Pagina 1 van de 11 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 108

Onderwerp: Pronkveertjes?

Pronkveertjes?

Hallo,

Sommige vogelsoorten(?) hebben op hun achterhoofd enkele langere "sprieten" een soort pronkveertjes.
    Wie weet welke functie die "veertjes" hebben, hoe ze heten en welke vogelsoorten beschikken over dit soort sprieten.
    Ik weet dat, bijvoorbeeld edelzangers, ze hebben, maar verder....
    Wie weet hier meer over te vertellen?

Groeten, Serinus.

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    465

Post beetje info

VEREN

Structuur en functies

Een pen wordt gesteund door de holle spoel en de schacht. Deze laatste draagt baarden, waaraan baardjes bevestigd zijn, die onderling verbonden zijn door haakjes. Aan de basis van elk baardje staat een fijn, transparant vliesje. Elke pen vormt een dun plaatje, dat geen lucht doorlaat. (Probeer maar eens een kaars uit te blazen doorheen een gespreide vleugel.)

De dekveren staan dakpansgewijs ingeplant. Het water glijdt van het verenkleed af: zij zijn ondoordringbaar.
    De donsveren staan onder de dekveren; het zijn structuren zonder haakjes die veel lucht vasthouden. Zij helpen bij het behouden van de constante lichaamstemperatuur (40 "C).

Veren zijn hoornige structuren gevormd in de opperhuid; alleen aan hun basis kunnen ze groeien.

Kleur

Vogels hebben pronkveren in functie van hun geslachtsdimorfisme. De kleur kan ook te maken hebben met camouflage (seizoendimorfisme) of afschrikking (waarschuwingskleuren).
    Als baarden en baardjes gevuld zijn met lucht, dan is de veer wit gekleurd.

1 Pigmentkleuren
    - Als de melanoblasten in de opperhuid migreren naar het huidoppervlak, worden ze chromatoforen, die korrels melanine produceren. Dat melanine kleurt de keratine in baarden en baardjes zwart en grijs.
    - De carotenoïden uit het voedsel blijven opgelost in de lipiden en worden naar de huid getransporteerd.
    De pigmenten lossen op in de keratine van de veren en geven de kleuren geel, oranje, violet en blauw. De carotenoïden worden ook lipochromen genoemd.
    - De porfyrines zijn zeer gevoelig voor daglicht (na twee dagen is een veer ontkleurd). Het touracine, een van de belangrijkste porfyrines, geeft een rode fluorescentie in U.V.-licht. Touracine lost op in alkalische oplosmiddelen, bv. in ammonia.
    Door vermenging van touracine met carotinoïden ontstaat het hele gamma van tinten.

2 Structuurkleuren
    Afhankelijk van de lichtinval zorgen de optische kleuren (vooral de blauwtinten) voor metaalglanzende tot matte kleureffecten.

1 Baardjes van een papegaaiduif (Treron vemans): melanine aan de basis, gele lipochromen aan de punt.
    2 Baardjes van de koolmees (Parus major): gele lipothrornen aan de basis, melanine aan de punt.
    3 Structuur van een reflecterende baard zonder melanine; (4) met melanine.
    De haartjes aan de baarduiteinden geven bepaalde pronkveren een veloursachtig uitzicht.
    5 Structuur van een baard die een lakverf-effect oplevert, als het licht op de brede kant invalt.
    6 Coupe van een blauw reflecterende baard van een pipra (Pipra coronata carbonata): melanine (zwart) + poreuze cellen (grijs).
    7 Baard van geelgroen kopveertje van een tangara (Tangara chilensis): diffuus geel (witte punt) + poreuze cellen (grijs) + melanine (zwart).
    8 Granaatpitta (Pitta granatina), baard van rugveertje met donkerviolette weerschijn: rode carotenoïden (witte punt) + melanine aan de basis (zwart) + centraal gelegen, poreuze cellen (grijs).

© Tekeningen naar F. Franck, uit Grassé P. P., Traité
    de Zoologie, 'Oiseaux' (rome XV), Masson. Paris

Frans Desfossés (Edegem)

Bron: http://www.vob-ond.be/BIO1%202003.html#5
    Klik op veren.

=================
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomerkleed
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Hallo,

Henk; ongetwijfeld een goedbedoelde uitleg over "veren"!
    Echter; het gaat me alleen om de specifieke veertjes in de nek van sommige vogels(oorten?).
    Ik heb geprobeerd er enkele foto's van te maken om het geheel wat te verduidelijken.

Deze witbuikcini heeft ze, te zien op het achterhoofd, nét boven de rand van m'n vinger.

Deze edelzanger laat ze zien, nét onder de vouw van m'n vingerkootje.

Ik hoop dat dit de zaak wat verduidelijkt.
    Dus het gaat me om; de functie en de naam van deze "haartjes"/"veertjes"/"sprieten".
    Verder ben ik benieuwd of méér vogels dit hebben.

Groetren, Serinus.

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    465

Wel duidelijk

Het was me wel duidelijk maar ik kon daar niet direkt wat over vinden en kwam wel dit tegen. Wil je het er tussen uit hebben, laat maar weten.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    465

Mooie foto van neksprieten van de vink

Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Senior lid Birdfarm's Avatar
    Thanks
    0
    Ik had er ook al naar gezocht en kon ook niets vinden, maar deze vink laat het wel heel mooi zien Henk. Ik weet dat astrilde soorten deze veertjes ook kunnen hebben maar heb er niet echt een verklaring voor, maar ik weet wel dat de keurmeesters er gek op zijn. Het schijnt aan te geven dat de vogel een uitmuntende conditie laat zien, dergelijke vogels eindigen bijna altijd in de 90+ en komen in aanmerking voor de kampioen.

Greetzzz

Hallo,

Henk;
    Wil je het er tussen uit hebben, laat maar weten.
    Nee hoor, gewoon laten staan.
    Die link van die vink laat het bedoelde inderdaad perféct zien!
    Maar, wie weet hier méér over te vertellen?

Groeten, Serinus.

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    465
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Ik heb geen idee wat de (eventuele) functie is, maar mij vielen van de week de veertjes op bij de sanblasgaaien.
    Zou dat hetzelfde zijn?

Hallo,

Het laat me niet echt los, dit onderwerp.
    Helaas komen er niet veel reacties terug, blijkbaar weet niemand precies hoe het zit met dit fenomeen?
    Daarom wil ik eens vragen wie deze veertjes ooit gezien heeft bij Estrilda, Passer, Phoephila, Lonchura, Pyrrhula, Fringilla, Carduellis en Spinus soorten?

Henk heeft een mooie link hierboven neergezet van een vink met deze nekhaartjes, maar hoe zit het met de bovengenoemde soorten?
    En kanaries; hebben die ze ook?
    En de diverse kromsnavels, vruchten en insecteneters?

Ik vraag dit omdat ik bovengenoemde soorten nooit zo opkooi als m'n serinus-soorten, dáár speel ik de TT's mee en dán vallen ze me het meeste op, die "haartjes".
    Dus, dames en heren; wie gaat me hier op weg helpen?

Groeten, Serinus.

Pagina 1 van de 11 123 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten