Pagina 2 van de 12 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 112

Onderwerp: Problematische kweek Rode Kardinaal / handopfok

Stamgast
    Thanks
    6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning Bekijk Bericht
    groetjes marx jongen ,ik ben er nu echt echt echt klaar mee.(zonde van mijn tijd).
    sorry ik kan je geen gelijk geven op de diverse punten (als het wel zo/klopte dan was /ben ik de eerste die daarin toegeeft).
    gelukkig hoeven we het niet eens te zijn en voor degene die het allemaal niet meer helemaal volgen, goed lezen wat ik schreef.
    meer hoeft men niet te doen.
    mvg
    Soms vind ik het jammer dat er geen ruimte is voor deze discussies. Dit is nl mijn beroep en vakgebied. Ik ben dierecoloog en juist dit heeft mijn grootste interesse. Nature vs. nurture-discussies zijn heel erg interessant.
    We hoeven onze mening ook absoluut niet bij te stellen aan elkaar maar ik zou mensen ook aanraden goed te lezen wat ik schreef

De vergelijking baby/vogel gaat in geen enkel opzicht op. De jeugd van een vogel betreft soms maar 4 weken, die van een mens 16 - 18 jaar. De mens is een soort van nurture-principes, leerprocessen dus. De vogels afhankelijk van hun soort meer of minder nurture. Kraaiachtigen, papegaaien en nog veel meer soorten zijn al duidelijk meer nurture dan vinken om maar wat te noemen. Een keizerspinguin krijgt zijn laatste voeding als hij nog in dons zit, groeit uit op zijn vet, het ijs smelt, hij springt in de zee die hij dan voor het eerst ziet en zwemt. Hij kan als vanzelf jagen, eten en komt pas na 4 jaar weer terug naar de kolonie. Hij heeft zijn ouders op dat moment al weken niet gezien. Die zijn al naar het noorden vertrokken. Puur op basis van genen dus.

Stamgast
    Thanks
    6
    wijze woorden gerard 6
    ik heb het geprobeerd om af te kappen (diverse malen zie berichten )maar ik mag niet meer zeggen einde discussie.( worden "ze" boos).
    ik ben altijd echter zo dat als er misstanden zijn die gebezigd worden deze ook altijd iig in twijfel dienen getrokken te worden ,men zou het nog gaan geloven ook
    dit geldt dus visa versa van de uiteenstaande meningen
    mvg
    Als je stellig beweert dat ik absoluut ongelijk heb dan laat je me geen keuze te antwoorden. Verder gaat dit heel erg netjes en is het wat mij betreft alleen maar interessant dat er ook eens een andere kant van het verhaal belicht kan worden. Als jij zegt dat jij gelijk hebt en iedereen zou daar klakkeloos in meegaan dan vind ik dat toch beperkt in bepaald opzicht. Jij hebt je mening gegeven over handopfok, dus er is dan ook ruimte voor een totaal andere mening wat mij betreft.

Waarom een interessante discussie bij enig tegengas direct afgebroken dient te worden is mij een raadsel. Zolang er op een nette wijze twee kanten van een medaille belicht kunnen worden is het aan de mensen die het lezen om hun eigen mening over iets te vormen. Die hoeft niet ingegeven te worden op 1 manier

En als je echt geen zin hebt om met mij te praten om welke reden dan ook, waarom dan steeds antwoorden met een stellig punt?
    Wat mij betreft dus niks mis met een discussie op zijn tijd en als dat niet gewaardeerd wordt hier dan hoor ik het wel toch?

Stamgast
    Thanks
    6
    heb je ook helemaal gelijk in marx er zijn meerdere waarheden mogelijk en er is zelf een combinatie van waarheden mogelijk,het is nooit het 1 of het ander daar is het te gecomliceerd voor.

waarom ik altijd zal antwoorden op dit onderwerp handopfok, waarom???????
    nou dat snap je toch wel,in mijn ogen hoort dit niet,dus als iemand komt met je moet dit of je moet dat laat ik ook de andere kant zien.
    verder is ook altijd te lezen dat ik schrijf in de trent van :moet iedereen voor zich weten oid.
    geef alleen feiten waarom niet .en dan mogen de mensen zelf uitmaken wat ze doen,je zal nooit van mij horen je moet dit of je moet dat
    gr weer
    Dan is dit dus een in dit topic relevante en interessante discussie denk ik. Deze mensen stellen nl letterlijk de vraag of de vogels nog geschikt zijn voor de kweek en daarop krijgen ze een interessante uitgebreide uiteenzetting van 2 ervaren meningen. Op basis daarvan kunnen ze hun oordeel over de kuikens vellen. Lijkt mij perfect.

