Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gouldamadines saaie vogels?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • gouldamadines saaie vogels?


  • #2
    Ik vind wildzang veel leuker en interessanter dan goulds omdat je wildzang lekker natuurlijk moet verzorgen. Tenminste, kan verzorgen. Ik vind het dus persoonlijk heel mooi om mijn vogels zomer en winter in een voliere te zien, voer voor ze te verzamelen in de natuur en ze zo te houden dat ze in hun eigen klimaat zitten.

    Ik zelf broed dus niet in broedkooien maar in een beplante voliere. Dat zijn allemaal dingen die met goulds wel kunnen dacht ik maar niet gedaan worden over het algemeen. Ook vind ik het een uitdaging om jongen te krijgen en niet aan de pastel overgoten geel blauwborst blabla te denken. Jongen zijn dan leuk genoeg ongeacht de kleur.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Marx
      Ook vind ik het een uitdaging om jongen te krijgen en niet aan de pastel overgoten geel blauwborst blabla te denken. Jongen zijn dan leuk genoeg ongeacht de kleur.
      Dat kan ook met goulds. Mijn eerste vogelkweeksucces heb ik net gehad en dat was met de de goulds. Gewoon normale zwartkoppen, maar het is al feest dat ik jonge vogels heb. Ook als ik andere vogels neem gaat het mij niet om de mutaties maar om de natuurlijke tekening.

      En goulds zijn niet saai ze zijn gewoon rustig.

      Bram

      Opmerking


      • #4
        Je kunt natuurlijk van alles wat nemen om te beginnen.
        Een gemengde volliere is altijd mooi om naar te kijken ,en er wordt ook vollop gefloten en gekwetterd.
        Je kunt dan later altijd nog beslissen op welke soorten je wilt gaan toe leggen.
        Ik heb in mijn voliere 5 koppels zebravinken ,1 koppel diamantduifjes.1 koppel goldamandine's ,1 koppel rijstvogels ,1 koppel japanse meeuwtje's ,en twee mankanarie's (omdat een gekochte pop een man bleek te zijn.
        Er is zo vollop leven in de volliere.,en de kanarie's fluiten allebei erg hard.
        Oja ,op de grond lopen ook nog een koppel chinese dwergkwarteltjes.
        Op dit moment zitten er drie jonge zebravinkje's op de grond die iets te vroeg uit hun nest gekomen zijn ,maar die worden door het kwartel hennetje ,die zit te broeden s'nachts warm gehouden.
        Zulke leuke dingen kun je alleen in een gemengde volliere meemaken.
        De kweek aantallen zullen wel een stuk minder zijn ,maar het plezier van het vogels houden des te meer ,en daar gaat het uiteindelijk toch om.

        Opmerking


        • #5
          dank voor jullie reacties, uiteindelijk denk ik dat de mooie zang bij mij de doorslag gaat geven.
          Nog een vraag om een beeld te krijgen. Als de vogels buiten het broedseizoen samen in een vlucht vliegen, kunnen putters, kanaries, barmsijsjes gewoon bij elkaar en hoe groot moet devlucht zijn voor laten we zeggen 12-20 vogels?

          Opmerking


          • #6
            De meeste vuistregels gaan uit van 2-3 (soms 4) vogels per kubieke meter. Dit kun je natuurlijk zelf een beetje bewerken afhangende van de grote van je vogels, hun vliegbehoefdheid en de mate van verdraagzaamheid van de verschillende soorten. Daarnaast moet je incalculeren dat er ook jongen bijkomen en de boel overbevolkt kan raken waardoor vechtpartijen uitbreken.

            Helaas is er geen duidelijk antwoord, je zult zelf wat moeten puzzelen en rekenen. Maar het gemiddelde is dus 2-3 vogels per m3 en gezien je samenstelling moet je zelf maar kijken in welke mate je er van af gaat wijken.

            Inclusief binnenhok zou ik mikken op minimaal 8 m2 bij een hoogte van 2 meter.

            Opmerking


            • #7
              Als de vogels buiten het broedseizoen samen in een vlucht vliegen

              Daarnaast moet je incalculeren dat er ook jongen bijkomen en de boel overbevolkt kan raken waardoor vechtpartijen uitbreken.




              putters, kanaries, barmsijsjes gewoon bij elkaar en hoe groot moet devlucht zijn voor laten we zeggen 12-20 vogels?
              denk dat die vraag beter gestelt kan worden bij kanaries en europeese cultuurvogels
              Henk Dijkkamp

              Ik weet niet alles maar doe mijn best.

              Opmerking


              • #8
                Het gaat erom Onno, wat jij leuk vindt.....
                Een hobby heb je om er van te genieten en als jij een bepaald soort vogels leuk vindt dan moet je die aanschaffen. En mocht het tegenvallen dan kun je altijd nog veranderen. Tip: neem vooral niet teveel. Overbevolking is niet leuk voor de vogels en zeker niet voor de baas... Dan loop je de kans dat het ergernis wordt en dat is natuurlijk niet de bedoeling van een hobby.
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                Opmerking


                • #9
                  Afhankelijk van jouw voorkeur qua soorten (wildzang, tropen, ...) en de ruimte, zou je misschien kunnen opteren om een mix van soorten te nemen.

                  Zelf heb ik een combinatie van de kleurrijke gouldamadines, met zeer actieve binsenastrildes, dornastrildes, bichenowastrildes en mooi zingende soorten zoals blauwfazantjes en mozambiquesijzen...
                  www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

                  Opmerking


                  • #10
                    Enorm bedankt voor al jullie raad.
                    Eerst maar eens een huis en dan verder kijken.
                    goed broedseizoen!
                    Onno Bakker

                    Opmerking


                    • #11
                      welke vogels

                      hoi ik heb wildzang gehad groenlingen sijsen kneu maar je kan niet vaak andere vogels bij hun in doen als je allemaal wildzang hebt .
                      heb nu goulds roodkop amadine roodkoppapagaaiamadine , spitsstaart amadine , en mexicaanse roodmus wil je een fluiter maar geen kanarie dan moet je de roodmus nemen en is ook makkellijke vogel zorg er alleen wel voor dat je 2 nestkajes voor hun hebt
                      gr bert

                      Opmerking


                      • #12
                        Onze keus

                        We hebben al jaren een voliere met goulds en ik kan niet zeggen dat het saai is,de wintermaanden zitten ze geoon buiten en dat gaat prima.Nu in het voorjaar als de kweekhokken naar buiten gaan ontstaan er een hele familie en werkt en vecht voor het recht te kweken,iets waar we elk jaar weer naar uitkijken.De eerste jongen worden deze week verwacht dus we zijn benieuwd.

                        We hebben er wel sinds kort gewoon de kanarie bij voor inderdaad wat geluid,maar net als wat mijn oorgangers zeiden gewoon een vogel pakken die je zelf aanspreekt.

                        Gr Pama
                        Oorspronkelijk geplaatst door onnobakker
                        Enorm bedankt voor al jullie raad.
                        Eerst maar eens een huis en dan verder kijken.
                        goed broedseizoen!
                        Onno Bakker

                        Opmerking

                        Working...
                        X