Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ZWOLLE vogelbeurs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Beste

    In de wet staat: dat als je 1 vogel verkoopt[of weggeeft] al bedrijfsmatig bezig bent.
    Begrijp niet waarom zo veel mensen denken dat 9 of 10 [al dan niet geringd en/of e.k.]dan wel zou mogen?
    Bij 1 nestkastje in je voliere heb je al een "kweekinrichting" en ben je ook bedrijfsmatig bezig.
    Staat er allemaal heel duidelijk in.
    Dat is niet rekbaar.

    M.vr.gr.Evert-jan

    Opmerking


    • Ik geloof er niets van. Waar in de wet staat dat dan? Welk wetboek en wat is het artikelnummer?

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door mosje Bekijk Bericht
        Beste

        In de wet staat: dat als je 1 vogel verkoopt[of weggeeft] al bedrijfsmatig bezig bent.
        Begrijp niet waarom zo veel mensen denken dat 9 of 10 [al dan niet geringd en/of e.k.]dan wel zou mogen?
        Bij 1 nestkastje in je voliere heb je al een "kweekinrichting" en ben je ook bedrijfsmatig bezig.
        Staat er allemaal heel duidelijk in.
        Dat is niet rekbaar.

        M.vr.gr.Evert-jan
        Waarom worden er dan geen proces verbalen uitgereikt?

        Opmerking


        • Na enkele Nvwa,ers aan de tand te hebben gevoeld is het mij helemaal duidelijk.

          Ik als hobbykweker heb enkele volieres en probeer jongen op stok te krijgen van de door mij gehouden vogels.Als ik deze verkoop aan de liefhebber/kweker van deze soort(en) blijft het gewoon hobby.Worden deze opgekocht door een opkoper is deze bedrijfsmatig bezig ,want deze handelt ,wij niet. Wel is het zo ,ga ik b.v. naar Zwolle en huur daar meters voor verkoop (ook al zijn het mijn eigen vogels)ben ik bedrijfsmatig bezig. Zolang ik het thuis doe niet.
          Daar komt bij dat een hobbykweker tijdelijk vogels aan kan bieden ,namelijk in of na het broedseizoen ,een handelaar het gehele jaar door.
          Op grote vogelbeurzen zal de toezicht hierop waarschijnlijk iets verscherpt worden ,in de eerste instantie dierenwelzijn, want een slechte huisvesting dat kan echt niet meer?.En zieke vogels al helemaal niet.


          Gr ,Hubert

          Opmerking


          • Beste

            Elke nvwa,er kan wel zijn eigen draai geven aan dit verhaal maar het is niet wat in de wet staat.
            Ze weten ook wel dat er geen hout van klopt en daarom kletsen ze maar wat in het luchtledige.
            Zou ook betekenen dat er eigenlijk niets gaat veranderen als alleen dat je je eigen vogels niet op een beurs mag verkopen.
            Dat zou het welzijn van de vogels ook niet echt ten goede komen want dan ben je genoodzaakt om je vogels bij een handelaar te moeten brengen
            die ze dan vervolgens wel op een beurs zou mogen verkopen zonder "goede overdracht van de kweker m.b.t. voeding,huisvesting en kweekervaring" enz..
            Lijkt me geen goede zaak.

            Wat de richtlijnen van bedrijfsmatigheid zijn, staat duidelijk beschreven ook hier in de link op dit onderwerp naar het ministerie.
            Jammer dat zo weinig mensen de moeite nemen om deze op te zoeken en onderzoeken of ze aan 1 van deze voorwaarden mogelijk voldoen.
            Wat niet weet wat niet deert denken ze misschien.

            M.vr.gr.Evert-jan

            Opmerking


            • Je hebt het eerst over wettelijk en nu over richtlijnen.Misschien kijken er wel meer dan je denkt.Er is er maar 1 die kan bepalen waar de grens ligt en dat is de rechter en dan kunnen we als liefhebbers ons verdedigen.Er zijn genoeg voorbeelden dat je de richtlijnen niet altijd letterlijk moet opvatten.Stel je hebt een beschermde vogel broedend in de tuin mogen de kinderen dan nog in de tuin spelen?

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door mosje Bekijk Bericht
                Beste

                Elke nvwa,er kan wel zijn eigen draai geven aan dit verhaal maar het is niet wat in de wet staat.
                Ze weten ook wel dat er geen hout van klopt en daarom kletsen ze maar wat in het luchtledige.
                Zou ook betekenen dat er eigenlijk niets gaat veranderen als alleen dat je je eigen vogels niet op een beurs mag verkopen.
                Dat zou het welzijn van de vogels ook niet echt ten goede komen want dan ben je genoodzaakt om je vogels bij een handelaar te moeten brengen
                die ze dan vervolgens wel op een beurs zou mogen verkopen zonder "goede overdracht van de kweker m.b.t. voeding,huisvesting en kweekervaring" enz..
                Lijkt me geen goede zaak.

                Wat de richtlijnen van bedrijfsmatigheid zijn, staat duidelijk beschreven ook hier in de link op dit onderwerp naar het ministerie.
                Jammer dat zo weinig mensen de moeite nemen om deze op te zoeken en onderzoeken of ze aan 1 van deze voorwaarden mogelijk voldoen.
                Wat niet weet wat niet deert denken ze misschien.