Vellen ze het oordeel dood maken, dan neem ik ze bij deze graag van ze over.
    Ik ben bang dat ze echter al dood zijn gezien het uitblijven van reactie en de dringende oproep. Die combinatie voorspelt niet veel goeds

Stamgast gerard 6's Avatar
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marx Bekijk Bericht
    Wat mij betreft dus niks mis met een discussie op zijn tijd en als dat niet gewaardeerd wordt hier dan hoor ik het wel toch?
    Tuurlijk is zo'n discussie op zijn tijd helemaal niet erg en voor sommige (ik bijvoorbeeld) egr interesant om te volgen kan ik weer veel van leren.
    Maar open daar dan een speciale topic voor, die hier speciaal overgaat.
    Dan kan er naar hartelust over worden gesproken met meerdere meningen door elkaar.
    mvg Gerard 6

Junior lid
    Thanks
    0
    Hier dan eindelijk een reactie van mij.... mn telefoonlijn thuis was nog niet in orde (na verhuizing) en dus kan ik thuis niet reageren. Vandaag is de lijn als het goed is wel in orde.

Ik heb inmiddels alle verhalen gelezen... poeh dat waren er veel.... Ik snap ieder z'n mening en weet dat er in beide een kern van waarheid zit.
    Het is nu eenmaal allemaal niet van tevoren te overzien hoe eventuele jongen van handopfok het uiteindelijk gaan doen.

Inmiddels is gisterenavond 1 jong doodgegaan, 1 leeft er nog. Dit dode jong was al wat rood op de schedel toen hij op de grond lag.
    Het overgebleven jong werd telkens netjes door ons gevoerd met opfokvoer wat we via een vogeldierenarts een tijdje geleden hadden gekregen om een vermagerde vogel bij te voeren. Het probleem was echter dat het jong vrij lusteloos werd, slecht sperde en het leek alsof het voer er vanachter hetzelfde weer uitkwam. We hebben het toen nog even aangekeken maar als we niets deden ging het zowieso dood. We hebben het toen, niet lachen, bij japanse meeuwen gelegd. Nu doet het veel beter en is weer erg levendig dus moet hij goed gevoerd zijn door de meeuwen.
    Het was dus een noodgreep en het is afwachten wat het gaat doen. Zeker als je bedenkt dat het jong met een paar dagen een stuk groter moet zijn dan een meeuwtje..... geen idee hoe het zal gaan, even afwachten dus.

Dit jong is echt niet bedoeld om te verkopen ofzo, niet om het geld maar het zou leuk zijn als het lukt en niet erg als het mislukt. Heb eerder eens gehoord van iemand die er 1 handopfok heeft gekweekt, was een schitterende vogel. (uiteindelijk ook een goede kweekvogel.... ;-)

Wat belangrijker is, hoe nu verder met het ouderkoppel?
    Waarschijnlijk zal de evt. volgende ronde hetzelfde gaan verlopen?? Heeft iemand hier tips voor?

enne hoe is het met de timalies? al gelukt met de nepal /non?
    Goed en scherp opgemerkt. (waar vandaan/via wat?) Die zitten er inderdaad bij, de Nepal Nontimalies hebben wel een nest gehad, maar zelf weer afgebroken. Ze zitten veel onderin de volière, de kardinalen vooral bovenin. We hebben geen ruzie onderling kunnen merken tot nog toe.
    Verder is het even afwachten......

Met vriendelijke groet,
    Erik-Jan

Junior lid
    Thanks
    0
    dit is natuurlijk niet mijn bedoeling.....

(niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk, maar past er denk ik wel bij.. .)

gr. Erik-Jan

Stamgast
    Thanks
    0
    quote erik-jan:Wat belangrijker is, hoe nu verder met het ouderkoppel?
    Waarschijnlijk zal de evt. volgende ronde hetzelfde gaan verlopen?? Heeft iemand hier tips voor?

als ik jouw bericht goed gelezen hebt dan heb je een jong koppel,ik zou gewoon doorgaan met de intensie om natuurbroed te doen ( er zijn er maar duizenden(misschien wat overdreven) tenslotte jouw voorgegaan hierin)

het zijn eertse jaars jongen geef het tijd erik-jan, sommige doen het de tweede ronde bv weer uitstekend en een ander koppel pas weer het jaar erop.

ik zou gewoon dit seizoen doorgaan en beleven als een leerseizoen, want dat is het voor de vogels ook.rode kunnen een jaar of 15 worden dus minimaal 10 jaar er mee kweken is mogelijk,tenzij je de vogels niet de gelegenheid geeft om het daadwerkelijk te leren.

de jonge zouden zomaar ook iets onder de leden hebben kunnen gehad en daarom "eruitgegooid",dat zijn dingen die wij mensen toch niet kunnen doorgronden (tja een trein te laat wel ja).
    het koppel .tja is het wel een echt koppel,ik bedoel is de echte klik er wel of gaat het allemaal een beetje dwangmatig???????
    voeding??????
    nou ja je snapt het wel
    zomaar weer dingen over het waarom het soms wel eens niet gelukt

maak je maar niet druk hoor erik-jan,op dit forum ( want dat is het enigste forum waarop ik aktief ben) "KEN" ik 90% van de mensen,weet wat ze hebben ( en dan bedoel ik niet alleen hun vogels ,maar vooral hun ervaring/vermogen om tot kweekresultaat te komen) etc etc etc .
    enne scherp ben ik altijd, soms wel eens ietsjes te.
    weet ik maar al te goed
    mvg
    ps: leuke link ,je weet nooit wat er allemaal waar van is maar het staaft wel wat ik probeerde te zeggen,ondanks zijn genetische aanleg tot spraak is hem dit niet geleerd,echter het vermogen tot heeft hij nog wel dus als men hem dat leert dan gaat ook dat jongentje praten.

pps: klein tipje nog ,als je jongen er zijn zou ik geen fruit geven, heb ik iig nooit gedaan (vergeet niet het is eigenlijk een zaadeter hé ,die welliswaar niet zijn snavel ophaalt voor vrucht of insekt).

prima discussie

Erik Jan had zijn oorspronkelijke vraag ook gesteld op het forum van de speciaalclub.
    Daar is geen enkele keer op gereageerd waarschijnlijk omdat de Kardinalen buiten onze doelgroep valt.
    Ik heb vanavond er wel op gereageerd en doorverwezen naar dit forum toen ik daarna eens op dit forum ging kijken zag ik dat de discussie ook over de handopfok al in volle gang is en daar ben ik blij mee want ik denk dat er veel misverstand is over de handopfok.
    Allereerst zal ik mijn bericht hier even dupliceren wat ik Erik Jan geschreven heb op het forum van de speciaalclub.

Hallo Erik Jan

En ik dacht dat die kardinalen van mij erg waren.
    Maar die van jou zijn nog een graadje erger.
    Dat aanpikken van de jongen is een bekend probleem bij kardinalen.
    De voedingsdrang is zo groot dat als ze maar even niet sperren omdat ze tot het huigje vol zitten dan worden ze aangepikt.
    Hoe wij dat opgelost hebben.
    Ik heb een grote voorhangkooi gemaakt 110 cm x 100cm x 50 cm die hangt aan de voorkant van de vlucht.
    De man gaat daarin zo dicht mogelijk bij het moment dat de eieren uitkomen.
    Het voer voor de jongen wordt gegeven aan de man witte meelworm morio buffalo krekel redrunner noem maar op.
    De pop moet nu het voer bij de man ophalen en daar is ze lekker mee bezig waardoor de jongen de tijd krijgen om op tijd weer te kunnen sperren.
    Mijn jongen krijgen van de ouders alleen levende insecten gevoerd levende insecten bevatten genoeg vocht wat ook een perfect voer is wat je kan toedienen bij handopfok zijn kikkervisjes.
    Wat ik begrepen heb van handopfok is dat de grootste fout is dat je ze overvoerd alleen voeren als ze geheel rechtop sperren je moet ze eigenlijk groot hongeren.

