Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wassen van witte kanaries

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • wassen van witte kanaries

    hoe kun je de witte kanaries het beste wassen om ze mooi wit te krijgen.

  • #2
    Wassen

    Hallo,

    Zulks beschrijven gaat niet goed lukken ben ik bang. Het lijkt me beter om via de plaatselijke vogelclub eens te informeren en dan de truc af te kijken van iemand die het je voor kan doen.

    Groet,

    Rob.

    Opmerking


    • #3
      Toch even wat info


      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        bedankt voor je antwoord ik heb er op gekeken en heb er wat van geleerd.

        Opmerking


        • #5
          knap

          hoi henk.
          sta er altijd versteld van waar jij zou gauw de juiste gegevens vandaan haalt ,heb wel eens het idee dat je hele dagen de site afsstruint naar gegevens,ga zo door we hebben er een hoop plezier aan.
          m.vr.gr. Harry
          m.vr.gr. Harry

          Opmerking


          • #6
            Hallo Harry,

            Nou Harry, ik zit er echt niet de hele dag achter hoor want daar zitten alleen maar kabel aansluitingen. Maar ervoor zit ik ook niet de hele dag, ha, ha. Geintje.

            Nee die tover ik ter plekke te voorschijn zo af en toe. Soms zit er ook wel eens een moeilijk geval tussen. Maar ik vindt het leuk om het zo een beetje te doen.

            Bijbo leuk dat je er wat van opgestoken hebt.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              Ik denk dat Rob K hier een heel taktisch antwoordt heeft gegeven, gezien we anders als alle methode's hier op komen er waarschijnlijk een storm van kritiek op komt, Gezien sommige al problemen hebben met het verwijderen van een bont veertje zie ik de reacties al komen !!!.
              ik heb zelf jaren witten rijstvogels gekweekt ook die moesten gewassen worden en wat me opgevallen is dat de witte kanariekwkers van toen nu niet meer aan de top staan ,dus er is weer een beter middel !!.
              Wat erg belangrijk is ,is om de vogels zo schoon mogelijk te houden. ik hield ze zelf op blanke houtsnippers ,welke voor hamsters gebruikt worden ,zodat ze zich zelf niet konden bevuilen. Regenwater koken of spa blauw om zich te wassen, omdat dit zachter water was dan mijn kraanwater.
              Wat erg belangrijk is ,is het naspoelen, soms zie je dat witte kanaries een blauwe waas tonen, restant van wasmiddel, zodanig dat het net opalen waren wat uiteraard streng bestraft werd.
              Denk er altijd wel om wanneer je een vogel geheel wast,dat je de natuurlijke vetlaag ook weg was en hierdoor de vogel minder strak kan komen te zitten.
              kanaries en zebravinklen, moet je 2 dagen voor keuring wassen, rijstvogels kan je in principe op de dag van keuring nog wassen die zijn in 4 uur tijd weer de oude, hebben ook meer vet in de bevedering.
              Vogel liefhebbers gebruiken vaak birddyl,nadeel is dat het geel van kleur is,ook glyserine helpt goed is wel blank en wit magnesium poeder, niet de blokken en dit door plantenspuit doen,met warm water. let wel op dat je aparte kooi gebruikt en niet de TT kooi, gezien door het poeder ook de kooi wit wordt, hierna vogel na een dag met zuiver water bespuiten en de vetlaag is weer in prde en de vogel is wit en strak
              Ik heb ook witte kanaries gewassen, een mooi verhaaltje, bij ons op de afdeling werden ook alle OK vogels gevraagd , dus ook kanaries, dit was vooral bedoelt voor de beginnende kwekers op de TT te krijgen, maar wat deden de oude liefhebbers die zetten steevast hun EK kampioen van het vorig jaar als OK in. (Toen mochten de kanaries nog maar 1 jaar als EK) Ik heb toen omdat dit mij zeer tegen stond eeneen grote rec witte kanarie man gekocht bij een kweker die nooit hoog scoorde,gezien niet helder wit,maar mijn inziens wel goede vogels had. deze vogel gewassen en prompt werd hij kampioen OK over alle kanaries met 91 pnt, ondanks dat de staart iets vuil was geworden door ontlasting in TT kooi, na inbrengen. Het andere jaar zag je geen OK vogels meer van de oude liefhebbers, doel was bereikt !
              tegenwoordig gebruik ik ook rozenwater wat ik in de plantenspuit doe, aangevuld met 2/3 warmwater, hiermee spuit je het vuil ook van de vogel af en de bevedering wordt zachter en gaat strakker zitten, is ook niet schadelijk.
              helpt bij alle vogels !!
              Ook belangrijk is je voorfronten, neem voor witte vogels altijd waar een plastic laag om heen zit, ijzeren geven vuil af, ga er maar eens met je duim over en vogels glijden langs de tralies.
              Ook de kooi zelf moet spierwit zijn, denk niet dat een wat gele achtergrond de witte vogel ,witter doet gelijken, in tegendeel zelfs, de achtergrond weerkaatst over de vogel dus hoe witter hoe beter, met gelige achtergrond komt dit ook over de vogel heen, enkel als je van bovenaf kijkt zie je dit dan niet.
              nou ik hoop hiermee toch nog wat bruikbare tips te hebben gegeven en wens alle een succesvol TT seizoen toe verder.

