Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kiemzaad in combinatie met gewoon zaad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kiemzaad in combinatie met gewoon zaad

    Hallo,

    Even een vraag als je dagelijks kiemzaad verstrekt moet je dan de hoeveelheid van de gewone zaadmengeling aanpassen?
    En moet je kiemzaad doseren? of mag je het naar behoefte verstrekken?
    Ik heb grasparkieten.

    groeten pascal.
    groeten uit apeldoorn

  • #2
    Hoi Pascal zelf had ik grasparkieten wel in een buitenvlucht hoor
    zodat ze wel altijd bezig waren, voordat ze vervetten.

    maar ik deed elke dag gekiemd zaad door het eivoer.
    en ook gewoon nog in een ander bakje parkietenzaad.
    en ze hadden lekkere dik borstbeen hoor.

    s'avond was alles op ook het eivoer en kiemzaad.

    groetjes petra.

    Opmerking


    • #3
      na jaren geen kiemzaad meer gegeven tehebben, ben ik dit jaar toch weer begonnen ze dit te geven.

      ik kiem dan wel gewoon zaad (puttermengeling en wildzangzaad)
      waarom zou je zeggen, ik denk omdat deze zaden verschillend kiemen en daardoor nog meer variatie is voor de vogels.

      je hebt dan geweekte zaden, net gekiemde zaden, gekiemde zaden en zaden die verder gekiend zijn, zeg maar groen voer.

      in het wild levende vogels kunnen ook uit diverse stadia's van zaden kiezen, ik denk dat het op deze manier beter is voor de vogels, maar zeker weten doe ik dat niet, ze nemen het wel goed op(blijft haast niets over).

      maar zo denk ik er over, en probeer op deze manier een beetje de natuur na te bootsen.

      ik kweek dan wel cultuurvogels, maar zal ook wel gelden voor parkieten.

      ik geef het door het eivoer heen, en ze krijgen iets minder hard zaad, wel voldoende natuurlijk. kiemzaad wel gedoseerd geven, krijg je natte mest geef je teveel.
      www.fretteren.eu

      Opmerking


      • #4
        Zo droog mogelijk.

        Pascal ik zou het niet te veel voeren,zelf voer ik het alleen in het broedseisoen.Als het eenmaal gekiemd is spoel ik het niet meer,gebruikte in het begin de bekende bakken uit de handel maar na verloop van tijd kon ik deze niet meer schoon krijgen in de groeven begon schimmel te ontstaan.Nu doe ik het in een kunstof zeef en dat gaat perfect en is ook goed schoon te maken vrg Rob.Ps doe het altijd apart in een bakje nooit door eivoer of iets dergelijks.

        Opmerking


        • #5
          kiemzaad

          hallo rob 2,

          Nog even een vraagje.
          Waarom zeg jij niet door het eivoer?
          En waarom verstrek jij het niet het hele jaar door?

          mvg Pascal
          groeten uit apeldoorn

          Opmerking


          • #6
            Eigen ervaring.

            Pascal er word al zoveel door eivoer gemeng dat je niet kunt controleren of ze ook echt eivoer opnemen.Zo doen een hoop merken er negerzaad in dan komen de vogels er snel op af en menen wij dat ze het eivoer lekker vinden.Zo kunnen de vogels zelf naar behoefte etenen ik kan controleren wat er echt gegeten word.Ik doe het niet het hele jaar door omdat dat in de natuur ook niet gebeurt ze zullen in de winter meer harde dan geweekte zaden kunnen vinden.In de natuur is het aanbod van voedsel in de wintermaanden aanzienlijk minder dan in de broedperiode,door dat groter aanbod komen ze ook vaak in broedconditie en een groter aanbod geeft ook meer kans dat ze de jongen voeren vrg Rob.

            Opmerking

            Working...
            X