Of deze vogels dan nog geschikt zijn voor de kweek?
    Vaak hoor ik verhalen dat vogels die grootgebracht zijn dmv handopfok verloren zijn als kweekvogel.
    Ik heb daar zelf mijn twijfels over, het lijkt mij dat miljoenen jaren van evolutie en ingeprent gedrag niet door een enkele handopfok teniet kan worden gedaan.
    Kijk naar de kip die al misschien wel een 100 generaties in broedmachines is uitgebroed maar een kip die de kans krijgt zal al gauw weer de draad oppakken en gewoon weer gaan nestelen.
    Ik denk dat ze gewoon voor de kweek te gebruiken zijn.

Overigens kan je deze vraag beter op een ander forum plaatsen b.v. het vogelcafé.
    De Kardinalen vallen net buiten onze doelgroep waarom is mij niet geheel duidelijk daar moet Ger maar eens zijn licht over laten schijnen.
    Einde bericht

Waarom ben ik van mening dat een goede discussie over de hand opfok van grote waarde is.
    Handopfok is bepaald niet populair zeker niet bij mijn club die van de insecten eters.
    Het zou waardeloze broedvogels opleveren met gedrag die de soort vreemd is.
    Verder wordt er dan altijd een financieel aspect bij betrokken met als gevolg dat als deze discussie ontstaat die meestal op een ruzie achtige manier gevoerd wordt.
    Mijn vrouw en ik zijn kwekers en zijn de hele dag met onze vogels in de weer.
    Wij hebben bergen en dalen.
    Een paar gevallen uit de praktijk van de afgelopen 3 weken.
    Nestcontrolle Grijsflank gaailijster s'ochtends één ei s'avonds kapot gepikte schil remedie eieren rapen in de ochtend vervangen door een kunstei.
    Vier eieren verzameld drie daarvan zijn bevrucht alleen heeft de pop het nest verlaten en heb ik geen stel die op een onbevrucht nest zitten.
    De jongen zijn vandaag uitgekomen.
    Handopfok of Kliko?
    Zwartkoptimalie twee jongen de man vliegt door de tuin na twee dagen gaat de pop ook naar buiten en vliegt meteen terug naar Birma.
    Man blijft klaaglijk achter en tegen de nacht verlaat hij het nest.
    Handopfok of Kliko.
    Witkuif gaailijster het reserve ei heb ik in de broedmachine gelegd om het uit te laten komen als ik het bij de andere jongen terug wil leggen zie ik dat alle jongen verdwenen zijn.
    Handopfok of een lekker hapje serveren?

En dit zijn enkel een paar voorbeelden van de laatste drie weken.

Het vervelende hiervan is dat handopfok door zijn slechte imago onbespreekbaar is en er bijna geen informatie over te vinden is want als je handopfok doet sta je meteen te boek als een broodfokker.

Als gevolg daarvan zijn er al legio vogeltjes onder mijn handen gestorven gewoon omdat ik de kennis van handopfok ontbeer en daar baal ik best wel van als ik weer zo'n prachtig beestje in de kliko moet gooien.

Eén keer is het ons gelukt met een witoorbuulbuul die door een regenbui uit het nest was gevallen ze was 5 dagen oud sperde prima en het was werkelijk een feest. Als ik even geen tijd voor haar had liet ik haar gewoon achter in de tuin en zodra ik die weer betrad zat ze alweer op mijn hoofd of schouder.
    Dat duurde totdat ik een tijdje te lang weg bleef en ik heb haar nooit meer gezien.

Ik ben van mening dat:
    Handopfok een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het behoud van zeldzame soorten in onze volières.
    Handopfok ontdaan moet worden van zijn slechte imago. Waardoor er een klimaat kan ontstaan waar vrije informatie uitwisseling over handopfok mogelijk wordt met als gevolg dat er minder uitval is bij eieren en pas uitgekomen jongen.