              Gr Jan

              Opmerking


              • #8
                Dan kun je ook nog het zaad spoelen heel goed laten drogen en een ttvoerbakje met cement vullen tot een cm onder de rand hierbovenop het gewassen voer en hij blijft ook schoon onder en om de snavel. Ook het voerbakje en het drinkflesje midden tussen de stokken hangen aan de middelste dwarstralie als de kanarie dan op de rand van het bakje zit blijft zijn staart schoon. GROETEN EDDIE

                Opmerking


                • #9
                  Wassen Witte Vogels

                  Ik weet niet of dat tegenwoordig nog werkt.
                  Witte vogels lliet ik de dag voor inbrengen flink badderen.
                  Je had toen nog geen eigen kooien.De dag van inbrengen wreef ik
                  mijn handen flink in met magnesiumpoeder voordat ik de vogel
                  pakte.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    Antoni
                    wanneer je dit NU nog zou doen zou je voor 5 jaar geschorst worden is de kans groot !! de vogels geven namelijk dan wit af en het regelment voorziet dat je wel aan een vogel iets mag verwijderen,maar niets mag toevoegen.
                    wat eigen kooien betreft en kooien van de organisatie, dit probleem had ik altijd in Breda, waar mijn witte rijstvogels in bondskooien moesten, hier had ik altijd een natte en droge doek voor bij ,om deze van binnen en ook het front goed schoon te maken.
                    Ook zou je op jou oude methode niet veel hoger scoren dan 89 pnt ben ik bang, door ze enkel zelf te laten wassen,zijn ze niet helder wit genoeg volgens standaard, uiteraard is de concurentie bepalend hoe wit ,wit is.
                    wat ik al eens in een ander topic vast stelde, wij houden in principe een schoonheidswedstrijd en geen tentoonstelling, met de nadruk op wedstrijd.
                    Een tentoonstelling is iets waar kwekers tonen wat ze gekweekt hebben,vaak het kweekpaar met de jongen erbij en of er nu een nagel of veer ontbreekt,
                    so what, zie topic TT over PS Hardenberg.
                    gr Jan

                    Opmerking


                    • #11
                      Witte Vogels Wassen

                      Nou Jan of ik wat toevoegde geloof ik niet,dat was ook niet de bedoeling. Wij deden dat destijds opdat
                      er geen vuil (denk aan transpiratie) van de handen op de vogel kwam.
                      Het was ook niets ongeoorloofds.
                      Toevoeging als poederen deden sommigen die slechte vogels hadden.
                      Dat was destijds vlgs.mij dan ook niet geoorloofd.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        Antoni
                        ik zelf heb dit ook gebruikt en je kunt dit nu nog doen alleen het feit wanneer je dit bij witte vogels Nu zou doen en ze worden gepakt door de keurmeester en er blijft wit poeder aan de handen zitten !!!!!!!!.
                        Daarom gaan bij mij de vogels al een dag van te voren in de TT kooi en wanneer er iets is wat niet in orde is hoef je maar 1 vogel te pakken en niet alle.
                        Gr Jan

                        Opmerking


                        • #13
                          Witte Vogels Wassen

                          Ja idd. Jan. Je moet natuurlijk ook niet overdrijven.Dat beetje dat evt.
                          vroeger aan de vogels bleef hangen was er al lang af als je ze weer pakte om in de tentoonstellingsruimte in een bondskooi te doen.
                          Het werd destijds zelfs aanbevolen. Het is ook niet de bedoeling om de vogels
                          te poederen, maar uitsluitend je handen opdat de vogels niet vuil zouden worden.
                          Je zou nu zeker gebruik kunnen maken van die dunne latex handschoenen,die
                          je overal kunt kopen.
                          Alleen zij,die niet echt goede witte kanaries hadden poederden de vogels.
                          Ik heb zelfs kanaries gezien,die werden afgeleverd met poeder aan de pootjes.
                          Vrij dom,maar dat waren nou eenmaal dingen die gebeurden.
                          Vr.groeten van
                          Antoni





                          homepage:
                          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                          Opmerking


                          • #14
                            wasmiddeltje

                            Vroeger werd er ook veel blauwsel gebruikt, dat is een witmaker. Ik weet niet eens of het nu heden tendage nog op de markt is en of het nog geoorloofd is om te gebruiken. De vogels werden na het wassen in een washandje te drogen gehangen in de buurt van een warmte bron.
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

                            Mijn website:

                            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Drogen

                              Om de vogels op dierwaardige wijze te drogen hebben we nu een ziekenkooi. Weliswaar wat prijzig maar met twee handige handjes en goede materialen (Firma Dijks staat ieder jaar in Zutphen en Apeldoorn) kan je voor betrekkelijk weinig geld toch wat goeds fabriceren. Met een klein half uurtje zijn de pietjes dan weer mooi droog.

                              Groet,

                              Rob.

                              Opmerking

                              Working...
                              X