Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gele parkiet met rode ogen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • gele parkiet met rode ogen

    Hallo Allemaal,

    Ik heb vanuit een koppel niet-verwante groene parkieten een mooi nestje van 4 jongen. Ze zijn nu bijna drie weken oud. Vandaag heb ik ze voor het eerst allemaal uit het nest gehaald om op de foto te zetten. Wat bleek, de gele parkiet heeft rode ogen. Kan iemand mij vertellen hoe dit kan/komt en of het diertje dan wel in orde is? Ik ga ervanuit dat het wel goed is, maar wil toch graag zekerheid.

    Wie kan mijn vraag beantwoorden? Ik heb een foto van de parkiet bijgevoegd.

    Vriendelijk groetend,
    Claudia
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Niks mis mee, is gewoon een lutino. Een verdunning van groen met rode ogen en gele veren. Wel vraag ik me af in hoeverre de ouders dan echt onverwant zijn. Ze moeten beiden lutino gedragen hebben nl. Komt veel voor bij grasparkieten maar is wel toevallig dat het zomaar in een nest van onverwante ouders komt
    Ik heb ze ook gehad en ze waren net zo sterk en groot als de rest. Gewoon gezond dus

    Heb je het kastje meteen schoongemaakt? Ik zie dat ze klompjes aan de tenen hebben. Zolang het klein blijft gaat het wel maar soms vliegen ze uit met werkelijk knikkers aan hun tenen en dat geeft wel problemen. Als je die eraf wil halen moet dat heel erg voorzichtig met lang weken en schrapen. Ga je het breken of knippen dan gaat het snel mis met de tenen die ergens in die klont zitten.

    Dus ik zou het kastje even goed schoonmaken en wat zaagsel of snippers op de grond leggen. Ze zijn nog erg klein en hebben al best flinke klonten aan de tenen nl

    Opmerking


    • #3
      moet je wel eens eralhalen
      en met een lutino is er niks mis

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          jonge parkieten met vieze pootjes

          Beste Wessel en Marx,

          Heel erg bedankt voor jullie informatie. Ik ben weer een stukje wijzer.

          Wat het koppel parkieten betreft; ben ik zeker dat ze niet verwant zijn. Ze komen beiden van heel verschillende plaatsen. Het zou dan heel toevallig zijn als het familie is. Na de uitleg van Wessel te hebben gelezen, hoeft verwantschap ook niet de reden te zijn om een lutino uit groene parkieten te krijgen. Het is trouwens een lief vogeltje en deze houdt ik ook zelf voor onze zoon.

          Het is voor het eerst dat we een nest hebben en ik ben ook erg blij dat jullie mij wijzen op het schoonmaken van de pootjes. Ik zag wel dat ze vies waren, maar waist niet dat ik dit eraf mocht halen. Ik heb direct een schoon nestkastje met houtsnippers geplaatst en alle pootje voorzichtig schooongemaakt. Heel erg bedankt voor jullie tip.

          Kunnen jullie mij vertellen hoe vaak ik het nestkastje en de pootjes moet schoonmaken? En vanaf wanneer doe je dit normaal gesproken voor het eerst? Ik heb mij in het begin niet bemoeit met de jongen en al het werk aan de ouders overgelaten. Wel heb ik dagelijks nestcontrole uitgevoerd.

          Op internet en in boekjes heb ik heel veel informatie gevonden over de verzorging en voeding tijdens de kweek, maar over het schoonhouden van het nestkastje en pootjes van de jongen helaas niets. Maar goed dat weet ik nu ook.

          Nogmaals heel hartelijk dank voor de reacties en voor nu een prettige avond!

          Vriendelijk groetend,
          Claudia Philippo

          Opmerking


          • #6
            Hoi Claudia, waarschijnlijk hoeft het schoonmaken nu al niet meer. Ik maakte de grote kastjes niet schoon maar als jongen dergelijke klontjes aan de tenen kregen wist ik dat ik snel moest zijn. Helaas heb ik dat eerder wel eens laten gaan en dan zat er ineens een jong op de grond met tenen waar werkelijk een knikker aanzat. Zit er een beetje aan dan koekt er de hele dag meer aan en vormt zich dus echt een dikke bol aan de tenen. Niks aan de hand als je dat er tenminste nog goed afkrijgt. Wel dikke gevoelige tenen even maar dat kwam goed.

