden ivm zang die wel vaak aangeleerd is deels. Mijn handopfok kanaries hebben deels putterzang omdat er een bastaardputter in die ruimte stond.

            Ik heb een kakeriki met de hand grootgebracht, deze vogel zelfs alleen omdat het de laatste overlevende was. Zij is het jaar daarop moeder van 6 gezonde kuikens geworden ondanks alles en bracht die prima groot. Het leuke was dat je de kuikens uit het blok kon nemen en zo dus wat tammer kon maken (wat nooit verkeerd is met kweekvogels) en ze dan op de hand haar jongen kwam voeren in de voliere. Ik heb 3 kanariepoppen grootgebracht die daarna ook op geen enkele manier vreemd gedrag vertoonden. Zij brachten hun jongen groot daar waar ze mochten en kenden geen angst voor mensen. Nu heb ik nog een 3 jaar oude Timbradoman zitten die baltst en zingt naar elke pop, gewoon in de winter in de groep zit buiten en alleen dus delen putterzang heeft omdat hij geen voorzanger heeft gehad. Prima bevruchter en prima meevoerder met de pop die niet eens apart hoeft bij een nest. Wel is hij extreem vurig waardoor hij de zomer apart zit als hij niet kweekt. Maargoed, dat is dan weer Timbrado eigen.

            De handopfokvogels gaan broeden ondanks verstoring van hun verzorger. Stressen niet van het nest af als ze gevoerd worden en ringen is dan ook geen enkel probleem. Vaak pak je een handopfokvogel zo van het nest of zelfs met nest en al op zonder dat ze stress heeft.

            Doen de ouders het, prima en veel beter, vindt je deze jongen waardevol en belangrijk dan zou ik de moeite dus gewoon nemen en ze grootbrengen.

            Ik merk er dus weinig van als je ze direct na zelfstandig worden weer onder hun soortgenoten zet.

            Mijn merel die ik afgelopen jaar heb grootgebracht is uitgewilderd in een vogelopvang. Als je contact weer afbouwt en de vogel bij soortgenoten zet wordt hij zo weer wild. Zelfs bij handopfok moet je dat onderhouden. Het is niet vanzelfsprekend dat de vogel echt tam blijft. Grootbrengen, verwilderen en uitzetten is de manier van alle vogelopvangcentra op dit moment. De Californische Condor is in het wild volledig opgebouwd uit handopfokdieren. De soort kent nog maar een enkele vogel die niet ooit uit handopfokvogels is gekomen.

            Opmerking


            • #7
              Hoi Winterkoning, het betreft hier 2 kuikens dus dat regelt zich vanzelf Je laat ze samen zitten en dus kennen ze hun soort. Net als in de natuur zitten ze dus met hun nestgenoten of evt andere jongen van dat jaar. Bij de ouders waren ze ook verstoten na zelfstandig worden.
              En ach, voor de portemonnee kun je beter gaan werken want als je de tijd en energie die je in een handopfok steekt in een normale baan had gestoken heb je minstens 2 keer zoveel verdient. Als ik 200 euro voor een kardinaal krijg dan mag je van mij aannemen dat er meer dan 10 uurtjes werk inzit. Verder geldt voor mij persoonlijk dat een handopfok hier zelden weggaat. De enige handopfok die weg is gegaan zijn een paar kanaries, gratis en voor goed tehuis

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                  nee marx niet mee eens
                  er bestaan diverse stromingen van genetische aanleg in een vogel.
                  zo zijn is de soorteigenschap van het vliegen, dat is wat ze doen omdat het vogels zijn,maar vliegen is iets wat ze leren/oefenen van vooral het zien, ze zien pa en moe toch ook landen op het nest, ze zien de bewegingen toch( wat zeg ik ze oefenen dit zelfs in het nest en als er 1 is die er mee begint dan doen ze het allemaal in het nest), ze moeten alleen gestimuleerd zijn om te gaan vliegen, waarom denk jij dat sommige vogels op 50 cm van het nest zitten met voer in de bek? ze lokken de jongen uit het nest en zet hun aan tot beweging anders blijven de jongen gewoon in het nestje zitten hoor (zolang als het mogelijk is/past).waarom vliegen ouders mee met hun jongen als die hun eerste oefeningen doen,juist om ook te laten zioen hoe ze moeten landen bv ,dus gebruik te maken van staart (stuur) en poten (houvast) vleugels ( rem of opstijgen).
                  maargoed nu zijn we met randzaken bezig en die wijken wat mij betreft iets teveel af van de topic start.
                  mvg, ga lekker bij mijn vogeltjes zitten,mooi weer hier.

                  Daarin ga ik dan inderdaad totaal niet met je mee. Ik heb nog nooit een jonge vogel gehad die niet op de juiste dag uitvloog, geen vliegoefeningen deed omdat ik niet met mijn armen zwaaide en die moest leren landen door naar zijn ouders te kijken. Dat is allemaal voorgeprogrammeerd. Om het punt te verduidelijken kun je bv eens kijken naar vogels in nestkasten. Die doen ook vliegoefeningen en hebben hun ouders nog nooit zien vliegen als ze in een diepe nestkast zitten. Toch vliegen ze ineens uit. Dat gaat vanzelf omdat het vogels zijn.

