Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verlichting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • verlichting

    Mijn kweekkooien zijn allemaal voorzien van een tl armatuur, met volspectrumlampen die elektronisch voorgeschakeld zijn om flikkering te voorkomen.
    Nu zijn mijn lampen aan vernieuwing toe.
    Momenteel gebruik ik de vogellampen van Arcadia.
    Wat zijn volgens jullie momenteel de beste lampen?
    Arcadia of True lightlampen.
    Ik meen ergens gelezen te hebben dat uv- stralen enkel opgenomen kunnen worden in de ruimte als de lamp bestaat uit natiumglas.
    Nu zijn de lampen van true light gemaakt uit dit glas maar van arcadia kan ik geen informatie vinden?
    Kan iemand mij hierover iets meer vertellen?
    Wat is volgens jullie de beste keuze?

  • #2
    Alle glas waar tl lampen van worden gemaakt laat uv licht door.
    De soort en hoeveelheid van de poeder in de lamp(fosforen) die bepalen uiteindelijk de kleur van het licht en de hoeveelheid uv die er nog doorheen komt.Bij normale lampen wordt al het (onzichtbare) uv licht door de fosforen omgezet naar licht in de gewenste kleur.Bij de door jouw genoemde lampen zal de de samenstelling van de poederlaag zo zijn dat er ook nog een veilige hoeveelheid uv uit komt.
    Sommige speciale zonnebank lampen en lampen voor medische doeleinde worden soms van speciaal glas gemaakt ,maar deze lampen wil je zeker voor je vogels niet hebben ,want daar komt erg gevaarlijke straling uit .

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        True Light
        Luiheid is het begin van wijsheid.

        Opmerking


        • #5
          true light

          Wie kan mij vertellen waar ik deze verlichting in de omgeving van R'dam kan krijgen?
          Gewone goede verlichtingszaak?
          En moet ik ook mijn armaturen aanpassen/vervangen?
          Ik heb nu armaturen hangen van 60 cm en hier zit een kunststof kap omheen(misschien verwijderen?) met 2 buizen in elk armatuur,3 totaal.
          mvg,
          Kingfisher
          Mvg,
          Kingfisher.

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Er wordt over true lite lampen veel verteld wat of niet waar is of totaal onbelangrijk ,of wat voor alle lampen in de 80 en 90 kleuren range geld.

              Bij navraag bij philips blijkt dat alle glas voor tl buizen ,natrium glas is.
              De natrium (soda) wordt aan het glas mengsel (scherven en zand) toegevoegd om het smeltpunt te verlagen. Niks speciaal's dus.
              Er zouw 100 % argon in zitten ,, Waar zouw dat goed voor moeten zijn .
              En in alle 18 en 30 watt tl buizen zit 100 % argon ,in de grotere lengte's zit een mengsel van argon en kripton.
              Speciale zuiveren gemengde fosforen . Die worden ook al bij alle tl lampen gebruikt. De hoeveelheid en samenstelling van de poeder wordt bijzonder nauwkeurig bepaald en eventueel tijdens het produktie proces geregeld gecontroleerd en indien nodig bijgesteld.
              Ook moeten de fosforen bijzonder zuiver zijn ,want door de geringste vervuiling in een lamp gaat deze niet branden.
              Dan nog wat de kleurweergave en het kleurenspectrum aangaat.
              Een philips tl kleur 965 heeft ook een kleurtemperatuur van 5500 kelvin ,en het indexcijfer is ook 96 ,vandaar het kleurnummer 965.
              Nu gaan sommige natuurlijk zich weer afvragen hoe ik dit weet ,maar ik werk namenlijk bij philips en houw me daar dagelijks bezig met de produktie van tl lampen in alle mogelijke kleuren.
              Wel is de philips lamp misschien wel de helft goedkoper ,omdat er gewoon een philips stempel op staat.
              Ik denk dat de mannier van de true lite reklame net zoiest is als de amerikaanse produkten die op de tv (tellsell) worden aangeboden.
              Er is niks mis mee ,maar het is niet beter dan een ander produkt ,en veel te duur.
              De true lite lampen zullen ook echt nergens anders gebruikt worden dan in vogelkooien terariums omdat ze in de dierspeciaalzaken worden verkocht.

              Opmerking


              • #8
                deze voorschakel systemen (ballast) kun je ook los kopen,
                en in gewone tl armaturen monteren , mooiste is natuurlijk
                om dimbare ballasten te gebruiken om de zonopkomst en de
                zonondergang na te bootsen.
                werkt bij mij al vele jaren , ik gebruik er 4 via een regelsysteem
                , en twee stuks handmatig dmv een potmeter aansluiting
                erg eenvoudig dus
                vr gr sietse

                Opmerking

                Working...
                X