T.a.v. de discussie tussen Winterkoning en Marx.
    Miljoenen jaren van evolutie hebben geleid tot de prachtige diversiteit bij vogels die wij allemaal zo bewonderen.
    Er is ingeprent gedrag en aangeleerd gedrag zo zal je een kip wel eendjes groot kunnen laten brengen maar andersom zal dat niet kunnen tenzij je de eenden ouders de toegang naar water ontzegd.
    De eend die door een kip grootgebracht wordt zal echter, tot ontzetting van de moeder heus wel haar baantjes gaan trekken zodra ze de kans krijgt.
    Marx haalde de Koekoek al aan. Waarschijnlijk honderdduizenden generaties koekoeken net als alle parasitaire vogels hebben nooit één seconde contact gehad met hun biologische ouders maar leven en houden hun soort instant puur op ingeprent gedrag.
    Natuurlijk heb je ook aangeleerd gedrag zoals zang echter dat gaat ook in de natuur op zo zal een merel in de Noord Oost polder een andere riedel hebben als een merel in de Provence. Althans het zou mij verbazen als dat niet zo zou zijn.
    Maar is dat het wezenlijke kenmerk van een Merel?

Winterkoning trekt op een gegeven moment een parrallel met de mens zo van laat er maar ééntje in het wild opgroeien en moet je eens kijken hoe weinig mens er over blijft, en daar heeft hij natuurlijk helemaal gelijk in echter gaat hij voorbij aan het ingeprente gedrag van de zuigling zijn reflecten zonder die eigenschappen is de baby in een niet ontwikkeld land ten dode opgeschreven.

Bij een ontwikkeld mens is er een schil van aangeleerd gedrag die zijn normen waarden en kunnen bepalen.
    Bij de mens staat de verhouding aangeleerd gedrag en basaal ingeprend gedrag als 10.000 tot 1 (Dit is puur natte vinger werk enkel als illustratie).
    Als daar een afwijking in zit dan heeft diegene die dat betreft een probleem.

De hoeveelheid aan kennis die een vogel zou opslaan in de eerste weken van zijn leven zoals weten hoe een nest in elkaar zit omdat het daar in gelegen heeft of hoe het gevoerd werd lijkt mij minimaal.

Als een kardinaal uitvliegt is het na zijn eerste celdeling 20 dagen oud.
    Als je bedenkt wat ik of jij als lezer kon? 20 dagen na jouw eerste celdeling of te wel acht en een halve maand voor jouw geboorte, dan moet het besef toch wel doordringen dat er een geweldige hoeveelheid gedrag met de genen doorgegeven moet worden wat je er met een enkele handopfok echt niet uit haalt.
    Als je je dat realiseerd dan zouden de negatieve effecten van handopfok toch minimaal zo niet geen moeten zijn.

In de hoop op een geweldige discussie
    Teken ik
    Arjan

Stamgast
    Thanks
    0
    arjan ,
    mooi lang en uiteengezet verhaal,met hier en daar puntjes waar ik het niet mee eens ben,maargoed dat mag en kan gelukkig in nederland.

over de doortrekking naar het mens verhaal, tuurlijk heb je gelijk met wat je stelt maar ik haalde dat alleen maar aan om een voorbeeld te stellen.misschien had ik moeten zeggen van gooi een baby in een gorilla of chimpansee groep ipv op straat.
    maargoed ik dacht men begrijpt het wel,zoals ik ook veel dingen begrijp uit marx verhaal/mening en uit die van andere zoals het jouwe arjan.

ik zou zeggen open een topic met daarin duidelijk de punten van aandacht,want handopfok wil niet zeggen dat alles ook daadwerkelijk groot komt.
    maak een topic in de trent van : handopfok doe je zo (voorbeeldje hé),maar wees wel zeer specifiek en soortgericht want een ekster is iets anders dan een mus (wederom voorbeeld hé). en wees specifiek over temperatuur op welke leeftijd,hoeveel voedingen,wat voor voedingen ,op welke manier etc etc.(wees dan zo informatief mogelijk).

ik zal mij er niet mee bemoeien of een weerwoord geven ,mijn standpunt staat vast en de feiten staan vast als ik kijk wat er hier gelukt zonder handopfok.