                M.vr.gr.Evert-jan
                Beste Evert-Jan,

                Ik heb zeker de moeite genomen om de criteria van bedrijfsmatigheid op de site van het ministerie door te nemen. Waar ik echter naar op zoek ben, zijn de exacte wetsartikelen. Al doorklikkend op de site van RvO krijg je dan verwijzingen naar het "Besluit houders van dieren" en de "Wet dieren". De teksten van deze besluiten/wetten worden in de Staatscourant gepubliceerd en zijn integraal na te lezen op wetten.overheid.nl. Nu ik heb zowel de besluit- als de wettekst doorgenomen maar ik kan deze criteria van bedrijfsmatigheid niet terugvinden. Dat leidt bij mij tot de conclusie dat die criteria geen keiharde wet zijn maar inderdaad een richtlijn. Deze moet dus aan te vechten zijn want deze is immers interpretatie-afhankelijk, zoals ook al wordt aangetoond in dit draadje (blijkens de verklaringen van de verschillende NVWA-medewerkers). Ik hoop dan ook dat er snel door een BOA een proces-verbaal wordt opgesteld zodat er een rechtszaak opgestart kan worden en een precedent wordt geschept (waarbij ik er vanuit gaat dat de rechter onze zienswijze, namelijk de afwezigheid van bedrijfsmatig handelen, zal overnemen).

                Opmerking


                • Naar aanleiding van bovenstaande reacties hieronder de criteria welke gehanteerd worden door de instanties om te bepalen wanneer iemand bedrijfsmatig bezig is, deze staan op de site van de RVO(RVO.NL):

                  Bedrijfsmatig:

                  U bent bedrijfsmatig bezig als u de activiteiten met huisdieren met een zekere omvang en regelmaat uitoefent. In de meeste gevallen is dit wel duidelijk, zoals bij een dierenspeciaalzaak of een dierenpension. Is het minder duidelijk, dan zijn er indicaties om iets als bedrijfsmatig te beschouwen. Deze indicaties hoeven niet allemaal van toepassing te zijn om iets al bedrijfsmatig te beschouwen. De indicaties zijn:

                  •U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
                  •U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.
                  •U vangt de dieren op tegen een vergoeding en u plaatst hiervoor advertenties.
                  •U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of het fokken van de dieren.
                  •U bent geregistreerd bij de Kamer van koophandel of u heeft een btw-nummer.
                  •U adverteert.
                  •U oefent de activiteiten uit om winst te maken.

                  Criteria 2 en 6 voldoen denk ik 99 van de 100 vogelliefhebbers wel aan zeker aan 2!


                  Dus wat hierboven word beweerd dat als je op een markt(bijv. Zwolle) vogels aanbied dat je dan bedrijfsmatig bezig bent dat is dus geen criterium zie hierboven. M.b.t. tot handhaving op de markt van afgelopen februari zijn er in Zwolle waarschuwingen uitgedeeld aan 'handelaren' en er is medegedeeld dat men in september gaat handhaven. Dus wellicht levert dat dan de eerste proces verbalen op. Verder kan men op de site van: platform verantwoord huisdierenbezit (www.huisdieren.nu) ook e.e.a. lezen over deze kwestie. Word men als club lid(donateur) van deze stichting dan kunt u indien nodig gebruik maken van juridische bijstand via deze stichting.
                  Tenslotte de wetten waar dit uit voort moet komen zijn:
                  Wet Dieren
                  De Flora- en faunawet is in januari 2017 vervangen door de Wet Natuurbescherming

                  Opmerking


                  • Kan wel eens een druk dagje worden voor de NVWA. Waar kunnen leden van de NBvV terecht als ze bekeurd worden voor bedrijfsmatig handelen?De NBvV staat n.l niet erg op goede voet met de PVH. Er wordt door de PVH ook niet klakkeloos juridische bijstand verleend.

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vriend Bekijk Bericht
                      Kan wel eens een druk dagje worden voor de NVWA. Waar kunnen leden van de NBvV terecht als ze bekeurd worden voor bedrijfsmatig handelen?De NBvV staat n.l niet erg op goede voet met de PVH. Er wordt door de PVH ook niet klakkeloos juridische bijstand verleend.

                      Opmerking


                      • Zaterdag 1 juli start de reservering voor de Zwolse Vogelmarkt van 23 september a.s.
                        zie www.voliervriend.nl

                        Opmerking


                        • Reservering Zwolse Vogelmarkt voor 23 september a.s. is gestopt alle beschikbare standruimte is gereserveerd.
                          U kunt nog wel E-tickets kopen voor deze markt, zie www.volierevriend.nl

                          Opmerking


                          • zwolse vogelmarkt weer geweest

                            Oorspronkelijk geplaatst door graaf277 Bekijk Bericht
                            Zaterdag 1 juli start de reservering voor de Zwolse Vogelmarkt van 23 september a.s.
                            zie www.voliervriend.nl
                            Gisteren de Zwolse Vogelmarkt weer geweest met meer bezoekers dan in september vorig jaar dus
                            tevreden. En standhouders waren tevreden er is goed verkocht en gekocht.
                            Bijgevoegde Bestanden

                            Opmerking


                            • De handelaar waar ik altijd kom hier in Drachten stond er ook. Hij had idd erg veel verkocht en zelfs wat teveel want hij moet nu hard opzoek naar nieuwe vogels. Bijna alle wat meer bijzondere vogels waren weg. 80% is naar buitenlanders gegaan. De buitenlanders die met bussen komen mogen wat eerder naar binnen. Dit lijkt mij niet eerlijk.

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door graaf277 Bekijk Bericht
                                Gisteren de Zwolse Vogelmarkt weer geweest met meer bezoekers dan in september vorig jaar dus
                                tevreden. En standhouders waren tevreden er is goed verkocht en gekocht.
                                Hoe ging het met de handhavers van de NVWA?

                                Opmerking

                                Working...
                                X