            Ik denk dus dat je nu al niet meer hoeft schoon te maken verder. Je was ruim op tijd en ze zitten nu nog maar hooguit 1 a 2 weken in de kast als ik ze zo zie.

            Ik vergiste me inderdaad met lutino wat wel een beetje stom is. Ik heb zelf lutino bourks willen kweken en inderdaad, lutino in jouw geval werd gedragen door de man en de vogel die nu geel is is dus een pop. Als je bedoeling is er een tamme lieve vogel van te maken kun je beter niet de gele nemen. Een vrouwtjesparkiet is een veel minder prettig huisdier dan een mannetje. Ze kan niet leren praten en ze zal op den duur eerder gaan bijten. Ook dat leuke meevliegen en kusjes geven wordt veel meer gedaan door mannetjes dan vrouwtjes.

            Je kan dus beter een groene nemen om tam te maken. Dan heb je meer kans op een mannetje.

            Opmerking


            • #7
              Hoi Marx,

              Ik heb inderdaad gemerkt bij andere parkieten dat vrouwtjes feller zijn. Maar het grappige is dat deze jonge gele pop, van alle vier de jonge vogeltjes het liefst is. Zij vindt het geen probleem om bij je te zitten. Ook was het bij haar het makkelijkst om de poten schoon te maken. Ik ben gewoon heel erg gecharmeerd van dit vogeltje en houdt haar in ieder geval. Als het niet lukt haar tam te krijgen is dat ook geen probleem. Het kijken naar de vogels binnen en buiten de kooi vind ik ook geweldig.

              Op het forum laat over een tijdje wel weten of ze tam is geworden.

              Groeten,
              Claudia

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Claudia
                Hoi Marx,

                Ik heb inderdaad gemerkt bij andere parkieten dat vrouwtjes feller zijn. Maar het grappige is dat deze jonge gele pop, van alle vier de jonge vogeltjes het liefst is. Zij vindt het geen probleem om bij je te zitten. Ook was het bij haar het makkelijkst om de poten schoon te maken. Ik ben gewoon heel erg gecharmeerd van dit vogeltje en houdt haar in ieder geval. Als het niet lukt haar tam te krijgen is dat ook geen probleem. Het kijken naar de vogels binnen en buiten de kooi vind ik ook geweldig.

                Op het forum laat over een tijdje wel weten of ze tam is geworden.

                Groeten,
                Claudia
                Hoi Claudia, zij is denk ik liever omdat ze slecht ziet als je haar uit het blok haalt met haar rode ogen. Dan is het licht ineens veel feller Dus het zegt heel weinig over haar karakter denk ik persoonlijk. Maar je kan het zeker proberen en ik ben benieuwd of het een lieve vogel wordt

                Opmerking


                • #9
                  Haal nu iedere dag elk jong er apart uit. Stuk voor stuk zijn het schatten. Ook de gele, die door onze zoon Jaakie wordt genoemd. Ik haal ze er steeds uit zodat ze leren wennen aan mensen. Als ik een bepaalt fluitje doe gaat moederparkiet opzij en mag ik de jongen pakken. Ik vind het echt fantastisch.

                  Het is mijn eerste nest en ik doe alles op gevoel, maar tot nu toe gaat het heel goed. Juist omdat er gezegd wordt dat het moeilijk is om een Lutino tam te maken, doe ik extra mijn best om dit wel voor elkaar te krijgen. Ze zit twee keer per dag bij onze zoon van drie jaar, die haar liefdevol kusjes geeft en aait. Ook dit gaat goed.

                  Ik ben altijd een kattenmens geweest, maar die vogeltjes vind ik toch ook wel super!!!

                  Groeten,
                  Claudia

                  Opmerking


                  • #10
                    vrouwtjes zijn moeilijker tam te maken

                    Hallo Claudia,

                    Jouw lutino is niet moeilijker tam te maken omdat ze een lutino is maar omdat het een vrouwtje (pop) is.
                    Poppen bijten veel meer dan mannen.

                    Groet,

                    Herman

                    Opmerking

                    Working...
                    X