laat ik het dan zo zeggen laat het een "redmiddel" zijn ,maarja ....... mensen.
    mvg
    ohja vergeet de sneeuwkruintapuiten niet arjan!!!!!!!!!!!!!

laatste stuiptrekking dan maar
    ohja ohja ohja ,willen jullie handopfokkers bij verkoop dit er wel altijd bij vermelden dan ? ,dank u!
    en zullen we dan ook afspreken dat jullie dat alleen doen bij soorten die jullie in de strijd gooien als de soorten die "behouden moeten worden in onze voliere"? welke zijn dat dan? 8 a 10 jongen per koppel rode kardinaal is mogelijk ,is dat dan een zeldzame soort?
    men moet in mijn ogen eerst bij zichzelf te raden gaan,want de oorsprong (van het probleem over te moeten gaan op handopfok) ligt maar al te vaak bij de kweker zelf,paar puntjes:
    is het een jong en onervaren koppel?
    is het voer wel zoals het zou moeten zijn?
    is de huisvesting wel zoals het zou moeten zijn?
    etc etc etc
    snapt u het wat ik wil zeggen??????????
    zoals ik al zo vaak hebt geschreven ,iedereen moet doen wat denkt dat goed is.

Stamgast
    Thanks
    6
    Hoi Arjan, ik ben het dus helemaal met je eens wat betreft de instincten van een dier. Een jong dat nog in het nest ligt bij zijn ouders ziet nooit een sperrend naakt jong, zal dat later toch voeren. Ze hebben immers de ogen nog dicht tot ze al veren hebben. Mijn handopfok ekster voerde meteen een jonge ekster en bracht deze geheel zelf groot. Die vogel had de eerste 3 jaar nog nooit een ekster gezien (op de wilde bezoekers na dan) en was totale inprint op mij. Ik vond nog een jonge ekster, bracht deze 2-3 dagen mee in de voliere en ze nam het zo van me over toen ik deze in haar nest legde. Dat werd ook haar partner en samen werden ze een koppel. Ze legde eieren en bouwden nesten. Allemaal nog nooit eerder gezien. Puur natuur zullen we maar zeggen. Jongen kregen ze nooit omdat de man klompvoeten had. Zo was hij ook gevonden, rachitis.

Ik breng mijn hele leven al alles groot wat ik vind, ook bv mussen. Een kleine mus met eitand (hooguit 2-3 dagen oud dus) hebben we grootgebracht. Musje vloog uit, werd in de tuin gezet en na nog 2 weken bedelen en voeren verdween hij in de mussenkolonie. Hij zocht meteen aansluiting toen ik hem losliet en zat in de knotwilg bij de andere jonge mussen. Ik riep dan Guusje! en dan kwam hij zijn maaltijd halen. Guus hebben we nog een maand gezien en daarna was hij net als de rest van de mussen verdwenen. Nooit heb ik gezien dat ze hem pikten of wegjoegen, hij blende gewoon in de kolonie als een volwaardige jonge mus.

Zo zijn er legio voorbeelden van handopfok die geringd is uitgezet en die na jaren normaal wild leven dus teruggevonden werden. Alle opvangcentra werken ook gewoon zo. Moederinstinct heet niet voor niets instinct. Bij lerende dieren met een lange jeugd speelt voorbeeld een rol, apen, mensen etc. Maar bij de snelfokkers als veel vogels is het puur een scale aan elkaar opvolgende gedragingen die genetisch aangestuurd worden. Ze zien hun sperrende kuikens en kunnen niet anders dan reageren door er voor in te stoppen. Ze worden gewoon broeds, gaan leggen en daarna broeden. Mijn handopfokkanaries deden dat in ieder geval wel gewoon.

Alleen de zang is soms naar zijn grootje. Maar dat kan je oplossen met een geluidsfragment of bij niet zeldzame vogels met een voorzanger. Zou ik een nest Japanse nachtegalen grootbrengen dan kwam er absoluut een voorzanger om te zorgen dat niet meerdere generaties hun zang verloren. Idem met lijsterachtigen ed. Dat kan nl wel een kwalijk gevolg van handopfok zijn.

Pagina 2 van de 12 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten