Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen rond kweek Goulds

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vragen rond kweek Goulds

    Beste mensen,

    Ik heb vandaag twee koppels gouldamadines gekocht. Nu heb ik een paar vragen.

    1. Bij de kweker zaten de vogels op 16 uur licht. Ik weet dat dat redelijk veel is. Het lijkt mij niet verstandig voor de broedstemming om dat aantal lichturen (geleidelijk) te verminderen naar zo'n 14 uur, toch?

    2. Bij de kweker was het standaard 20 graden. Het lijkt mij niet verstandig voor de broedstemming om dat (geleidelijk) naar 18 graden terug te brengen, toch?

    3. De koppels waren bij de kweker gescheiden. Volgens de kweker waren ze al wel broedrijp. Nu zie ik de man al verwoed baltsen. De pop heeft echter (nog) geen grijsachtige snavel. Is het een probleem als de man al wel broeds is en de pop (nog) niet?

    Ik hoor graag van jullie. Dank.

  • #2
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      1) tja 14 is voldoende dus 16 is extra maar terug brengen is niet "verplicht" ter broedstemming
      2) tja 20 kan, 18 ook maar ook terugbrengen is voor de broedstemming is niet nodig/beter.(zou de vogels wel wennen aan temperatuurwisselingen en niet aan een dag en nacht gelijke temperatuur. Dan krijg je toch wat "sterkere" vogels )
      3) de kleur kan zeer snel bijkleuren van de pop. Wat is de leeftijd, wanneer hebben ze voor het laatst gebroed (Indien van toepassing), hoe reageert de pop op de baltsende man??

      Opmerking


      • #4
        Aan de temperatuur en het aantal lichturen verander ik niets. Dank voor het bevestigen van mijn gevoel.

        Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe oud de pop is. Ik heb de verkoopster zojuist gemaild daarover. De pop blijft rustig naast de man zitten op de stok en kijkt hem aan met een blik van 'wat maak jij je druk'.

        Tot later!

        Opmerking


        • #5
          Je kunt hier ook eens kijken: http://www.gouldamadine.net/

          Groeten Eelke

          Opmerking


          • #6
            Kijk ook hier eens op:

            Opmerking


            • #7
              wat voor mutatie is de pop een wildkleur moet eerst een grijse snavel hebben
              maar een gele een vel rode punt

              mvg mike

              Opmerking


              • #8
                Als goulds kwekers denken we altijd dat de snavelkleur bij de pop loodgrijs moet zijn .
                Toch heb ik zelf een koppel gehad waarbij de snavelkleur van de pop was zoals bij een broedrijpe man (wit met rode punt) deze pop legde 6 eitjes alle bevrucht en 6 jongen groot gebracht. dit was in buitenvlucht
                Qua lichturen , hier kan in principe voor goulds al met 12 a 13 uur volstaan.
                In de vrije natuur in Australie hebben ze ook niet meer, wel soms grote verschillen in tempratuur !!.
                Goulds kunnen zelfs zomer en winter buiten gehouden worden ,mits dat er beschut gezeten kan worden
                Wij als kwekers hebben er probleem vogels van gemaakt !!!
                Als vogel 'liefhebbers' kijken we veel te weinig hoe onze vogels zich in feite in hun vrije natuur moeten handhaven, waarkomen ze vandaan ,wat is het klimaat daar, wat voor voeding hebben ze in welk jaar getijde broeden ze daar, doen ze dat in een groep of paar gewijs wat voor soorten vliegen er daar nog meer rond.
                alemaal dingen die gewoon belangrijk zijn om te wetenen om onze vogels beter te kunnen begrijpen wat zal leiden tot meer plezier en succes voller qua kweek.
                Info haal je eerst bij de verkoper en vraag dan ook waarom hij dit doet en geef je ogen ook hier goed de kost, ga dan ook bij andere kwekers ten rade en maak dan een beslissing voor je zelf hoe je het gaat aanpakken.
                Succes
                Jan