                  Ook zonder een voorbeeld leert een jonge vogel heel snel en makkelijk vliegen. Even snel als een vogel de naar de ouders kijkt. Dat doen ze nl niet, ze zien hun ouders vliegen en nemen dat als vanzelfsprekend. Vliegen de ouders niet dan nemen ze dat als net zo vanzelfsprekend en ondanks dat gaan ze zelf wel gewoon vliegen. Vogels lokken hun jongen uit het nest vanuit voorgeprogrammeerde instincten. Een nest geeft de kans op ontdekking en daarmee verloren gaan van het hele broedsel. Jongen her en der verspreidt vergoot hun kansen. Daarom lokken ze ze uit het nest.

                  Ze vliegen mee omdat ze bezorgd zijn en een beschermingsinstinct hebben. Komt er een kat dan geven de ze alarmroep waarop de jongen stil gaan zitten. Ze letten er dus wel op, maar vliegen er niet naast zodat de jongen hun vliegbeweging af kunnen kijken. Dat is nergens voor nodig, gaat helemaal als vanzelf nl.

                  Geniet van de vogeltjes en het mooie weer

                  Opmerking


                  • #10
                    Dit heeeft geen enkele zin zo

                    Heren

                    Ik wil mij nergens mee bemoeien hoor, echt niet. Maar kan het lekker toch niet laten
                    Volgens mij wijken jullie in ieder geval af vanwaar de topic over gaat (problemen met de kweek en wel of geen handopfok). En volgens mij heb ik deze eindeloze discussie al eerder gezien tussen jullie. (topic Europeese Spreeuwen). Jullie staan lijnrecht tegen over elkaar en komen er toch niet uit, en de gene die deze topic begon Erik-jan heeft hier al bijna niets meer aan. Al kan ie met alle aangevoerde argumenten ondertussen wel beslissen of het wel zo verstandig is om de jongen met handopfok te gaan doen.
                    Laat hierover elkaar toch lekker met rust (goed bedoeld) want dit haalt niets uit al vind ik het best wel interesant hoor. Maar ik heb zo sterk het gevoel dat het nutteloos is.
                    mvg Gerard 6

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                      groetjes marx jongen ,ik ben er nu echt echt echt klaar mee.(zonde van mijn tijd).
                      sorry ik kan je geen gelijk geven op de diverse punten (als het wel zo/klopte dan was /ben ik de eerste die daarin toegeeft).
                      gelukkig hoeven we het niet eens te zijn en voor degene die het allemaal niet meer helemaal volgen, goed lezen wat ik schreef.
                      meer hoeft men niet te doen.
                      mvg
                      Soms vind ik het jammer dat er geen ruimte is voor deze discussies. Dit is nl mijn beroep en vakgebied. Ik ben dierecoloog en juist dit heeft mijn grootste interesse. Nature vs. nurture-discussies zijn heel erg interessant.
                      We hoeven onze mening ook absoluut niet bij te stellen aan elkaar maar ik zou mensen ook aanraden goed te lezen wat ik schreef

                      De vergelijking baby/vogel gaat in geen enkel opzicht op. De jeugd van een vogel betreft soms maar 4 weken, die van een mens 16 - 18 jaar. De mens is een soort van nurture-principes, leerprocessen dus. De vogels afhankelijk van hun soort meer of minder nurture. Kraaiachtigen, papegaaien en nog veel meer soorten zijn al duidelijk meer nurture dan vinken om maar wat te noemen. Een keizerspinguin krijgt zijn laatste voeding als hij nog in dons zit, groeit uit op zijn vet, het ijs smelt, hij springt in de zee die hij dan voor het eerst ziet en zwemt. Hij kan als vanzelf jagen, eten en komt pas na 4 jaar weer terug naar de kolonie. Hij heeft zijn ouders op dat moment al weken niet gezien. Die zijn al naar het noorden vertrokken. Puur op basis van genen dus.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                        wijze woorden gerard 6
                        ik heb het geprobeerd om af te kappen (diverse malen zie berichten )maar ik mag niet meer zeggen einde discussie.( worden "ze" boos).
                        ik ben altijd echter zo dat als er misstanden zijn die gebezigd worden deze ook altijd iig in twijfel dienen getrokken te worden ,men zou het nog gaan geloven ook
                        dit geldt dus visa versa van de uiteenstaande meningen
                        mvg
                        Als je stellig beweert dat ik absoluut ongelijk heb dan laat je me geen keuze te antwoorden. Verder gaat dit heel erg netjes en is het wat mij betreft alleen maar interessant dat er ook eens een andere kant van het verhaal belicht kan worden. Als jij zegt dat jij gelijk hebt en iedereen zou daar klakkeloos in meegaan dan vind ik dat toch beperkt in bepaald opzicht. Jij hebt je mening gegeven over handopfok, dus er is dan ook ruimte voor een totaal andere mening wat mij betreft.

