Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rust!!!hoe Pak Ik Dat Aan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Rust!!!hoe Pak Ik Dat Aan?

    Ik kweek eigenlijk uitsluitend Amerikaanse sijzen,maar heb me een koppel goudvinken aangekocht van 1 jaar.Het zijn prachtige vogels en wil het met hen ook proberen.Mijn Sijzen zijn nu in rust aan het gaan,kon nu maar want zit nog met jong dat bij de ouders zit en einde de maand alleen mag.Ze kwamen van 16 u licht en verwarming van 20 graden,zit nu aan 14u30 en 15 graden.Einde van de week zullen ze aan 14u zitten.
    Maar goed,mijn grote probleem zijn nu de goudvinken.Die zitten in een grote dubbele gescheiden kooi,bekleed met sparren(voorlopig) in mijn veranda.Tis daar kouder,stiller,maar naar mijn zin niet goed voor hun.De man is heel stil.
    ze krijgen het natuurlijk licht nu en dat is maar 10.30 meer.Omdat ze zich in die veranda niet goed voelen zou ik hen willen verplaatsen naar mijn kweekruimte,waar ze bij andere vogeltjes gaan zitten en zich beter zullen voelen.Alleen dat licht verschil Er is 4u verschil.Maar ik moet wat doen voor hen,hoe pak ik dat aan?Of zou dit verschil geen nadelig affekt hebben op ze?Zou ik daardoor mijn broedseizoen voor de goudvinken kapot maken.Wie weet er een oplossing of raad?Ik wil het beste voor hen.Groetjes

  • #2
    Hoe weet je dat de goudvinken het niet naar hun zin hebben? Op zich moeten ze tegen een beetje kou kunnen (tenzij ze bij de vorige eigenaar binnen zaten). Ik zou ze niet zomaar naar binnen halen, misschien kunnen ze er prima tegen maar je weet het nooit zeker.

    Opmerking


    • #3
      De man is niet levendig genoeg en ook wat eten betreft ze willen bijna niet eten,juist 3 zonnepitjes.Ik geef ze nogtans goudvinken blatner.Ze zitten steeds op hun drinkfontein.Net of ze treuren. Man en pop zitten ook appart,ze zijn 1 jaar en de kweker stak in rust poppen en mannen appart.Dus heb ik dat ook gedaan.Maar ze zien dus wel geen 1 vogeltje he

      Opmerking


      • #4
        Zie je,het mannetje slaapt al tijdens dag.Hij zit hier nog maar 14 dagen.Heb het koppel een kuur gegeven toen ze hier aankwamen voor coccidiose,want vond het vuil bij kweker.De mannen zaten appart en de poppen.Ze mochten niet samen in rust,zei hij.Maar hier in veranda zien ze wel niets he,dus heb ik vanmorgen man en pop weer samen gestoken.ik hoop dat dit mag,dat man niet agressief wordt.Jammer dat ik hier geen reacties hoor van kenners.Kan hulp goed gebruiken nu.Hopend op wat hulp.Groetjes Brigitte

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            Bedankt,ik heb ze nu bij elkaar gestoken nu.Ze zijn wel niet echt aktief maar als je sijzen gewend bent is dat normaal denk ik.Ik hoop er geen te moeten verliezen want dan geef ik het op met goudvinken.Ze hebben een vitaminekuur gehad.Wat mogen ze nog hebben van eten buiten die blatner voeding in rust(dat ze niet te dik worden) Wat geef jij anders nog van voeding?En mag ik nog iets vragen,ze zaten steeds in een grote voliere waar ze verleden jaar 2 rondes gekweekt hebben.Nu zullen ze het bij mij moeten doen met een kweekkooi van 1 meterx50x50. Gaan zij willen kweken,ik bedoel hun jongen uit de nesten smijten,ik heb dat eens ergens gelezen.Is dat waar? Alvast bedankt,Brigitte

            Opmerking


            • #7
              Zelf geef ik in rust om de twee dagen eivoer en 1x per 2 weken trosgierst (niet te veel anders worden ze te vet, zeker in een broedkooi). Je zou ook 1x per week wat groenvoer/fruit kunnen geven maar zelf doe ik dit niet omdat ik bang ben voor darmproblemen. Wel geef ik door het voer wat gedroogde lijsterbessen.
              Zelf kweek ik de goudvinken in kooien van 1.20x40x40 met redelijk succes. Vorig jaar 12 jongen van 2 koppels. Mijn ervaring was wel dat de poppen het eerste rondje de eieren(onervarenheid of onrust door de kleine kooi?) op de grond legden maar ronde 2 en 3 waren prima. Er is geen enkel jong uit het nest gegooid.

              Vr. gr. Wim

              Opmerking


              • #8
                Bedankt,je hebt me weer wat hoop gegeven. maak je je eivoer zelf met gekookte eieren en wat vb cede?Doe je er wormpjes bij.Ik zou ze graag leren levende wormen ook,maar ik heb al wat negatieve dingen gehoord. Ik zal het ook zo proberen,en hopelijk lukt het mij ook he.Groetjes brigitte

                Opmerking


                • #9
                  Zelf geef ik kant en klaar wildzangeivoer van Orlux. In het kweekseizoen vul ik het eivoer aan met diepvriesinsecten: buffalo's en pinkies. Alleen in de aanloop van het seizoen en de eerste 10 dagen als er jongen zijn. Als je doorlopend of teveel voert, kunnen de mannen te fel worden.

                  Vr. gr.

                  Wim

                  Opmerking


                  • #10
                    Bedankt hoor.

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        Die 9.30 u die Lester noemt is een ideaalsituatie maar zo krap komt het niet. Een uurtje meer mag ook gerust. Ik zou ze naar binnen doen als je binnen het licht ook wat korter hebt staan. Van koud naar warm geeft minder snel problemen dan andersom, dus ook dat zal geen echte problemen geven denk ik.
                        Kweken in broedkooien moet kunnen; er zijn verschillende kwekers die het doen. Het hangt echt van je koppel af of het lukt en ze moeten de ruimte gewend zijn. Zet er dus voor het nieuwe jaar in. Bij mij gaf het dit jaar geen problemen. Terwijl ik de vogels ook gekocht heb bij een kweker die in kweekboxen kweekt. Beide koppels hebben het goed gedaan. Vanaf nu houd ik altijd mijn eigen gekweekte poppen en koop ik alleen vreemde mannen bij, omdat de poppen de kleine ruimte gewend zijn.

                        Opmerking


                        • #13
                          Het mannetje slaapt soms tijdens dag en er zit niets in.Ik denk dat ik hem ga verliezen. Brigitte

                          Opmerking

                          Working...
                          X