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door jan de nijs
                  Als goulds kwekers denken we altijd dat de snavelkleur bij de pop loodgrijs moet zijn .
                  Toch heb ik zelf een koppel gehad waarbij de snavelkleur van de pop was zoals bij een broedrijpe man (wit met rode punt) deze pop legde 6 eitjes alle bevrucht en 6 jongen groot gebracht. dit was in buitenvlucht
                  Qua lichturen , hier kan in principe voor goulds al met 12 a 13 uur volstaan.
                  In de vrije natuur in Australie hebben ze ook niet meer, wel soms grote verschillen in tempratuur !!.
                  Goulds kunnen zelfs zomer en winter buiten gehouden worden ,mits dat er beschut gezeten kan worden
                  Wij als kwekers hebben er probleem vogels van gemaakt !!!
                  Als vogel 'liefhebbers' kijken we veel te weinig hoe onze vogels zich in feite in hun vrije natuur moeten handhaven, waarkomen ze vandaan ,wat is het klimaat daar, wat voor voeding hebben ze in welk jaar getijde broeden ze daar, doen ze dat in een groep of paar gewijs wat voor soorten vliegen er daar nog meer rond.
                  alemaal dingen die gewoon belangrijk zijn om te wetenen om onze vogels beter te kunnen begrijpen wat zal leiden tot meer plezier en succes voller qua kweek.
                  Info haal je eerst bij de verkoper en vraag dan ook waarom hij dit doet en geef je ogen ook hier goed de kost, ga dan ook bij andere kwekers ten rade en maak dan een beslissing voor je zelf hoe je het gaat aanpakken.
                  Succes
                  Jan

                  Ik ben meer een "lezer" dan een "poster" maar ik ben het hier zo verschrikkelijk mee eens!

                  Opmerking


                  • #10
                    Wij als kwekers hebben er probleem vogels van gemaakt !!!
                    Als vogel 'liefhebbers' kijken we veel te weinig hoe onze vogels zich in feite in hun vrije natuur moeten handhaven, waarkomen ze vandaan ,wat is het klimaat daar, wat voor voeding hebben ze in welk jaar getijde broeden ze daar, doen ze dat in een groep of paar gewijs wat voor soorten vliegen er daar nog meer rond.
                    alemaal dingen die gewoon belangrijk zijn om te wetenen om onze vogels beter te kunnen begrijpen wat zal leiden tot meer plezier en succes voller qua kweek.
                    Info haal je eerst bij de verkoper en vraag dan ook waarom hij dit doet en geef je ogen ook hier goed de kost, ga dan ook bij andere kwekers ten rade en maak dan een beslissing voor je zelf hoe je het gaat aanpakken.
                    Succes
                    Jan
                    Ik vind dit ook een van de beste berichten van het jaar!
                    Jan, mag ik deze met bronvermeling uiteraard in ons (= Vogelvereniging Haarlem) komende clubblad gebruiken zo?
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Geen probleem Ton,haal wel de tekstfoutjes eruit welke ik nu zie staan, ben soms iets te snel en dan wordt ik weer weg geroepen en lees het niet meer na
                      Nou maar hopen dat iedereen zijn voordeel hier mee doet.

                      Gr Jan

                      Opmerking


                      • #12
                        Hartelijk dank!
                        Uiteraard met kleine correcties.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Uiteraard ben ik het zelf ook eens met de mooie reactie van Jan de Nijs. Dank voor die reactie. Waar het mij als vraagsteller met name omgaat is of ik zaken als aantal lichturen (van 16 naar bijvoorbeeld 14) en temperatuur (van 20 naar 17/18 graden) straffeloos kan veranderen op het moment dat de koppels broeds zijn dan wel daar tegenaan hangen. Ik ben namelijk bang dat als ik die zaken verander de broedstemming afneemt of wegvalt.

                          Opmerking


                          • #14
                            Beste Klaas de tempratuur van 20 terug naar 18 is geen probleem 2 graden moeten ze gemakkelijk kunnen opvangen qua lichturen moet dit geleidelijk gebeuren. Hier heb je tijdklokken voor.
                            Persoonlijk zou ik het dit jaar houden wat ze gewend zijn , wil je toch terug dan 5 minuten per dag, de ene dag in de ochtend en de andere dag in de avond, tot jou gewenste tijd qua lichturen

                            succes Jan

                            Opmerking

                            Working...
                            X