Mededeling

Collapse
No announcement yet.

HELP! gewond pootje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • HELP! gewond pootje

    Hallo,

    Ik heb jullie advies nodig.
    Toen ik Woensdag thuis kwam van mijn werk ben ik naar mijn vogels gegaan, zoals altijd. Het was al aardig donker aan het worden en iedereen zat in het binnenhok behalve man kanarie man.

    Die bleek aan het gaas in de buitenvoliere te hangen. Bij nader onderzoek zag ik dat zijn pootje vastzat. Er was op dat plek een weeffout in het gaas en er stak een stukje ijzerdraad uit. Dat was precies door het ringetje gegaan en zo is hij vast komen te hangen. Hij was al helemaal versuft en er lag al een plasje bloed onder hem op de grond.

    Ik Piet, zo heet hij, bevrijd en gelijk zijn pootje onder een lauwe kraan schoongespoeld en daarna wat sterilon over het wondje gedaan. Toen de wond ingesmeerd met een beetje betadinezalf (het ringetje zit er nog wel).

    Daarna heb ik hem in een aparte kooi gezet met enkel een krant als bodembedekking en hem wat water en voer gegeven.

    De andere dag heb ik hem weer behandeld met betadinezalf.
    Wat ik nu opmerk is dat hij zijn tenen wel beweegd maar als je z'n tenen aanraakt dan grijpt hij niet naar je vinger wat hij met z'n andere teen wel doet. En hij nog niet volledig op zijn pootje gaat staan. Het is ook een beetje zwart aan het worden en dan voornaamelijk vanaf de wond die zeg maar onder het ringetje zit en zo naar beneden naar zijn tenen die ook wat zwart zijn.

    Wat is dit zwarte nou. Is dit nou aan het afsterven of iets anders. Hij gebruikt zijn tenen nog wel er zit beweging in.

    Vandaag is hij lekker in bad geweest.

    Graag jullie mening.

    Jeroen

    Even een kleine opmerking erbij. Ik heb hem zojuist nog horen zingen uit volle borst. Ikzelf denk dat het zwarte het gevolg is van het afgeven van de ring. Hij heeft er nog wel pijn aan want hij gebruikt hem bijna niet zijn pootje hij steunt bijna volledig op zijn andere poot.
    Maar hij hipt wel door de kooi en is levendig zat.

  • #2
    ja jerilo moeilijk te zeggen normaal gesproken is zwart worden afsterven.

    maar ja dat kan ik vanaf hier niet zien.

    is het niet zo dat de betadine zalf onder hetringetje zwart is geworden
    weet niet hoor is maar een idee.

    zelf heb ik dit meegemaakt met een bins die ook op die manier vast zat,
    en het pootje hing toen nog aan een draadje.

    toen heb ik het pootje eraf geknipt(heel erg hoor) is niet leuk om te doen.

    en toen kreeg ik van mijn dochter het advies (die doet een dieropleiding)
    om het dicht te branden met een naald(gedaan niet leuk) maar dat was om te voorkomen dat er een onsteking aan kwam.
    nou gedaan en ze leeft nu vrolijk op een pootje verder en niets meer aan de hand.

    ja soms moet je wel eens dingen doen die niet leuk zijn, maar ja het hoort bij de hobby.

    je kunt een vogel ook geen pijn laten lijden.

    maar als ikjou was zou ik toch even afwachten hoor omdat het pootje nog intact is komt het misschien nog wel goed.

    is nu natuurlijk nog pijnlijk.
    maar ik vindt dat je goed heb gehandeld wat moet je anders.

    nou we horen wel hier van je hoe het afloopt.

    groetjes petra.

    Opmerking


    • #3
      Hoi Petra,

      Dit was ook mijn gedachten van het zwarte. Want onder de ring is het erg zwart en daar zit natuurlijk ook de wond en de betadinezalf wat inderdaad wel eens zwart kan worden.

      Bedankt alvast voor je reactie.

      Jeroen

      Opmerking


      • #4
        pootje

        Zolang er nog gezonde beweging in zit gaat het wel goed denk ik.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          tenen zijn stijf

          Nou we zijn weer wat dagen verder,

          Ik heb hem vanavond even gepakt en gevoeld, maar hij gebruikt zijn pootje niet meer en zijn tenen voelen hard aan ik kan ze niet meer bewegen.

          Wat moet ik nu doen, zo laten zodat hij er nog enigsins op kan steunen of naar een dierenarts gaan die zijn pootje amputeerd?

          Graag jullie advies.

          Hij is verder gezond, eet/drinkt goed roept en zingt.

          Jeroen

          Opmerking


          • #6
            Hallo Jerilo zolang dat pootje niet zwart wordt moet je er niets aan doen.
            groetjes petra.

            Opmerking


            • #7
              Hoi Petra,

              Bedoel je heel zijn pootje? want nu is zeg maar zijn voet (de tenen) zwart.

              Kan ik zo'n kanarie nog inzetten om een popje te bevruchten?

              Ik wilde eigenlijk met deze man verder gaan in het voorjaar.

              Jeroen

              Opmerking


              • #8
                Kweken?

                Dat kun je denk ik wel op je buik schrijven. Die man kan zich niet meer goed in evenwicht houden.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9
                  Hallo Jerilo net als wat henk zeg, die kun je niet meer inzetten hoor.

                  die kan zich niet meer goed vasthouden op de pop, en is zijn evenwicht kwijt.

                  zou gewoon een nieuwe man halen als ik jou was.

                  groetjes petra.

                  Opmerking


                  • #10
                    Hallo Jeroen,

                    Kijk eens bij eur.cultuurvogels : help mijn barmsijsje ! wij hebben nl hetzelfde meegemaakt met een barmsijsje. Goede tips gekregen hier van het forum en met het barmsijsje gaat het meer dan goed.
                    Succes !! de natuur doet soms mooie dingen, als je zelf gaat amputeren heb je volgens mij meer kans op complicatie's (bv ontstekingen )

                    Groetjes Aussie.

                    Opmerking


                    • #11
                      Aussie bedankt voorje tip.

                      Heb het even zitten lezen en het is precies wat mijn kanarie heeft.

                      Ik heb hem gisteren weer terug gezet in de voliere en hij zit weer achter z'n popje aan dus het zal wel loslopen allemaal. Hij kan aardig zijn evenwicht vinden op 1 poot en die andere is er nog bij voor eventuele ondersteuning maar hij trekt hem inderdaad wel op als hij weer op z'n stok zit.

                      Wacht maar af wat er gaat gebeuren.

                      Jeroen

                      Opmerking

                      Working...
                      X