Mededeling

Collapse
No announcement yet.

japanse meeuwtjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • japanse meeuwtjes

    Ik heb vogels die broeden wel hun eieren uit en daarna gooien ze de jongen er uit(blauwkopblauwfazantje)
    Nu heb ik gehoord dat je ze onder jap. meeuwtjes kunt leggen?
    Wie heeft daar ervaring mee.
    Moeten de meeuwtjes eerst broeds zijn, of als je de jongen in het nest legt gaan ze dan over tot verzorging?
    Ime

  • #2
    pleegouderschap

    Als je meeuwen gebruikt zul je de eieren al moeten verwisselen als ze zitten te broeden of jongen om leggen. Maar waarschijnlijk worden je jongen het nest uitgegooid door misschien een verkeerde voeding. Misschien wordt het mannetje te driftig van de voeding die je verstrekt. Geen idee wat je ze voorschoteld.

    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Heel belangrijk is de tekening van het verhemelte. Je hebt meeuwen die alleen jongen willen voeren met een bepaalde tekening. Ik ben eens bij een kweker geweest die voor iedere tropensoort bijpassende meeuwen had zitten.
      Of de voeding erg belangrijk is weet ik niet; je zou zeggen van wel.
      Ik heb eens blauwfazantjes gekweekt in een broedkooi van 60x40x40 en ze werden alleen gevoerd met CeDe-tropen. Het tweede nest werd niet gevoerd en plaatste ik onder een koppel meeuwen. Deze stopten er pinky's in en werden uiteindelijk ook groot.
      De 'echte eigen kweekvogels' waren toch mooier...
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        meeuwen

        Als je dan toch meeuwen gebruikt moet je ze gewoon wel eerst goed eivoer en pinkies of geknipte meelwormpjes leren eten. Dan is het echt niet meer nodig om verschillende meeuwtjes te hebben voor verschillende soorten. Het is gewoon het leren eten van voedsel. Als de natuurlijke oudervogels goed gehuisvest en goed eivoer en pinkies en weet ik al niet op willen nemen dan kan je ook gewoon natuurbroed doen. In het verleden werden vaak meeuwen gebruikt om nog een andere reden, en dat was zoveel als mogelijk eieren trekken van de prachtvinken en laat de meeuwen ze maar uitbroeden en groot brengen. Een hele batterij meeuwen was bij velen dan de gewoonste zaak. Tenminste dat heb ik vaak gezien en ik heb ze zelf ook wel gebruikt voor noodgevallen. Buiten dat vind ik meeuwtjes ook best leuke vogeltjes met al hun kleurtjes en met of zonder petjes op.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          meeuwtjes

          Het is niet mijn bedoeling om zoveel mogelijk vogels te kweken met meeuwtjes.
          De blauwkopblauwfazantjes heebben al 2 nesten uitgebroed maar daarna gooien ze de jongen er uit of eten ze op.
          Ik vind er niks mis mee om dan jap. meeuwtjes te gebruiken.
          Je kunt natuurlijk net zolang proberen met de ouder vogels dat op een gegeven moment deze dood gaan en je dan nog niets heb.
          De vogels worden steeds schaarser en daardoor duurder, en er komt niets meer voor terug.
          Wat is er dan mis mee om andere ouder vogels te gebruiken?
          Maar dat was mijn vraag ook niet de vraag was moet een jap. meeuwtje broeds zijn of gaan ze zonder meer over tot het voeren van jongen

          Opmerking


          • #6
            de vraag

            Ik dacht dat die vraag al beantwoord was in bericht 2.

            Je meeuwen moeten in iedergeval zelf al wel zitten te broeden dus voordat je er eieren of jongen van andere vogels onder kunt gaan leggen.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              inderdaad henk, ze moeten wel al broeden.

              Overigens is dat vrij gemakkelijk wanneer je een koppel hebt. Maar ook 2 mannen of poppen broeden en brengen de jongen groot. Gewoon wat kunsteitjes in het nest dan beginnen ze meestal wel.

              Voordat je aan meeuwen begint moet je met een aantal zaken rekening houden, zoals ook al hierboven genoemd:
              - de meeuwen moeten het voer eten waar de betreffende jongen mee groot gebracht moeten worden.
              - de meeuwen moeten gezond zijn: denk om flagelaten etc.

              Er zullen nog wel meer dingen zijn maar dat zijn de dingen waar ik rekening mee houd.

              Ik gebruik meeuwtjes pas als een koppel echt niet wil en ik toch jongen wil hebben. Op dit moment broed ik er ceresamadines mee uit en dat gaat prima. Ik weet dat deze vogels het ook prima zelf moeten kunnen, maar ze zijn erg wispelturig. Ik heb dus een koppel wat niet echt gaat, en wil er toch jongen van. Wel wissel ik af: de ceresen mogen eerst zelf een nest proberen, gaat dit niet dan leg ik het tweede nest onder de meeuwen.
              Wat een leuke hobby hebben wij toch!

              Opmerking

              Working...
              X