                        Waarom een interessante discussie bij enig tegengas direct afgebroken dient te worden is mij een raadsel. Zolang er op een nette wijze twee kanten van een medaille belicht kunnen worden is het aan de mensen die het lezen om hun eigen mening over iets te vormen. Die hoeft niet ingegeven te worden op 1 manier

                        En als je echt geen zin hebt om met mij te praten om welke reden dan ook, waarom dan steeds antwoorden met een stellig punt?
                        Wat mij betreft dus niks mis met een discussie op zijn tijd en als dat niet gewaardeerd wordt hier dan hoor ik het wel toch?

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                          heb je ook helemaal gelijk in marx er zijn meerdere waarheden mogelijk en er is zelf een combinatie van waarheden mogelijk,het is nooit het 1 of het ander daar is het te gecomliceerd voor.

                          waarom ik altijd zal antwoorden op dit onderwerp handopfok, waarom???????
                          nou dat snap je toch wel,in mijn ogen hoort dit niet,dus als iemand komt met je moet dit of je moet dat laat ik ook de andere kant zien.
                          verder is ook altijd te lezen dat ik schrijf in de trent van :moet iedereen voor zich weten oid.
                          geef alleen feiten waarom niet .en dan mogen de mensen zelf uitmaken wat ze doen,je zal nooit van mij horen je moet dit of je moet dat
                          gr weer
                          Dan is dit dus een in dit topic relevante en interessante discussie denk ik. Deze mensen stellen nl letterlijk de vraag of de vogels nog geschikt zijn voor de kweek en daarop krijgen ze een interessante uitgebreide uiteenzetting van 2 ervaren meningen. Op basis daarvan kunnen ze hun oordeel over de kuikens vellen. Lijkt mij perfect.


                          Vellen ze het oordeel dood maken, dan neem ik ze bij deze graag van ze over.
                          Ik ben bang dat ze echter al dood zijn gezien het uitblijven van reactie en de dringende oproep. Die combinatie voorspelt niet veel goeds

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                            Wat mij betreft dus niks mis met een discussie op zijn tijd en als dat niet gewaardeerd wordt hier dan hoor ik het wel toch?
                            Tuurlijk is zo'n discussie op zijn tijd helemaal niet erg en voor sommige (ik bijvoorbeeld) egr interesant om te volgen kan ik weer veel van leren.
                            Maar open daar dan een speciale topic voor, die hier speciaal overgaat.
                            Dan kan er naar hartelust over worden gesproken met meerdere meningen door elkaar.
                            mvg Gerard 6

                            Opmerking


                            • #15
                              Hier dan eindelijk een reactie van mij.... mn telefoonlijn thuis was nog niet in orde (na verhuizing) en dus kan ik thuis niet reageren. Vandaag is de lijn als het goed is wel in orde.

                              Ik heb inmiddels alle verhalen gelezen... poeh dat waren er veel.... Ik snap ieder z'n mening en weet dat er in beide een kern van waarheid zit.
                              Het is nu eenmaal allemaal niet van tevoren te overzien hoe eventuele jongen van handopfok het uiteindelijk gaan doen.

                              Inmiddels is gisterenavond 1 jong doodgegaan, 1 leeft er nog. Dit dode jong was al wat rood op de schedel toen hij op de grond lag.
                              Het overgebleven jong werd telkens netjes door ons gevoerd met opfokvoer wat we via een vogeldierenarts een tijdje geleden hadden gekregen om een vermagerde vogel bij te voeren. Het probleem was echter dat het jong vrij lusteloos werd, slecht sperde en het leek alsof het voer er vanachter hetzelfde weer uitkwam. We hebben het toen nog even aangekeken maar als we niets deden ging het zowieso dood. We hebben het toen, niet lachen, bij japanse meeuwen gelegd. Nu doet het veel beter en is weer erg levendig dus moet hij goed gevoerd zijn door de meeuwen.
                              Het was dus een noodgreep en het is afwachten wat het gaat doen. Zeker als je bedenkt dat het jong met een paar dagen een stuk groter moet zijn dan een meeuwtje..... geen idee hoe het zal gaan, even afwachten dus.

                              Dit jong is echt niet bedoeld om te verkopen ofzo, niet om het geld maar het zou leuk zijn als het lukt en niet erg als het mislukt. Heb eerder eens gehoord van iemand die er 1 handopfok heeft gekweekt, was een schitterende vogel. (uiteindelijk ook een goede kweekvogel.... ;-)

                              Wat belangrijker is, hoe nu verder met het ouderkoppel?
                              Waarschijnlijk zal de evt. volgende ronde hetzelfde gaan verlopen?? Heeft iemand hier tips voor?

                              enne hoe is het met de timalies? al gelukt met de nepal /non?

                              Opmerking

                              Working...
                              X