Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekseizoen...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kweekseizoen...?

    Ik heb ik mijn verblijf een koppel Chinese dwergkwartels.
    Zoals de verkoper vermelde waren ze natuurbroed.
    De hen legt bijna iedere dag een ei en dat al een week of 5.
    Broeden doet ze niet, ze legt wel altijd in hoekjes in een kuiltje in de beukensnippers.
    Wanneer begint het broedseizoen en zal ze dan wel gaan broeden?

  • #2
    bij chinese dwergkwartels is er naar mijn ervaring niet een datum van dan begint
    het broedseizoen dus dan op die dag begint jouw kwartel met broeden kan ik niet zeggen,

    ik heb wel eens gehad dat mijn kwartels pas eind zomervakantie een nestje hadden
    met jongen, terwijl de meeste vogels voor de zomer hun broedseizoen hebben gehad
    andere chinese dwergkwartels hebben worden eerder broeds half in het voorjaar
    en zijn in het najaar nog steeds actief.

    dus er is geen datum van dan moeten ze het doen,
    geef ze de ruimte en de rust en alle oude eitjes kun je er wel uit halen.
    veel succes ermee

    mvg Ben
    Groeten, Ben

    Opmerking


    • #3
      hoi om de hen extra rust te geven om te broeden zou je een soort huisje of overkapping kunnen neerzetten zodat ze zich veilig voelt ....oude eitjes kan je beter weghalen als je niet weet welke oude en verse eitjes zijn zou je de eitjes met een potlood voorzichtig kunnen merken met bv een datum ...

      Als ze voldoende rust heeft zal ze waarschijnlijk vanzelf gaan broeden wanneer is natuurlijk afwachten ...en soms zal het ook gewoon niet lukken ...

      succes groetjes natasja

      Opmerking


      • #4
        De mijne broedde altijd in een hoek met graspollen. Maar je kan ook in het tuincentrum van die grasjes kopen die echt in pollen groeien en dan wijd uitstaan. Dan kan ze nl een nestje onder het overhangende gras maken net als in de natuur. Gaan de pollen dood, geen probleem want ze houden hun vorm

        Opmerking


        • #5
          heb je een foto of een naam van die pollen? klinkt heel interressant

          mvg Ben
          Groeten, Ben

          Opmerking


          • #6
            Het gras goed lang laten worden zodat ze zich kunnen verstoppen dat helpt zeer zeker.Ze moeten niet zichtbaar zijn voor rovers dan krijgt de hen rust en zal over kunnen gaan tot broeden.Zelf haalde ik de oude eieren uit het hok en legde de laatst gelegde 3-4 eieren bij elkaar in een kuiltje in het gras de hen legde er een stuk of 8 en ging er op broeden en over het algemeen is het vochtgehalte dan ook goed anders groeit het gras niet succes ermee.

            Opmerking


            • #7
              Het is toch zover, de hen is toch aan het broeden gegaan.
              Na her en der tientallen eieren te hebben gelegt heeft ze de laatste 5 eieren in dezelfde hoek gelegt en ze zit er nu al 2 dagen op.
              Wel is ze nu zeer agressief tegen de haan, als die in de buurt durft te komen krijgt ie er flink van langs, de hen laat 'm dan een paar minuutjes niet met rust.
              Kan ik hem beter appart zetten?

              Opmerking


              • #8
                ik zou idd het haantje apart zetten want dat is gewoon rustiger voor het hennetje ook al gaat ze telkens terug het kan ndat er genoeg van krijgt ...baat het niet schaad het niet toch

                Opmerking


                • #9
                  Moet ik 'm dan echt uit het zicht/gehoor van de hen zetten, of mag ie in een broedkooi in de voliere erbij staan?
                  wat is het beste?

                  Opmerking


                  • #10
                    je zou kunnen kijken wat de hen en haan doen als je hem in een hokje erbij zet als beide rustig blijven is dat idd een optie ..mochten beide erg nerveus worden als ze elkaar kunnen horen/zien dan zou ik ze echt uit elkaar halen dus even observeren zou ik zeggen

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik heb ze net een tijdje in de gaten gehouden.
                      Meteen toen ik keek kwam de hen van de eieren af en greep de haan flink bij de nek en joeg 'm de voliere rond.
                      Even daarna gingen ze beiden op zoek naar voer en paardde ze.
                      Nu zit de hen weer op de eieren.
                      Bij het foerageren gaat ze wel 10 min. van het nest, is dat niet lang?
                      Is het beter om de haan preventief weg te halen als de eieren dadelijk uitkomen?
                      Groetjes.

                      Opmerking


                      • #12
                        zoals ik het een beetje hoor zijn het niet zulke hele spannende dingen hoor.
                        en 10 min. van het nest af is echt niet lang. laat ze maar gewoon hun gang gaan en niet teveel storen is het beste mocht je echt te gekke dingen zien kun je altijd nog ingrijpe.

                        mvg Ben
                        Groeten, Ben

                        Opmerking

                        Working...
                        X