Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweken van dikbekcini

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kweken van dikbekcini

    Wie kan mij info. geven over het kweken met dikbekcini.
    b.v. broedtijd , voer , kweekbox enz.
    de een zegt in april en de ander zegt in september.

  • #2
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      Miereneieren zijn steeds moeilijker verkrijgbaar, is het verstrekken van pinky's ook een optie?
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
        Miereneieren zijn steeds moeilijker verkrijgbaar, is het verstrekken van pinky's ook een optie?
        Hallo Hans,
        ik hoor wel meer dat, het moeilijk is om eraan te komen,ik kan ze hier nog goed krijgen zo rond de 17,50-19 euro voor een liter waar ik dan meer als een half jaar meedoe.
        Ik denk dat pinky's wel een optie is gewoon proberen,ze zullen het toch wel een keer leren .
        Zoals ik als aangaf ik heb er geen ervaring mee misschien dat Serinus er wat meer over weet?
        Mvg,
        kingfisher
        Mvg,
        Kingfisher.

        Opmerking


        • #5
          Hallo,

          misschien dat Serinus er wat meer over weet?
          The proof of the pudding is in the eating

          Opmerking


          • #6
            Dit onderwerp was gisteravond ook aan de orde op de SEC-praatgroep.
            De betreffende spreker koopt verse pinky,s gooit ze in water van 90 graden. Laten uitlekken en drogen. Paar druppeltjes maisolie erdoor mengen en invriezen. De aanwezige voedingsstoffen blijven op peil en ze worden prima gegeten. Dit soms in tegenstelling tot de verpakte pinky's waar een laagje meel overheen gestrooid is.
            Maar, juist met deze pinky's en halfrijpe paardebloemzaden heb ik mijn geelstuitedelzangers prima groot gekregen. En ze worden goed gegeten door de meeste vogels. Maar het is precies zoals Serinus zegt, ze moeten het even leren eten...
            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

            Opmerking


            • #7
              Hallo,

              Even enkele basis feiten over Pinkies;
              • Pinkies zijn vliegenmaden.
              • Deze worden gekweekt op slachtafval
              The proof of the pudding is in the eating

              Opmerking


              • #8
                Nog even een aanvulling op hetgeen Serinus meldt:
                Het schonen van de maden valt best mee. Vul een flinke emmer met koud water en doe daar een twintig ijsblokjes is. Laat hierin de maden ongeveer 10 minuten 'zwemmen' en ze zullen zich helemaal leegpoepen... Vraag me niet hoe dat komt maar het zal wel met de temperatuur van het water te maken hebben...
                De maden zakken naar beneden en zijn door middel van een zeef gemakkelijk van eventueel vuil te scheiden. Even op de zeef naspoelen en ze zijn klaar om gekookt te worden. En inderdaad, dat stinkt als de pest....
                Een kennis van mij kweekte jaren achtereen met Japanse nachtegalen en voerde de maden ook levend. Nadat ze uit het koude water kwamen liet hij ze in een platte bak met keukenpapier 'drooglopen' en deed ze daarna 24 uur in een bak met beschuitmeel. Pas daarna werden ze gevoerd en de vogels waren er verzot op.
                Dit is natuurlijk een heel gedoe. Ik denk dat het bruine doosje met het raampje dan ook nog steeds favoriet is...
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                  Dit onderwerp was gisteravond ook aan de orde op de SEC-praatgroep.
                  De betreffende spreker koopt verse pinky,s gooit ze in water van 90 graden. Laten uitlekken en drogen. Paar druppeltjes maisolie erdoor mengen en invriezen. De aanwezige voedingsstoffen blijven op peil en ze worden prima gegeten. Dit soms in tegenstelling tot de verpakte pinky's waar een laagje meel overheen gestrooid is.
                  Maar, juist met deze pinky's en halfrijpe paardebloemzaden heb ik mijn geelstuitedelzangers prima groot gekregen. En ze worden goed gegeten door de meeste vogels. Maar het is precies zoals Serinus zegt, ze moeten het even leren eten...

                  Dat laagje "meel" zou calcium zijn, heb ik me laten vertellen.
                  Luiheid is het begin van wijsheid.

                  Opmerking


                  • #10
                    moz.cini.

                    Hoi,
                    mijn dikbekcini's en mozambiquesijsen eten broeden maar ongeveer 2 a 3 dagen daarna eten ze de eiren op wat kan ik hier aan doen.

                    Opmerking


                    • #11
                      moz.cini.

                      Hoi,
                      mijn dikbekcini's en mozambiquesijsen broeden maar ongeveer 2 a 3 dagen daarna eten ze de eiren op wat kan ik hier aan doen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Mvg,
                        Kingfisher.

                        Opmerking


                        • #13
                          Hallo,

                          Kingfisher;
                          Misschien heeft Serinus nog een ander idee of mening
                          Nee, ik vind dat een prima advies van je Kingfisher!
                          Niets aan toe te voegen......

                          Groeten, Serinus.
                          The proof of the pudding is in the eating

                          Opmerking


                          • #14
                            hoi,
                            leuk van jullie reactie, maar wat is nou de eiren rapen ? Hoe gebeurd dat ?
                            p.s ze eten de eiren op na volledige legsel.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door d.brussel
                              hoi,
                              leuk van jullie reactie, maar wat is nou de eiren rapen ? Hoe gebeurd dat ?
                              Hallo,zogauw de pop het eerste ei gelegd heeft weghalen en vervangen door een kunsteitje(deze bewaren in een bakje met zaad en elke dag keren als je het nieuwe eitje erbij legt.
                              Als het legsel compleet is meestal bij cini's 3e of 4e eitje alles weer terugleggen als de pop eraf is.
                              2 voordelen;eitjes komen tegelijkertijd uit en ze kunnen niet kapot/opgegeten worden.
                              Leg je ze terug en ze verdwijnen dan nog op of worden opgegeten dan houdt het op maar je bent ze even een stukje voor.
                              Als je weet wie het doet zou ik die vogel uitsluiten voor de kweek maar aangezien deze moeilijk te krijgen zijn zou je het dan ook onder een kanarie kunnen proberen(moet ze wel in de zelfde periode zitten).
                              mvg,
                              Kingfisher
                              Mvg,
                              Kingfisher.

                              Opmerking

                              Working...
                              X